• Anonym (Obeslutsam)

Pojknamnstips sökes!

Behöver hjälp att spåna pojknamn! Tycker det är svårt och som äldre har många nära vänner redan tagit många namn till sina barn så de går lite bort.

Gillar namn som typ Oscar, Filip, Svante, Gunnar men skulle behöva fler namn (och kanske hitta nya tankar). Dvs namn som antingen är klassiska och funkat i många tider, eller som är lite äldre.

Hur har ni andra hittat namn?

• Svar på tråden Pojknamnstips sökes!
  • Anonym (Anonym)

Skit svårt med namn. Men som min bror sa när hans flicka kom. Det är en Alva och hon ska heta Alva. Sen sket han fullständigt i att en av hans vänners döttrar också heter det.

Så hittar du/ni ert namn som faller dig/er i smaken men någon vän eller släkting redan har ett barn med det namnet så skit I det typ.

Men lite förslag.

Ludwig/Ludvig

Melwin/Melvin

Elliott

Malte

Philip

Conrad

Conny

Folke

Dubbelnamn

Sven-Ove

Hans-Inge

• Anonym (riksarkivet)

Vi gick in på riksarkivets hemsida, gick in på slumpvis län, slumpvis församling och kollade i dopböckerna som var våra barns födelseår minus 140 och kollade igenom vad barnen döptes till det året. Så låt mig göra detsamma för dig. Här är pojknamnen från Tåsjö, år 1881. Med reservation att jag eventuellt delar på dubbelnamn, det framgår inte alltid i kyrkböckerna om det är ett för och mellannamn, eller ett dubbelnamn.

Henrik
    Arvid
    Elias
    Albert
    Hjalmar
    Kristofer
    Mårten
    Nikolaus
    Isak
    Johan
    Mauritz
    Bernhard
    Jonas
    Mattias
    Walfrid
    Emanuel
    Leander
    Anders
    Jakob
    Edvard
    Erik
    Waldemar
    Göran
    Peter
    Jöns
    Laurentius
    Gustav
    Adolf
    Mikael
    Leonard
    Axel
    Johannes
    Lars
    Olof
    Petrus
    August
    Ingemar
    Karl
    Oscar
    Adam
    Amandus

Ursäkta om jag har skrivit något flera gånger.

• Anonym (Obeslutsam)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-09 23:02:28 följande:

Skit svårt med namn. Men som min bror sa när hans flicka kom. Det är en Alva och hon ska heta Alva. Sen sket han fullständigt i att en av hans vänners döttrar också heter det.

Så hittar du/ni ert namn som faller dig/er i smaken men någon vän eller släkting redan har ett barn med det namnet så skit I det typ.

Men lite förslag.

Ludwig/Ludvig

Melwin/Melvin

Elliott

Malte

Philip

Conrad

Conny

Folke

Dubbelnamn

Sven-Ove

Hans-Inge

Jo, så är det ju såklart. Vill mest ha några namn man tycker om så man kan se lite vem som kommer sen.

Fina namn, gillar flera av dem. Kruxet är just att jag har svårt att särskilja namn jag gillar från personer jag känt/mött med namnen, så jag ger dem massa extra egenskaper liksom...
  • Anonym (Obeslutsam)
    Anonym (riksarkivet) skrev 2021-06-10 01:26:13 följande:

Vi gick in på riksarkivets hemsida, gick in på slumpvis län, slumpvis församling och kollade i dopböckerna som var våra barns födelseår minus 140 och kollade igenom vad barnen döptes till det året. Så låt mig göra detsamma för dig. Här är pojknamnen från Tåsjö, år 1881. Med reservation att jag eventuellt delar på dubbelnamn, det framgår inte alltid i kyrkböckerna om det är ett för och mellannamn, eller ett dubbelnamn.

Henrik

Arvid

Elias

Albert

Hjalmar

Kristofer

Mårten

Nikolaus

Isak

Johan

Mauritz

Bernhard

Jonas

Mattias

Walfrid

Emanuel

Leander

Anders

Jakob

Edvard

Erik

Waldemar

Göran

Peter

Jöns

Laurentius

Gustav

Adolf

Mikael

Leonard

Axel

Johannes

Lars

Olof

Petrus

August

Ingemar

Karl

Oscar

Adam

Amandus

Ursäkta om jag har skrivit något flera gånger.

Men vad smart - tack för ett toppentips, det ska jag kika på! Och vilken intressant spridning på namnen från 1881 - en del kändes spontant mycket modernare än jag tänkte mig (Amandus, Mikael, Mattias tex).
Svar på tråden Pojknamnstips sökes!