• Tinisminis

    Missfall i samband med sex?

    Hej.

    Jag sitter här med början på mitt andra missfall. Haft ett tidigare men mellan dessa har jag fått 1 barn.

    Jag vet att barnmorskor säger att sex är säkert när man är gravid men mina missfall har startat efter sex. Jag har googlat (som man gör) och sett att några blivit avrådda sex före v12.

    Jag undrar om någon annan upplevt de?

    Kan va slump men blir jag gravid igen kommer jag inte våga ha sex före v12. Väntade med sex före v12 med dottern och det gick bra.

    Jag har gjort en konisering pga cellförändringar (det är bra nu) men kan det ha gjort tappen känslig så den börjar öppna sig vid sex?

  • Svar på tråden Missfall i samband med sex?
  • Anonym (S)

    Vid konisering tar man generellt bort så himla lite och det har ju läkt ihop för länge sen. Tror mer på sexet i så fall, men även det är inte särskilt troligt. De flesta som får missfall får det för att det är nåt fel på fostret, kroppen känner av att det inte är livsdugligt och stöter ut det. Och i många fall vet man inte alls vad det beror på ens.

    Om det blir mf så var försiktig nästa gång, då har du iaf gjort vad du kan.

  • Anonym (S)

    Tänkte på en sak, det du skrev om att tappen skulle ha öppnat sig osv, det gör den inte bara hur som helst och det är i vilket fall inte så missfall händer.

  • Tinisminis

    Okej. Blir bara rädd eftersom de 2 ggr hänt i samband med sex och de är inte att vi kört överdrivet hårt. O som sagt har då sett folk med riskgrav blivit avrådda sex.. tänkte om man kanske är extra känslig eller så. Jag vet att det vanligtvis inte ska vara någon fara men blir fundersam just för mig nu

    Någon som haft liknande eller så?

  • Anonym (M)

    Jag har inte varit med om det men tänker precis som anonym S säger att ett mf beror ju på att något är fel med fostret och inte på att du gör något. Har hört att det i princip är omöjligt att själv på något sätt orsaka ett mf.

    Det är säkert bara ett sammanträffande att blödningarna börjat i samband med sex. Kan tänka mig att det är som när man får mens att har man sex just när man får mens så kan ju mensen komma igång ordentligt bara för det penetrerande sexet. Så i ditt fall så kanske mf redan hänt men att sexet gör så att blödningarna kommer igång. Men om du är orolig så tycker jag absolut att du ska höra av dig till vården för att förhoppningsvis få bättre svar.

Svar på tråden Missfall i samband med sex?