• Anonym (Ah!!?)

15,000 kr/månad, utöver boende??

Svår fråga för andra att svara på, men jag frågar ändå. :)

Efter att vi betalt ett framtida eventuellt boende och lagt undan några tusenlappar för att spara, så skulle vi ha kvar ungefär 12,000 kr. per månad.

Vi har tre barn (ålder 5-13 år) och är två vuxna.

Vi har inga dyra fritidsintressen eller matvanor. Har en bil, men använder den inte så mycket.

Men pengarna måste ju räcka till kläder, mat, cyklar, fotbollsträningen, busskort etc?

Vad är era tankar om det?

Är 12,000 kr på tok för lite för en familj (när man betalt boendet)?

• Svar på tråden 15,000 kr/månad, utöver boende??
  • Anonym (Ah!!?)

Enligt existensminimum i Sverige så är det nedanstående belopp som gäller.

Två vuxna och tre barn skulle alltså ?behöva? 17.479 kr/månad, när man betalt sitt boende?. Alltså mer än vi räknat med! (Men då lägger vi ju undan sparpengar räknar vi bort spara det så har vi 20,000/månad. MEN vi vill spara minst 5,000?)

Existensminimum 2021, enligt likvidum.se/vad-ar-existensminimum/

5 016 kronor för en ensamstående vuxen

8 287 kronor för sammanlevande makar eller sambor

2 662 kronor för barn till och med 6 år

3 064 kronor för barn 7 år eller äldre

Tankar??

• Anonym (Nn)

Ja det låter lite?

Men är detta något som kommer ändras med tiden? Låter som ni tar lån utöver bankens lån för att ha råd med detta boende, är det en skuld som kommer vara betald inom nått år så ni får mer över i plånboken sen? Eller hur kommer det sig att detta boende är så dyrt? Era löner lär höjas med tiden? Kan någon kolla nytt jobb med bättre lön?

Sen tycker jag er situation nu är avgörande, bor ni ohållbart nu så kanske det går att rättfärdiga men har ni ett ok boende så kanske det finns bättre alternativ?

Personligen hade jag velat ha råd att göra roliga saker med mina barn och inte behöva vända på varje krona. Men alla har inte samma behov eller önskan, det nya boendet kanske ger möjligheter till mycket kul i sig självt exempelvis?

• Tow2Mater

Det är väl bara att lista alla utgifter ni har idag och se vad det kostar for just er?

• Anonym (Snålis)

Jag brukar vara den där käcka typen som tycker att man kan leva på väldigt lite pengar. Men den här gången tycker jag att det låter lite väl lite. Ni får sätta er och göra en budget. Tänk då på att barn inte sällan kostar mer och mer ju äldre de blir. Och räkna in att ni ska ha råd att vara sjuka och arbetslösa också.

• Anonym (Mamma)

Ligger barnbidragen utöver de 12.000? Är det tillfälligt, något år och sen blir det bättre (vad kostar? Renovering?)? Vi har tre barn och det låter lite snävt. Barnen vill kanske gå på idrottsläger och sånt? Busskort, cyklar, månadspeng, idrottsutrustning ..

• gbgumman

Låter jätte lite. Vi har två barn och våra övriga utgifter ligger aldrig under 20 000. Oftast runt25000

Och då är inte bil,försäkringar medmera inräknat i det. vissa månader måste något stort köpas som gräsklippare och så.

• Anonym (för lite)
    Anonym (Ah!!?) skrev 2021-06-08 21:20:30 följande:

Svår fråga för andra att svara på, men jag frågar ändå. :)

Efter att vi betalt ett framtida eventuellt boende och lagt undan några tusenlappar för att spara, så skulle vi ha kvar ungefär 12,000 kr. per månad.

Vi har tre barn (ålder 5-13 år) och är två vuxna.

Vi har inga dyra fritidsintressen eller matvanor. Har en bil, men använder den inte så mycket.

Men pengarna måste ju räcka till kläder, mat, cyklar, fotbollsträningen, busskort etc?

Vad är era tankar om det?

Är 12,000 kr på tok för lite för en familj (när man betalt boendet)?

Ni kommer varken få bolån eller hyra bostad med de siffrorna.
  • Aniiee

Jag tänker så här att bankerna, när de räknar på hur mycket man ska ha att leva på efter bolånet betalats, är 10500 kr för ett par, plus 2000 kr per barn, och dessutom ska bolånekostnaderna vara max 50% av utgifterna. Som om ni letar köpes och vill ha ett bolån så blir det förmodligen nobben av den anledningen.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Mymlan)

Inte för att vara negativ men jag tycker det låter OTROLIGT lite...

Vi är två vuxna och två små barn, 1 och 4 år, och vi har uttöver boende kostnader på ca 18.000 kr varje månad. Och vi är verkligen inga lyxlirare, snarare har både jag och min man väldigt billiga vanor.

Bara förskole/fritidsavgifter, försäkringar, csn-lån, mobiler och övriga abonnemang (typ el) går väl loss på ca 6000 kr. Och sen har du 6000 kr över till fem personer? Det får du knappt mat för.

• Nutid
    En fundering jag antar att ni funderar på om ni klar av ett visst boende och ekonomin skall bli bättre på sikt? Jag tänker att 12000 är lite men att om det är under en begränsad tid funkar det.
    Men då är det dumt att lägga undan till sparande om detta är under eran "svältperiod" (Jag har inte förstått meningen när folk både spara och lånar samtidigt.)

Är det långsiktigt borde ni tänka om angående boendet, det kommer att bli dyrare när barnen blir äldre.

Ligger ni på så låg tillgänglig inkomst brukatr det vara mat och bil som är viktigast att hålla koll på. Vi har två tonnårsbarn och tänker inte snålt vad gäller mat. men har gjort det tidigare när vi låg med inkomst i pariritet med dina siffror. 
    Om vi skulle idag börja dra åt tumskruvarna vad gäller mat är jag övertygat att vi lätt skulle kunna halvera matkostnaden.
Svar på tråden 15,000 kr/månad, utöver boende??