• Anonym (Lisa)

har jag rätt till mitt schema?

Hej! Jag är ganska ung, 22 år. Saken är att jag har fulltids schema men jag upplever att det är en del krångel med pass, dagar, hit och dit. Saken är att jag nu är väldigt mycket ledig på rad denna månad, typ 2 dagar på rad eller 3, alltid när jag är så är det frågan om jag kan jobba, eller hoppa in för att: ''jag är så mycket ledig'' och nu är jag jätte nervös att jag kommer få frågan att jobba, för säger man nej då får man verkligen skit för det, säger man ja blir man överväldigad med positivitet. Jag vill verkligen ha mitt schema och gå efter det. 

Var även sjuk nu en dag, sjuk kan alla bli men jag är inte det ofta. då skickade chefen: ''ta tag i dina tillfälliga sjuka problem istället för att ta till dig en tillfällig lösning för stunden'' 

Vad har man för rättigheter mot att säga emot och liknande? 

• Svar på tråden har jag rätt till mitt schema?
  • Anonym (Hej)

Vad har du för typ av anställning?

Tillsvidare, vikariat, visstid? Hur många timmar per månad är du anställd för? Vad står det om schemaläggning i ditt anställningsavtal och kollektivavtal? Vad arbetar du i för bransch?

• Anonym (idrott)
    Var även sjuk nu en dag, sjuk kan alla bli men jag är inte det ofta. då skickade chefen: ''ta tag i dina tillfälliga sjuka problem istället för att ta till dig en tillfällig lösning för stunden'' 

Vad menar chefen med detta, är du sjuk på något sätt? 
    Har en vän som nu på sommaren ska gå på schema och hon har inte fått så mycket jobb, antagligen eftersom hon under året inte har varit speciellt tillgänglig. Dock är hon väldigt upprörd att hon fick så lite i sommar men jag tror inte att personalen litar på att hon ska orka arbeta sp mycket.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Hej) skrev 2021-06-08 17:15:38 följande:

Vad har du för typ av anställning?

Tillsvidare, vikariat, visstid? Hur många timmar per månad är du anställd för? Vad står det om schemaläggning i ditt anställningsavtal och kollektivavtal? Vad arbetar du i för bransch?

jag är fastanställd med timlönad och har varit i mer än 2 år. 

Är anställd för 170-180 timmar men det beror helt på månad för månad. Handel och service. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-06-08 17:10:41 följande:

Vad har man för rättigheter mot att säga emot och liknande? 

Men herregud vilket jävla bemötande!! Ett sånt där meddelande är inte alls ok, ta det med facket eller högre chef. Och sök jobb nån annanstans.

Allt som är utöver dina rader är ok att säga nej till, men var beredd på att om du t ex inte har fast tjänst så försämras dina chanser. De som jobbar mest får flest tillfrågningar också.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-06-08 17:20:05 följande:

Är anställd för 170-180 timmar men det beror helt på månad för månad. Handel och service. 

170-180 timmar i månaden? Det är ju mer än heltid? Vad står det i ditt avtal? Hur många timmar ska du ha som minst? Det antalet timmar som står är det minsta du skall få arbeta och också det antalet timmar som minst skall ligga i schemat.

Är du med i facket? Annars gå med direkt. Är arbetsplatsen ansluten till kollektivavtal?

Sjuk har du naturligtvis rätt att vara.

Jag misstänker att du jobbar i någon ?skitkedja? typ som netto, Lidl eller liknande?

Jag har Själv erfarenhet av att arbeta på netto och kan ju säga att de varken följde avtal eller lagar. Personalen och chefer pressades uppifrån och betedde sig därför inte proffesionellt på något sätt.

Det jag kan säga är att de garanterat blir tvugna att backa om du är medveten om dina rättigheter. Att vara ansluten fackligt är då en klar fördel.

Spara alla sms din chef skickar .

Det du beskriver ät vanligt på arbetsplatser likt netto. Man blir schemalägga få timmar men förväntas vara tillgänglig ändå. Typ obetald jour och inte okej.
  • Anonym (K)
    Anonym (idrott) skrev 2021-06-08 17:19:45 följande:

Vad menar chefen med detta, är du sjuk på något sätt?
    Chefen insinuerar att ts inte är sjuk på riktigt utan sjukskriver sig för att hon har andra, privata problem. Jävligt lågt att skriva så till en anställd iaf.
  • Anonym (Hej)

Jag skulle också absolut söka mig till annan arbetsplats.

Det klimatet du arbetar i är så djupt rotat och kommer aldrig kunna bli ett bra klimat. Så är det bara.

Exempelvis netto är en butik man helt enkelt inte skall

Arbeta i. Jag hamnade i en situation där jag bråkade för mina rättigheter. De fick backa direkt när de insåg att jag var medveten om lagen. De insåg helt enkelt att de var körda.

Jag hade dock inte bråkat om jag inte vetat att jag ändå skulle säga upp mig inom en månad.

• Anonym (Poppe)

Leta nytt jobb. Svaret du fick om sjukdom är under all kritik!! Tills du får nytt jobb, prata med er fackliga kontaktperson. Om du inte är med i facket så gå med. Med en sån arbetsgivare kan du ha god nytta av det.

• Anonvm
    Anonym (Lisa) skrev 2021-06-08 17:20:05 följande:

Jag är själv fackligt aktiv inom ett av de andra större LO-facken, hur Handels som är så stora fortfarande kan tillåta dessa "flummiga" anställningsformer är för mig en gåta.

Du är relativt ung, så din syn på facket och "den svenska modellen" är nog inte den bästa.
    Men mitt råd blir ändå att ta kontakt med det fack som har kollektivavtalet med din arbetsgivare. Var inte rädd att stå på dig mot en arbetsgivare som behandlar dig som skit, vad är det värsta som kan hända?
    Prata gärna ihop dig med fler på arbetsplatsen, kanske har ni alla liknande erfarenheter? Ofta blir det lättare att våga lufta problem om man vet att man är flera och håller ihop.
    Det må låta som värsta klyschan, men ensam är man aldrig stark. Men en grupp som håller ihop o visar enad front mot en gemensam motståndare lyfter varandra och blir något större och starkare än summan av individerna.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hej) skrev 2021-06-08 17:32:37 följande:

Jag skulle också absolut söka mig till annan arbetsplats.

Det klimatet du arbetar i är så djupt rotat och kommer aldrig kunna bli ett bra klimat. Så är det bara.

Exempelvis netto är en butik man helt enkelt inte skall

Arbeta i. Jag hamnade i en situation där jag bråkade för mina rättigheter. De fick backa direkt när de insåg att jag var medveten om lagen. De insåg helt enkelt att de var körda.

Jag hade dock inte bråkat om jag inte vetat att jag ändå skulle säga upp mig inom en månad.

Fortsätter nu när jag har tid.

Jag hade troligen inte bråkat om jag haft för avsikt att fortsätta min anställning eftersom jag inte orkat med att ta eventuell skit i form av gliringar och utstraffning både från personal och chef.

Dock skall sägas att butiskschefer i denna typ av butiker ofta själva går under kassa atbetsförhållanden.

Vår chef hade en fast månadslön som blev lägre än de som arbetade heltid, då han som chef aldrig arbetade på tider med ob. Däremot hade han ständig jour och fick inte en krona för alla de timmar han arbetade utöver sitt schema. Med garanterat hög press uppifrån.

Ingenting kommer förändras om ingen klagar och står upp för de rättigheter man har som anställd.

Så. Gå med i facket. Använd dig av dem och sök dig samtidigt till annan arbetsplats där villkoren är bättre från början
Svar på tråden har jag rätt till mitt schema?