• Anonym (Tanten?)

    Klimakteriet - vilka symptom kom först?

    Ni som är i eller har tagit er igenom klimakteriet - hur märkte ni det i början? Vilka symptom kom först? Kom det smygande eller fattade ni på en gång vad det var?

  • Svar på tråden Klimakteriet - vilka symptom kom först?
  • Anonym (Livet)

    Rikligare blödningar i 45 års åldern.

    Vallningar vid 50.

    Sista mens 51 år.

  • Anonym (52)
    Anonym (Tanten?) skrev 2021-06-08 21:55:25 följande:

    Ni som är i eller har tagit er igenom klimakteriet - hur märkte ni det i början? Vilka symptom kom först? Kom det smygande eller fattade ni på en gång vad det var?


    Det var nog mest menscykeln. Först blev den kortare, men fortfarande regelbunden. Sen glesade den ur och det blev längre och längre emellan och sen försvann den bara. Hade en period i början (kanske förklimakteriet?) med väldigt hög sexlust men har inte haft några särskilda besvär. Kom nog lindrigt undan.
  • Anonym (Hmm)

    Min gumma är 53 nu och började slacka för typ ett par år sedan.
    Mensen hoppade hit o dit ... mer glid behövdes vid påsättning men viljan var det inget fel på. 
    Det tar den tid det tar - allt kommer säkert funka igen om man ger det lite tid.
    Ingens klimaketerium är likt någon annans....

  • Anonym (Depression)

    Tror det kom först psykiskt. Som att kroppen kände på sig att det snart är för sent. Väldigt stark bebislängtan (trots två vuxna barn) väldig irritation på maken för att vi inte skaffat fler barn, väldig irritation på maken för att han inte ville ha en bebis, väldig irritation på maken för att han inte ville ha sex (Han är inte direkt svårstartad annars men jag gissar att gråta, skrika, skälla och klaga på honom för att göra det inte hjälpte lusten).

    Blev så illa att jag behövde börja med antidepressiv medicinering, och under de här åren hade jag gått igenom det men vart för arg för att riktigt märka det.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Depression) skrev 2021-06-08 22:11:03 följande:

    Tror det kom först psykiskt. Som att kroppen kände på sig att det snart är för sent. Väldigt stark bebislängtan (trots två vuxna barn) väldig irritation på maken för att vi inte skaffat fler barn, väldig irritation på maken för att han inte ville ha en bebis, väldig irritation på maken för att han inte ville ha sex (Han är inte direkt svårstartad annars men jag gissar att gråta, skrika, skälla och klaga på honom för att göra det inte hjälpte lusten).

    Blev så illa att jag behövde börja med antidepressiv medicinering, och under de här åren hade jag gått igenom det men vart för arg för att riktigt märka det.


    Tack från oss alla män som faktiskt på riktigt försöker hålla tag i våra kvinnor trots hormoner ...
    Hon är ju i alla fall den kvinna jag valt i mitt liv
  • Postman

    Hon fick vallningar, varm och svettig. de smög på och till att börja med så förstod hon inget. Det har hållit på i flera år nu men dels har hon lärt sig lite att hantera vallningarna och sen har de börjat klinga av. Slemhinnorna fungerar inte som innan heller, hon har blivit torrare både invärtes och utvärtes.

  • Anonym (Mitti)

    Jag är mitt i. Dom första symptomen för mig var:

    Oregelbunden mens

    Mera hårväxt :/

    Ständigt kåt

    Nu har vallningarna börjat komma, speciellt på nätterna.

  • Anonym (Mitti)
    Anonym (Mitti) skrev 2021-06-08 22:39:14 följande:

    Jag är mitt i. Dom första symptomen för mig var:

    Oregelbunden mens

    Mera hårväxt :/

    Ständigt kåt

    Nu har vallningarna börjat komma, speciellt på nätterna.


    Glömde skriva, kunde få värsta ilskeanfallen. Stackars barnen som fick massa skäll o gråt över smågrejer. Fick hormontabletter av gym som hjälpte.
  • Anonym (Hmm)

    Usch - låter stökigt ...vi har klarat oss både med och utan extra glid
    Hon har vallat och torkat men än så länge har vi löst allt med låååånga förspel och lite extra glid.
    Inga symptom än så länge i privatlivet.... ellerså har jag bara inte fattat...

  • Anonym (AnnasAndraAnnandag)
    Anonym (Tanten?) skrev 2021-06-08 21:55:25 följande:

    Ni som är i eller har tagit er igenom klimakteriet - hur märkte ni det i början? Vilka symptom kom först? Kom det smygande eller fattade ni på en gång vad det var?


    För mig så blev först mencykeln kortare, från 28 dagar till 26 vilket jag tyckte var konstigt. Senare kunde cykeln tom bli så kort som 24 dagar. Jag blödde mycket mer också, riktigt blodbad med klarrött blod, såg riktigt läskigt ut.

    Sen slutade jag av att känna av ägglossningarna vilket jag alltid kunde förut. 

    Till sist fick jag ordentliga svettningar och ibland vaknade jag helt dyngsur mitt i natten, som om någon gjort The Ice Bucket Challenge på mig men glömde isbitarna. Blev så illa att jag fick ligga på två stora bomulls badlakan. 

    Resten är historia. 
  • Anonym (48)

    Mensen blev oregelbunden under ett par år och slutade sen helt när jag var 48. Slemhinnorna och huden blev torrare.

Svar på tråden Klimakteriet - vilka symptom kom först?