• Anonym (Ts)

Ta tillbaka ex med otrygg undvikande anknytning?

Mitt ex, man 32 år med alla bitar på plats förutom att han har otrygg undvikande anknytning blev förälskad i mig. Jag mådde inte bra av hur jag drogs in och ut i relationen och kastades mellan att vara nära och hans distans. Vi gick sådär skilda vägar för att han inte kunde ge mig vad jag behöver. Nu ca ett halvår senare har han ångrat sig och bett om ursäkt. Är det ens värt för mig att överväga honom? Kan sådan stark ångest i nära relationer verkligen försvinna?

• Svar på tråden Ta tillbaka ex med otrygg undvikande anknytning?
  • doritoscool

Du har säkert läst boken: Hemligheten : från ögonkast till varaktig relation 

Måste säga att det är den bästa boken jag har läst om relationer där anknytning är kärnan.

Jag kan egentligen inte mycket om ämnet, men enlig mig om du är en trygg person eller om du kan bygga upp en trygghet, så finns det goda chanser att relationen kan fungera även om din partner har en otrygg anknytning. Har båda otrygga anknytningar så kan det bli stormigt, fram och tillbaka eller avundsjuka och klängigt. 

Så egentligen är mitt råd att känna efter själv om du vill kämpa och jobba för detta och då främst jobba med dig själv och utvecklas med din partner.

• Hellishen

Herregud, Hemligheten är väl alla självhjälpsböckers skitbok, läs den inte om du inte redan gjort det.

rådet du får att du ska ändra på dig själv /jobba med dig själv = göra våld på dig själv och dina behov är ett riktigt dåligt råd. För nej människor ändras inte så. Är man 32 år är man rätt fast i sin form och ni kommer snabbt komma in i gamla hjulspår. Påminn dig själv om varför du gjorde slut och fortsätt respektera dig själv såpass att du inte sätter dig i den sitsen igen.

Tipsa killen om att gå i terapi och hälsa honom lycka till med nästa relation, själv har du gått vidare och är inte intresserad.

• Anonym (aaa)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-08 22:40:43 följande:

Mitt ex, man 32 år med alla bitar på plats förutom att han har otrygg undvikande anknytning blev förälskad i mig. Jag mådde inte bra av hur jag drogs in och ut i relationen och kastades mellan att vara nära och hans distans. Vi gick sådär skilda vägar för att han inte kunde ge mig vad jag behöver. Nu ca ett halvår senare har han ångrat sig och bett om ursäkt. Är det ens värt för mig att överväga honom? Kan sådan stark ångest i nära relationer verkligen försvinna?

Jag undrar: Vad har killen gjort under det halvåret? Har han gått i terapi, jobbat med sig själv? Om inte, så är han samma person som för 6 månader sedan och  risken är hög att er relation bara blir likadan igen (efter en inledningstid med dans på rosor)
  • Anonym (Nej)

Haha så han är helt förändrad på ett halvår? :D Knappast!! En otrygg anknytning som ger så stora problem måste bearbetas i terapi, och det kan ta flera år.

Glöm den där relationen. Han kan återkomma om några år när han har jobbat med sig själv ett tag. Då är han iaf på rätt väg och kanske, KANSKE, är redo för nåt nytt.

• Fiona M

Jag förstår verkligen inte.
    Vilken enda anledning finns att ta tillbaka honom?
    Varför skulle ngt ändrat sig?

• doritoscool
    Hellishen skrev 2021-06-09 07:03:26 följande:

Herregud, Hemligheten är väl alla självhjälpsböckers skitbok, läs den inte om du inte redan gjort det.

rådet du får att du ska ändra på dig själv /jobba med dig själv = göra våld på dig själv och dina behov är ett riktigt dåligt råd. För nej människor ändras inte så. Är man 32 år är man rätt fast i sin form och ni kommer snabbt komma in i gamla hjulspår. Påminn dig själv om varför du gjorde slut och fortsätt respektera dig själv såpass att du inte sätter dig i den sitsen igen.

Tipsa killen om att gå i terapi och hälsa honom lycka till med nästa relation, själv har du gått vidare och är inte intresserad.

Innan du svarar så självsäkert, vet du vilken bok jag menar "Hemligheten" är en helt annan bok. Om du vet något om anknytningsteorin så tror jag kanske att du skulle ha svarat mer nyanserat.

En person med otrygg ambivalent anknytning kan fungera i en relation om den andra parten är trygg. Nu vet jag inte ens om trådstartaren har en trygg anknytning, men om hen har det så finns det möjligheter. Sedan om hen vill in i en sådan relation, det är en helt annan fråga.

Det sägs att ca 60% av befolkning här har en trygg anknytning, det är oftast när två personer med otrygg anknytning möts som det kan bli stormigt. I detta låter det som din tidigare man har en ambivalent (drar och stöter ifrån växelvis) otrygg anknytning. Har du en trygg anknytning själv (kanske du inte vet), så finns där möjligheter. Annars utan ny kunskap eller vilja från ditt håll och förståelse, så är det små chanser att ni får ett annat resultat. Så där blir mitt råd också att gå vidare och träffa en person med en trygg anknytning, chanserna är som sagt stora!   
Svar på tråden Ta tillbaka ex med otrygg undvikande anknytning?