• längtan8282

    Arbeta efter vecka 20?

    Hej jag undrar vad reglerna är nu med Corona och arbetslivet. Får man bara arbeta till vecka 20?

  • Svar på tråden Arbeta efter vecka 20?
  • S23

    När du informerar din arbetsgivare om din graviditet så skall denne göra en arbetsmiljöutredning. Detta skall alltid göras oavsett Corona eller inte och innefattar bland annat att bedöma risker såsom buller, kemikalier osv. Nu under Corona då också risken att smittas av covid.

    Om arbetsgivaren anser att det finns risk att drabbas av covid så skall denne i första hand undersöka om arbetsuppgifter kan anpassas/den anställde kan omplaceras. Om detta inte går stänger arbetsgivaren av arbetstagaren från arbetet.

    Bedömningen gällande vad som är risk att drabbas av covid är helt godtycklig. Jag arbetar på en arbetsplats där alla som inte kan arbeta hemifrån stängs av. På vissa förskolor, butiker osv anser arbetsgivaren att gravida kan fortsätta arbeta med skyddsutrustning. På andra förskolor och butiker stängs personalen av.

    Med andra ord bedöms risken för smitta olika i SAMMA branscher.

    Det du kan bära med dig är att arbete i andningsmask inte är lämpligt som gravid, Detta går att läsa på exempelvis finska motsvarigheten till Arbetsmiljöverket, då man som gravid har större behov av syresättning vilket andningsmask hämmar.

    Om arbetsgivaren gör en bedömning som du anser felaktig kan du alltid koppla in facket för hjälp. Kanske kan de då påverka arbetsgivaren.

    Du kan aldrig ?tacka nej? till att bli avstängd. Eller ja kan kan du väl, men arbetsgivaren bestämmer. En ansvarsfull sådan går inte med på att en arbetstagare arbetar i en miljö där man identifierat risker. Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar och de kan dömas för arbetsmiljöbrott om de låter en arbetstagare arbeta i riskfylld miljö

  • längtan8282

    Är arbetssökande men fått erbjudande att jobba 9 veckor under sommaren på en väninnas arbetsplats. En plats där människor med diagnoser kommer för att ?arbeta? några timmar om dagen. Är en tjänst på 50%... varit arbetslös ett tag så orolig att a-kassa dagarna kommer ta slut för tidigt med..

  • S23
    längtan8282 skrev 2021-06-07 15:44:44 följande:

    Är arbetssökande men fått erbjudande att jobba 9 veckor under sommaren på en väninnas arbetsplats. En plats där människor med diagnoser kommer för att ?arbeta? några timmar om dagen. Är en tjänst på 50%... varit arbetslös ett tag så orolig att a-kassa dagarna kommer ta slut för tidigt med..


    Tacka ja. Vilken vecka är du i? Informera arbetsgivaren om graviditet i samband med att du tackar ja
  • S23

    Rent krasst så får du ju inte ens tacka nej utan att riskera avdrag från a-kassan

  • längtan8282
    S23 skrev 2021-06-07 16:20:13 följande:

    Tacka ja. Vilken vecka är du i? Informera arbetsgivaren om graviditet i samband med att du tackar ja


    Är i vecka 10... han vet att jag är gravid
  • S23
    längtan8282 skrev 2021-06-07 16:27:22 följande:

    Är i vecka 10... han vet att jag är gravid


    Ja då är det bara att tacka ja så får du helt enkelt se vad som händer. Du lär hinna jobba majoriteten av denna tid innan du är i vecka 20?
  • längtan8282
    S23 skrev 2021-06-07 16:46:12 följande:

    Ja då är det bara att tacka ja så får du helt enkelt se vad som händer. Du lär hinna jobba majoriteten av denna tid innan du är i vecka 20?


    Han vet att jag är gravid i vecka 10 o ville att jag skulle prata med försäkringskassan gällande reglerna... annars kan det ju vara tryggare för honom att ta in en annan vikarie om det är för riskabelt för honom.. det kan jag förstå.. då det är ett sommarjobb o ingen anställning
  • S23
    längtan8282 skrev 2021-06-07 16:49:48 följande:

    Han vet att jag är gravid i vecka 10 o ville att jag skulle prata med försäkringskassan gällande reglerna... annars kan det ju vara tryggare för honom att ta in en annan vikarie om det är för riskabelt för honom.. det kan jag förstå.. då det är ett sommarjobb o ingen anställning


    Då har han uppenbarligen ingen koll. Det är arbetsgivaren som avgör vad som är risk och inte. Det är också arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret.

    Arbetsgivaren har heller inte rätt att neka dig anställning pga graviditet. Det är diskriminering.

    Den enda som kan svara på om du kommer bli avstängd pga covid är arbetsgivaren själv. Och arbetsgivaren bör också vara medveten om hur arbetsmiljölagen ser ut
  • längtan8282
    S23 skrev 2021-06-07 16:46:12 följande:

    Ja då är det bara att tacka ja så får du helt enkelt se vad som händer. Du lär hinna jobba majoriteten av denna tid innan du är i vecka 20?


    Sen har jag inte börjat jobba än.. tror jag börjar vecka 27....
  • S23
    längtan8282 skrev 2021-06-07 17:31:12 följande:

    Sen har jag inte börjat jobba än.. tror jag börjar vecka 27....


    Isf kommer du vara i vecka 21 sista veckan du jobbar? Mao solklar diskriminering om arbetsgivaren väljer att inte anställa dig
Svar på tråden Arbeta efter vecka 20?