• Anonym (Fimpen)

    Storrökare - måste sluta ! Hjälp!

    Hej !

    Jag är en kvinna på 35 år . Jag har familj, frisk & ett bra jobb inom vården .

    Jag röker som en borstspindare ?.. jag röker 1-1,5 paket om dagen & det ger mig bara mer oro hela dagarna.

    Ibland när jag skall sova känner jag mig så tung så jag tänker aldrig röka igen. Men på

    Morgonen är jag uppe tidigt och

    Röker säkert 5-6 cigg innan övriga vaknar ?. Massa kaffe .

    Är en hälsosam person i övrigt & månar om mitt utseende. Lever med en rökfri man . Som inget hellre vill att jag slutar . Slutade för ett tag sedan. Men började smyg röka igen & nu röker jag på

    Heltid . Det var för svårt , för JAG VILLE inte , utan ljög bara för mig själv och andra .

    På jobbet röker jag aldrig , inte ens sugen .

    Och skulle aldrig röka där, många där nästan alla vet inte ens jag röker , har t.o.m. vänner som inte vet . Jag döljer det för alla .

    Jag vill inte höra , sluta bara , bryt vanan?. Utan mer tips på hur du gjorde som var i liknande sits som mig .

    Jag blir snart knäpp på mitt tänk, hur dum jag är emot mig själv och mina ungar . Barnen t.o.m. säger till

    Mig x flera nu varje dag . Mitt ena barn sa senast igår jag vill inte bara ha en pappa , jag vill ha en mamma . Ändå säger jag jag kommer strax . Det är helt vansinnigt.

    Jag har provat plåster utan något

    Direkt försökt , testa nån dag?. Men tuggummi har jag haft, likväl nålar emot röksug, dock när jag smygrökte?.. likaså ringt till sluta röka linjen & chattat där . Men jag tyvärr verkligen inte dem var till så stor hjälp tyvärr?

    Jag vet jag gör fel . Stora fel . Men ändå bryter jag inte detta idiotiskts mönstret !!!!

    Jag kan sitta och ta en kaffe på kaffe , cigg på cigg. Sen är jag noga med att inte lukta så jag tvättar mig , kläder osv 100 ggr om dagen . Sjuk beteende, så jävla dum man är. Jag ser ju vad det gör med min kropp. Det är illa .

    Snälla hjälp

    Mig med goda råd

    - tanke sätt . Kanske just ditt svar som får

    Mig på

    Andra tankar & ger mig en kick i rätt riktning

    / fimpen ??

  • Svar på tråden Storrökare - måste sluta ! Hjälp!
  • Anonym (Fimpen)

    Ps. Är nu ledig 3 mån från jobbet pga semester/ studier så kan inte sluta pga jag inte röker där . Annars hade det vart ett alternativ.

    Dricker aldrig alkohol.

  • Anonym (Jag)

    Vad jobbigt att inte komma ur det när man verkligen vill sluta med det. Jag är en person som egentligen tycker att det är spännande när det motsatta könet röker. Jag skulle lätt kunna ha en rökande kvinna. Men ur hälsoaspekt så är det ju givetvis inte bra.

    Har du försökt få hjälp inom primärvården? Dom brukar vara bra på att hjälpa till att sluta. Hoppas att det ska lösa sig för dig.

  • Anonym (M)

    Jag har slutat snusa genom att börja med att byta ut märket mot ett jag inte gillade smaken på. Fortfarande nikotin, men äckligare. Sedan bytte jag successivt mot svagare varianter. Valde att förkorta tiden något som jag hade snusen i munnen (ta en halv cigarett i taget). Sen bytte jag ut var tredje... varannan... tre fjärdedelar mot nikotinfritt (e-cig?). Så småningom hade jag bara nikorinfritt och kunde börja trappa ner på det. Det tog ca tre månader totalt.

    Nikotinet gör att man inte vill sluta. Lura det. Till slut kommer du vilja lägga av.

    I värsta fall- gå över till snus, men det rekommenderar jag inte.

  • Anonym (MTA)

    Jag rekommenderar varmt Relif! Jag förstår att det låter helt otroligt, och det är det ju också egentligen, men jag lyckades sluta efter 25 år som rökare. Det är röd laser, ungefär som akupunktur, men som går djupare än akupunktur. Jag trodde aldrig att det skulle fungera, men nu har jag varit rökfri i över två år och jag har aldrig ens varit röksugen. Jag förstår inte varför inte sjukvården bekostar en behandling till de som behöver sluta röka/snusa istället för att lägga massor av pengar på nikotinprodukter. Googla Relif! En behandling räckte för mig, men det ingår två i kostnaden.

  • MajaMaria79

    Jag jobbar på hjärtavdelning på ett av sveriges största sjukhus. Varje dag träffar jag människor som rökt/röker och har gjort det stora delar av sitt liv.  Alla tror att det inte händer dem. 

    Men det gör det! Jag lovar! kärlen runt hjärtat blir förkalkade och förfettade. Plötsligt står du där med en hjärtinfarkt, och du behöver inte ens vara gammal. Att göra öppen hjärtkirurgi när man är 40 år, är inte kul. Ett stort ärr på bröstet med smärta och konvalescens.

    Var enda en säger att de önskar att de kunde gjort rökningen ogjord. 

    Ett tips, byt till snus, det skadar iaf bara lokalt i munnen. Men annars tror jag på att byta vanor. Du kanske ska dricka te på morgonen istället, kanske sitta i soffan istället för på balkongen osv. 
    Kolla med din vårdcentral om de har riktigt "sluta röka hjälp" istället för bara via chatt. 

    Du kan fixa det, du är inte vare sig den första eller sista som slutat röka. Det går. Lycka till! 

  • AnnaSthlm

    Flera kompisar slutade med rökning efter terapi. Då var de inte ens i terapi för att sluta röka. Vad är rökning kompensation för? Oftast är det ilska, stark aggression som kanske varit med så länge att du knappt är medveten om den. Den liksom ÄR du och du får systemet ur balans genom att sluta fysiskt men ha kvar mönstren mentalt.

  • Anonym (Rökning dödar)

    Om du inte vill dö i Cancer så borde du sluta röka illa kvickt

  • Anonym (stinkfri)

    Halloj! 

    Jag rökte runt tre paket om dagen men slutade tvärt för nästan 3 år sedan. Köpte mig en vejp och luktar nu vanilj istället för tjära och rökgaser.

    Så otroligt skönt att slippa äcklet, men ändå få tillgodose sitt nikotinbehov på ett vettigt och i stort sett riskfritt sätt.
    Och skönt att slippa lägga flera tusen varje månad. Nu räcker det med 800-1000 i månadsbudget. 

  • Mackan1978
    Anonym (stinkfri) skrev 2021-06-07 14:58:42 följande:

    Halloj! 

    Jag rökte runt tre paket om dagen men slutade tvärt för nästan 3 år sedan. Köpte mig en vejp och luktar nu vanilj istället för tjära och rökgaser.

    Så otroligt skönt att slippa äcklet, men ändå få tillgodose sitt nikotinbehov på ett vettigt och i stort sett riskfritt sätt.

    Och skönt att slippa lägga flera tusen varje månad. Nu räcker det med 800-1000 i månadsbudget. 


    3 paket om dagen, det var ju nästan skickligt att hinna med det. Hur mådde du i kroppen och lungorna?
  • Anonym (stinkfri)
    Mackan1978 skrev 2021-06-07 15:06:34 följande:
    3 paket om dagen, det var ju nästan skickligt att hinna med det. Hur mådde du i kroppen och lungorna?

    Hehe! Hur tror du jag mådde? :)

    3 paket om dagen är inga problem, bara man vill och är motiverad. Jag var så pass motiverad så jag kunde ha rökt ett halvt paket innan jag kom till jobbet. Väl på jobbet så hämtade jag kaffe och gick och, jo det är sant, tog en cigg.


    Exet och jag rökte även inne, så det kunde gå ett eller ettåetthalvt paket framför tv'n också. Så här efteråt vill jag bara ge mig stryk.


    Fy fan vad äckligt!

Svar på tråden Storrökare - måste sluta ! Hjälp!