• Anonym (Arg)

De plockar blommor utanför vårt staket

Staketet på framsidan börjar ungefär en meter in på vår tomt, så vi tänkte att det kunde vara mysigt att plantera blommor längsmed utsidan av det.

Vi märkte nyligen att det plockats därifrån och när vi väl lyckades ta en på bar gärning så blev VI utskällda och tillsagda att vi inte bestämmer över något som växer på utsidan av vårt staket!? Maken till fräckhet har jag nog aldrig upplevt. Det är hur tydligt som helst att det är planterade blommor och inget som växer vilt.

Finns det någon här som varit med om något liknande? Hur hanterade ni det?

• Svar på tråden De plockar blommor utanför vårt staket
  • Anonym (Gör om gör rätt)

Normalt sett sätter man upp staket vid tomtgränsen. Det betyder att allt utanför staketet är fritt att plocka av. Ni har konstigt nog valt att sätta staketet en meter in - varför?? Och då tror ju andra så klart att er tomt börjar där, och plockar av blommorna. Sen borde man fatta att pelargoner etc inte växer fritt, men det finns ju dumhuvven till allt.

Sätt staketet vid tomtgränsen, som alla andra. Då ska du se att ni får ha blommorna ifred.

• Friger

Instämmer. Första metern in på tomten minerar du också för säkerhets skull.

Vill du vara etisk korrekt så kallar du det försvarsladdning istället för mina.

Friger skrev 2021-06-09 14:08:43 följande:

Instämmer. Första metern in på tomten minerar du också för säkerhets skull.

Vill du vara etisk korrekt så kallar du det försvarsladdning istället för mina.

Jag föredrar elstängsel, lågt ner vid marknivå så den inte märks. Stark ström ska det vara, bara så pass att en person med hjärtfel överlever. Det ska väl lära andra att hålla sig från tomten...
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Gör om gör rätt) skrev 2021-06-09 14:05:04 följande:

Normalt sett sätter man upp staket vid tomtgränsen. Det betyder att allt utanför staketet är fritt att plocka av. Ni har konstigt nog valt att sätta staketet en meter in - varför?? Och då tror ju andra så klart att er tomt börjar där, och plockar av blommorna. Sen borde man fatta att pelargoner etc inte växer fritt, men det finns ju dumhuvven till allt.

Sätt staketet vid tomtgränsen, som alla andra. Då ska du se att ni får ha blommorna ifred.

Det är inte vi som satt staketet så, men det sitter där av en anledning. På grund av markens lutning i hörnet av tomten går det inte att sätta staketet rakt längre ut, då får vi antingen ett fult hörn eller så måste vi sätta den andra delen av staketet längre in och då går vi miste om ännu fler kvm.

Tycker det är sjukt att folk plockar, finns ju de som inte har staket alls, tycker de att det är okej att plocka saker från deras mark också? En rimligare reaktion hade varit att skämmas och be om ursäkt.
    Anonym (Arg) skrev 2021-06-09 14:13:42 följande:
    Det är inte vi som satt staketet så, men det sitter där av en anledning. På grund av markens lutning i hörnet av tomten går det inte att sätta staketet rakt längre ut, då får vi antingen ett fult hörn eller så måste vi sätta den andra delen av staketet längre in och då går vi miste om ännu fler kvm.

Tycker det är sjukt att folk plockar, finns ju de som inte har staket alls, tycker de att det är okej att plocka saker från deras mark också? En rimligare reaktion hade varit att skämmas och be om ursäkt.
    Ja vad säger man... Om ni vill ha marken ifred får ni ha ett fult hörn, självklart ska ni inte behöva ha mindre tomt än nödvändigt. Synd att vi inte kan se hur lutningen ser ut! Det kanske finns andra lösningar som gör det mindre synligt. Om du vill kan du ta ett foto och lägga ut.

När man inte har staket runt tomten är det generellt gräset som avgör var tomten tar slut, eller om man har grus, eller annat. Det brukar iaf vara rätt tydligt var gränsen går ändå, men eftersom det inte alltid syns är folk mycket mer restriktiva med att plocka då. Ett staket är en väldigt tydlig gräns, och därför antas att det som är utanför inte tillhör er.
  • Tow2Mater

Sätt upp en skylt att det är privat mark och förbjudet att röra blommorna.

• Anonym (Linn)

Jag förstår att det är irriterande TS, men jag vet inte riktigt hur det ska lösas. Folk går ju även och plockar från kommunernas planteringar framför kommunhus och sjukhus mm.

Kan ni sätta upp en skylt mitt bland blommorna om att det är privata planteringar?

Annars får det väl bara vara ful gräsmatta där och så har ni era blommor innanför staketet.

• Anonym (fast)
    Anonym (Gör om gör rätt) skrev 2021-06-09 14:05:04 följande:

Fast så är det väl ändå inte? Planterade blommor är inte fria för andra att plocka bara för att de inte är inhägnade. Kommunens planteringar tex, inte är det bara att gå och plocka där bara för att de växer på allmän plats utan staket omkring.

Att flytta ett staket kan ju vara en jäkla process, bättre att folk i allmänhet lär sig skilja på ditt och mitt och fattar att planterade blommor är någons och inte bara att plocka för vem som helst. 
  • Anonym (fast)
    Anonym (Linn) skrev 2021-06-09 14:24:08 följande:

Jag förstår att det är irriterande TS, men jag vet inte riktigt hur det ska lösas. Folk går ju även och plockar från kommunernas planteringar framför kommunhus och sjukhus mm.

Kan ni sätta upp en skylt mitt bland blommorna om att det är privata planteringar?

Annars får det väl bara vara ful gräsmatta där och så har ni era blommor innanför staketet.

Gör folk verkligen sånt?? Helt sjukt i så fall.
    Anonym (fast) skrev 2021-06-09 14:24:43 följande:
    Fast så är det väl ändå inte? Planterade blommor är inte fria för andra att plocka bara för att de inte är inhägnade. Kommunens planteringar tex, inte är det bara att gå och plocka där bara för att de växer på allmän plats utan staket omkring.

Att flytta ett staket kan ju vara en jäkla process, bättre att folk i allmänhet lär sig skilja på ditt och mitt och fattar att planterade blommor är någons och inte bara att plocka för vem som helst. 
    Nu pratar vi om privata tomter och inte om kommunens mark.
Svar på tråden De plockar blommor utanför vårt staket