• Anonym (M)

TSH stiger trots Levaxin

Mitt TSH låg länge i överkant och sedan över referensintervallet. Jag mådde uselt men läkarna trodde inte på att det kunde vara Hypotyreos trots att min syster fick diagnosen tidigt i livet och båda mina fastrar har det.

När mitt TSH sakta steg gick min husläkare till slut motvilligt med på att skriva ut Levaxin 25 mg men jag märkte ingen större skillnad och efter något år höjdes dosen till 50mg eftersom TSH fortfarande låg över gränsen och jag inte mådde bra. Jag märkte fortfarande ingen skillnad så dosen höjdes till 75mg.

Jag kände mig lite piggare, svullnaderna som jag hade i fötter och händer blev bättre och jag slutade tappa hår. Jag vet inte om det har med sköldkörteln att göra men tidigare var sjuk mest hela tiden i förkylningar och bihåleinflammation men numera blir jag sällan sjuk.

Fast jag är fortfarande trött och mitt största problem är vikten. Jag har alltid varit smal men nu har jag minst tjugo kilo för mycket vilket jag förstås mår väldigt dåligt av. Trots att jag äter bra och är aktiv på fritiden är det nästan omöjligt för mig att gå ner. Några kilo kanske men sedan tar det stopp. Jag lever inte i förnekelse utan med den livsstil jag har borde jag inte vara så här tjock.

När jag hade ätit 75mg i ett drygt år togs TSH-prov igen och nu hade det stigit ännu mer. Referensintervallet går upp till 4 och jag har 7,5. Det är högre än när jag började med Levaxin första gången.

Borde det inte vara ganska tydligt då att jag har Hypotyreos? Jag läste i Läkartidningen att om man inte har Hypotyreos och börjar med Levaxin går värdet ner nästan direkt.

Nu har jag skrivit till läkaren och bett att få höja dosen igen. Jag har inga biverkningar öht av den dos jag har nu. Jag blir tokig om jag måste må och se ut så här resten av livet om det kanske finns en lösning.

Vad gör jag om läkaren säger nej? Ursäkta rörigt inlägg men jag är rätt trött på vården och att det måste vara en kamp att få hjälp.

• Svar på tråden TSH stiger trots Levaxin
  • ejw

Byt läkare i så fall! Be att få en annan eller byt läkarmottagning. När man har hypotyreos och får behandling har jag för mig att TSH helst ska ligga under 2. Jag ligger ofta nära 0 och det utan att man sänker min dos, jag har iof ofta lågt t4 i kombination med det vilket gör det lite svårare.

• Sockerikaffet

Om du behandlas men ändå har så pass högt tsh och dessutom symptom så måste det vara något fel. Ligg på din läkare igen eller byt.

• Zaxika

Du borde ju få tätare uppföljningar om ditt tsh inte har hittat en bra nivå..

• 10oktober

Har du kollat vad T4 och T3 ligger på? Det finns sjukdomar som inte påverkar T4 utan påverkar kroppens förmåga att omvandla T4 till T3 vilket är vad kroppen använder. Levaxin är T4, men om kroppen inte kan omvandla det till T3 ordentligt så kommer TSH ändå stiga.

• Anonym (MMM)

Din sköldkörtel producerar ju fortfarande T4, bara inte nog. När man tillför levaxin så producerar den egna sköldkörteln mindre T4. Det kan vara så simpelt att levaxinet har stannat av din sköldkörtel och själva levaxindosen måste höjas för att få upp nivåerna. Självklart ska dosen höjas i detta fall.

• Anonym (M)

Tack för alla svar!

Jag har fått 100 mg nu och ska se om det blir bättre. Läkaren är fortfarande skeptisk så fler prov än TSH lär det inte bli i nuläget. Hoppas att det blir bättre nu.

Svar på tråden TSH stiger trots Levaxin