• Anonym (Kliar)

Myggbett!

Hej

Ligger vaken tredje natten pga svullna och kliande fötter och fotled pga stark reaktion av myggbett.

Jag har testat receptfria medel och fått även starkare kortison och allergimedicin utskrivet av läkare.

Jag somnade igår av ren utmattning och trodde att jag kunde sova bättre inatt för att det som jag fick utskrivet verkade hjälpa. Vaknade igen vid 01-tiden av att det kliar jättemycket.

Har någon tips på vad man kan göra?

• Svar på tråden Myggbett!
  • Anonym (Sara)

Varför inte pröva de nya ?myggplåsterna? som är runda i olika färger och kan fästas på kroppen eller kläderna?

• Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2021-06-09 01:55:51 följande:

Varför inte pröva de nya ?myggplåsterna? som är runda i olika färger och kan fästas på kroppen eller kläderna?

Detta förhindrar alltså enbart nya myggbett, inte ditt nuvarande problem.
  • Anonym (Kliar)
    Anonym (Sara) skrev 2021-06-09 01:55:51 följande:

Tack för tipset. Mest har jag problem av dom som jag fick flera dagar sen.
  • Anonym (X)

Exakt vad fick du utskrivet?

Du kan prova Xylocain bedövningssalva annars Atarax och Dermovat om du inte fick dessa utskrivna.

• Anonym (Tips från coachen)

Du kan badda med desivon, alsolsprit eller ren vodka/annan ren sprit. Det lindrar klåda från både myggbett och brännässlor.

• Anonym (delikatess för mygg)

Googla Arganolja och svartkumminolja. De har båda visat sig dämpa klåda och infektioner från insektsbett bl a. Svartkummin har funkat bra på mig även Aloe verablad som jag delat. Har inte testat Arganolja ännu själv. Men jag får gigantiska svullnader som varar i veckor ibland.

• Sockerikaffet

Insektsgiftet som orsakar klådan förstörs av värme. Vi har en liten stav som man sätter mot myggbettet och sen ?bränner? den myggbettet. Det blir lite varmt men inte värre än att man härdar ut och kliandet slutar direkt. Vet dock inte vad den heter tyvärr. Du kan också doppa en sked i kokande vatten och lägga den mot myggbettet 10-20 sekunder, men då är risken lite större att man bränner sig.

• Anonym (Kliar)

Tack för alla tips!

Jag fick kortison och Aerius utskrivet. Testade även Xylocain och det hjälpte lite. Svullnaden har också gått ner men jag vaknar fortfarande efter 3-4 timmar för att det kliar.

• Anonym (Tips från coachen)

Klia absolut inte på bettet för då blir det värre. Lägg hellre på ett tunt plåster eller liknande, då kan du klia på utsidan :)

• Anonym (Kanske dåligt förslag)

Vet inte hur bra min teknik är, men när jag har kliande myggbett och försöker att hålla mig från att klia på dem, så slår jag till dem. Det brukar hjälpa mig, men jag vet som sagt inte hur bra det egentligen är att göra. Aldrig själv haft problem med den tekniken däremot. 

Svar på tråden Myggbett!