• Anonym (...)

Vad ska man lärt sig när man slutar förskoleklass?

Ni som har barn som ska gå ut eller har gått ut förskolelass lärt sig?

• Svar på tråden Vad ska man lärt sig när man slutar förskoleklass?
  • Anonym (Trix)
    Anonym (...) skrev 2021-06-06 21:36:38 följande:

Ni som har barn som ska gå ut eller har gått ut förskolelass lärt sig?

Det är tänkt att de ska kunna: rimma, bokstavsljuden, ordsegmentering, stavelser, ramsräkna, kategorisera mm

De flesta skolor använder sig av Bornholmsmodellen i förskoleklass. Än så länge finns inga konkreta uppnåendemål för sexåringar nedskrivna i läroplanen.
  • Blåbil

Vet inte vad man ska ha lärt sig men min dotter har i alla fall utvecklats mycket när det gäller läsa och skriva. Sedan har de lärt sig om en hel del annat, om hur kroppen fungerar till exempel (blodomloppet bland annan). Sedan har det varit en del som inte är direkt relaterat till kunskap men som är viktigt. De har pratat en del om respekt för andra människor och att man inte ska röra vid någon som inte vill, "stopp min kropp".

• Anonym (Malin)

Sök på skolverket.se och klicka på förskoleklass. Där ser du exakt vad läroplanen innehåller för barnen

För övrigt:

Nämnas bör att barn i den åldern är små och utvecklas otroligt olika fort. Ingen större vikt bör läggas vid vad barnet har uppnått av ?målen? utan snarare vilken förståelse barnet har fått för de olika områdena, till exempel bokstäver och stavelser. Helheten är viktigare än det lilla. Barnets nyfikenhet och att det ska kännas spännande och roligt att gå i skolan, tillsammans med att det innebär ansvar, är viktigt.

• Anonym (Vera)

Man har ju bara en timme per dag av lektion, så det är väl inte så värst mycket de hinner lära sig? Jag frågade precis samma sak till min syster som nyligen blivit F3-lärare och hon nämde bokstäverna och att räkna.

Nu har mitt barn inte börjat förskoleklass än men vi funderar av jobb och familjeskäl att vara utomlands det året och då ha barnet i internationell förskola. Undrar därför också hur viktigt det är att gå svensk förskoleklass och vad de egentligen lär sig som de inte redan gjort på förskolan och hemma.

• Anonym (Tja)

Tja jag ser att min dotter utvecklats otroligt mycket på bara detta året sen hon började. Hon kunde ljuda lite kanske innan hon började nu läser hon jättebra med små bokstäver, plus allt annat hon lärt sig men hon är en riktig ?skoltjej?

• Anonym (Vera)
    Anonym (Tja) skrev 2021-06-06 22:10:49 följande:

Tja jag ser att min dotter utvecklats otroligt mycket på bara detta året sen hon började. Hon kunde ljuda lite kanske innan hon började nu läser hon jättebra med små bokstäver, plus allt annat hon lärt sig men hon är en riktig ?skoltjej?

Ursäkta att jag är nyfiken men jag försöker som sagt ta ett stort beslut om förskoleklass. Gick din dotter på förskolan? Lärde de sig inte bokstäverna där och att läsa där? Sen undrar jag också om det innebär att barnen förväntas kunna läsa när de börjat första klass?
  • Anonym (X)
    Anonym (Vera) skrev 2021-06-06 22:55:09 följande:
    Ursäkta att jag är nyfiken men jag försöker som sagt ta ett stort beslut om förskoleklass. Gick din dotter på förskolan? Lärde de sig inte bokstäverna där och att läsa där? Sen undrar jag också om det innebär att barnen förväntas kunna läsa när de börjat första klass?
    Stort beslut?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Trix) skrev 2021-06-06 21:44:40 följande:

Det är tänkt att de ska kunna: rimma, bokstavsljuden, ordsegmentering, stavelser, ramsräkna, kategorisera mm

De flesta skolor använder sig av Bornholmsmodellen i förskoleklass. Än så länge finns inga konkreta uppnåendemål för sexåringar nedskrivna i läroplanen.

Hur långt lär de sig ramsräkna? Och ska de bara lära sig bokstavsljuden eller att läsa också?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (X) skrev 2021-06-06 22:57:34 följande:

Stort beslut?

Som jag skrev innan funderar vi på att ta ett utlandsjobb som gör att barnet skulle gå internationellförskoleklass utomlands. Jag är dock osäker på hur myckey det skulle påverka hans förutsättningar när han börjar ettan sen, och det är otroligt svårt att få reda på vad de förväntas kunna när de börjar skolan.
  • Anonym (Sve)
    Anonym (Vera) skrev 2021-06-06 23:02:58 följande:

Som jag skrev innan funderar vi på att ta ett utlandsjobb som gör att barnet skulle gå internationellförskoleklass utomlands. Jag är dock osäker på hur myckey det skulle påverka hans förutsättningar när han börjar ettan sen, och det är otroligt svårt att få reda på vad de förväntas kunna när de börjar skolan.

Sverige är riktigt slöa i jämförelse med andra länder, så han lär snarare ligga före sen av det.
Svar på tråden Vad ska man lärt sig när man slutar förskoleklass?