• Maya Mayo

    Kejsarsnitt tätt inpå varann?

    Hej, jag har letat efter en tråd som svarar på min fråga men hittar ingen.

    Jag och min sambo planerar att bli gravida nästa år om corona ?lagt sig? ordentligt. Vår plan är att bli gravida tidig höst nästa år, föda barnet via kejsarsnitt och sedan vänta ungefär tre månader och sen bli gravida igen. Mina fråga är alltså ifall man kan göra kejsarsnitt så tätt inpå varann? Om första barnet föds i maj om två år och sen nästa i maj året därpå.

    Jag vill bara få svar på frågan, ett enkelt ja eller nej och kort, saklig, opartisk förklaring till varför. Inget annat som skrivs är av intresse för mig.

    Snälla svara om du vet! Jag behöver inte spekulationer.

  • Svar på tråden Kejsarsnitt tätt inpå varann?
  • Ängamat

    Vården brukar rekommendera att vänta med att bli gravid efter ett kejsarsnitt (ca ett år) för att livmodern ska hinna läka ordentligt.

    Ett nytt kejsarsnitt nära inpå den första, finns det ingen generell avrådan för.

  • Sockerikaffet

    Det är nog inte två täta kejsarsnitt som är problemet utan en ny graviditet så nära ett kejsarsnitt. Man skör ju upp ett hål som måste läka ordentligt innan livmodern växer och töjs ut igen.

  • Anonym (ddd)
    Ängamat skrev 2021-06-09 18:13:37 följande:

    Vården brukar rekommendera att vänta med att bli gravid efter ett kejsarsnitt (ca ett år) för att livmodern ska hinna läka ordentligt.

    Ett nytt kejsarsnitt nära inpå den första, finns det ingen generell avrådan för.


    Så sa de inte när jag blev (oplanerat) gravid efter 4 månader, efter ett akutsnitt. De sa att magen var läkt och det inte inte blir "mer läkt" (det är inte grader på detta). Jag frågade både en och två gången eftersom jag var nervös just för om det kunde bli problem. Då sa de att förr sa man att man skulle vänta ett tag, men att vi har så bra metoder i Sverige så att det (förutsatt att det läker rätt osv), ska vara ok. 
    Det här var inte alldeles nyss heller, flera år sen. 
  • Anonym (Nej!)

    Nej. Sjukvården rekommenderar (detta är aktuell information) att man väntar ett år med ny graviditet.

    Det du riskerar med att bli gravid snabbare är ökad risk för att moderkaka växer fast i ärret vilket med otur kan ge dödlig utgång både för dig och barnet.

    Var också medveten om att det inte är självklart att du får ett kejsarsnitt godkänt.

    Jag anser inte oavsett vaginal eller kejsarsnitt att det är lämpligt för kroppens återhämtning att bli gravid smårätt inpå.

  • Anonym (..)

    Det skiljer 11 månader mellan mig och min storebror och vi båda är födda genom kejsarsnitt. Vi har även en syster född 2 år och 3 mån efter mig också genom kejsarsnitt. Alla graviditeter var helt okomplicerade trots täta kejsarsnitt, detta var även tidigt på 90-talet så antar att vården och allt därtill är bättre idag än på den tiden.

  • Anonym (Elvy)

    Jag födde barn med kejsarsnitt förra året. Läkaren sade att den generella rekommendationen är att man väntar ett år innan man blir gravid igen. Jag utgår att du har koll på processen för att bli beviljad snitt.

Svar på tråden Kejsarsnitt tätt inpå varann?