• Anonym (Bebisverkstad)

D-vitamin, hur mycket behövs?

Köpte mig D-vitamin på apoteket igår då jag läst mig till det kan hjälpa fertiliteten. Den sorten jag köpte var på 1000 IE. Men hur mycket krävs för att uppnå tillräcklig mängd? Burken säger 1 tablett/dag men läser man runt på nätet brukar kvinnor äta mer. Är det OK att äta mer än 1000 IE/dag?

• Svar på tråden D-vitamin, hur mycket behövs?
  • Anonym (sun)

Rekommendationerna brukar ligga runt 2000-5000IE om dagen. "Bara" o räkna bort ditt naturliga intag och dosera därefter.

• Anonym (Bebisverkstad)

1000 IE kanske duger då? Jag tar även multivitamin för kvinnor som ska vara bra om man försöker bli gravid.

• Anonym (S)
    Anonym (Bebisverkstad) skrev 2021-06-10 11:08:15 följande:

1000 IE kanske duger då? Jag tar även multivitamin för kvinnor som ska vara bra om man försöker bli gravid.

Om det räcker är upp till dig att avgöra. Multivitamin är alltid bra i vilket fall. Ät folsyra också.

Man ska max få i sig 100 mikrogram per dag som vuxen, där går gränsen för vad som är ett säkert intag. 100 mikrogram är 4000 IE, så URSÄKTA TILL SUN att jag sa att du hade fel. Ibland måste man läsa på flera sidor.
  • Anonym (Bebisverkstad)
    Anonym (S) skrev 2021-06-10 11:20:21 följande:

Om det räcker är upp till dig att avgöra. Multivitamin är alltid bra i vilket fall. Ät folsyra också.

Man ska max få i sig 100 mikrogram per dag som vuxen, där går gränsen för vad som är ett säkert intag. 100 mikrogram är 4000 IE, så URSÄKTA TILL SUN att jag sa att du hade fel. Ibland måste man läsa på flera sidor.

Okej så det blir alltså 4 tabletter då? Haha, det här var ju krångligt värre :)
  • Anonym (S)
    Anonym (Bebisverkstad) skrev 2021-06-10 11:34:52 följande:
    Står det inte DRI på baksidan? Isf borde det stå nåt kring 25 %
  • Anonym (S)
    Anonym (Bebisverkstad) skrev 2021-06-10 11:34:52 följande:
    Står det inte DRI på baksidan? Isf borde det stå nåt kring 25 %
  • Anonym (S)

Åååååh.... Dubbelpost, och felstavat.... RDI så klart.

• Anonym (Bebisverkstad)
  • Anonym (S)

Vad konstigt! De menar alltså att en tablett är fem gånger så mycket som det dagliga behovet, trots att det dagliga behovet är fyra gånger större...? Jag blir inte klok på det här!

• Anonym (Bebisverkstad)
    Anonym (S) skrev 2021-06-10 11:55:45 följande:

Vad konstigt! De menar alltså att en tablett är fem gånger så mycket som det dagliga behovet, trots att det dagliga behovet är fyra gånger större...? Jag blir inte klok på det här!

Nä jag säger ju det :)
  • Anonym (sun)

Tänk på att det är sommar och att du även får i dej endel via maten. Som en jämförelse så brukar man säga att en dag på stranden ger ~10 000

• Pentra

Att köpa D-vitamintabletter med 1000 IE (25 mikrogram) är att kasta pengarna i sjön! Kroppen tillverkar 250 mikrogram D-vitamin när man exponerar större delen av kroppen för solljus i 20 min, och det täcker ändå inte behovet. ... Be läkare ta ett blodserumtest med avseende på D-vitamin och återkom. Nivån bör ligga på ca 80 ng/ml; alla värden under detta är D-vitaminbrist, och då krävs rejäla dagsdoser för att komma upp i nivå innan man kan gå ner till något lägre underhållsdos. ... Mvh, Pentra

ZINZINO för livskvalitet, hälsa och balans.
Svar på tråden D-vitamin, hur mycket behövs?