• Anonym (Trådstartaren)

Min mamma har blivit väldigt faktaresistent...

Hej!

Mitt problem är egentligen med min mamma. Hon är närmare 60 år, och har väl alltid varit lite åt det faktaresistenta hållet. Med det menar jag: Troende kristen som menar att kol-14-metoden är ren bullshit och att jorden är några tusen år gammal. Helt okej med mig - ha du din tro kära mamma. Men nu har det börjat bli något annat...

Plötsligt har hon blivit klimatförnekare, läser och tror på desinformation som kommer från swebbtv och naturalnews och andra sabla skitsidor! Hon har gått från *typ* centern till SD. Hon ångrar plötsligt att hon vaccinerade mig och min syster när vi var barn, och tycker inte alls att jag ska vaccinera mina barn (jodå, de vaccineras fullt och lite till, t.ex. mot vattkoppor, TBE och annat som inte är mer i allmänna programmet). Givetvis är covid-vaccinerna satans påfund (ungefär) och alla som tar den kommer bl.a. bli infertila och få hjärtproblem. Hon läser allt vad Lars Bernt (eller vad gubben nu heter) skriver om den "metabola pandemin" och sväljer det med hull och hår. Islam är ju också ett kapitel för sig... Kollodialt silver is THA BOMB. Läkemedelsbolagen är ute efter att lura all världens befolkning. Trump var tydligen en toppenpresident på alla sätt. All journalistik (förrutom den hon går på) är manipulerad av regeringen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon får väl tro vad hon vill, men hur i hela fridens namn kan hon gå på allt detta!? Jag har ju som ändå alltid sett henne som hyfsat smart, även om jag själv aldrig haft någon religiös tro. Men nu börjar det kännas ganska sjukt... Jag ger mig aldrig in i diskussioner med henne. Det är lönlöst och vi blir bara arga på varann. Vill dock inte lämna barnen själva med henne heller, nu när de är små, bara p.g.a. dessa åsikter. Vill INTE att hon sätter griller i huvudet på dem.

Utåt sett skulle INGEN tro att hon går runt och tänker sådär. Hon är BMA och vädrar inga konstiga åsikter med kreti och pleti. Så det är liksom ingen "livets hårda skola"-pucko, utan hon har ju ändå läst på Uppsala universitet och framstår som en pålåst och empatisk person.

Usch vad jag babblar... Detta känns bara så extremt konstigt för mig.

Någon annan med föräldrar som fått totalt snedvridna tankar och åsikter?

• Svar på tråden Min mamma har blivit väldigt faktaresistent...
  • Anonym (sss)

Har hon hamnat i någon kris? Jag under eftersom det inte är så vanlig att folk byter beteende och åsikter bara rätt av sådär. Eller kan det vara så att hon tänkt på det här länge men du har upptäckt det först nu? Har hon lärt känna nya människor som pratat om de här sakerna och hon fått nya vänner? 

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (sss) skrev 2021-06-11 10:38:11 följande:

Har hon hamnat i någon kris? Jag under eftersom det inte är så vanlig att folk byter beteende och åsikter bara rätt av sådär. Eller kan det vara så att hon tänkt på det här länge men du har upptäckt det först nu? Har hon lärt känna nya människor som pratat om de här sakerna och hon fått nya vänner? 

Nej, på alla delar. Det har nog inte kommit PLÖTSLIGT. Utan mer trappats upp under (säg) 4 års tid. Först blev det att störa sig på islam - lösning? SD. Sedan störa sig på bensinskatten - lösning? Börja läsa mer om hur klimatets nedgång är ett påhitt. O.s.v. Så är ju ofta dessa saker och sidor lite sammanflätade. Det är ju inte ovanligt att en desinformationssida tar upp antivaccinpropaganda, klimatförnekanden o.s.v. Så litar man på en källa när den säger A - då är det ju inte långt bort att lita på sidan när den säger B.
  • Anonym (sss)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2021-06-11 10:43:48 följande:
    Nej, på alla delar. Det har nog inte kommit PLÖTSLIGT. Utan mer trappats upp under (säg) 4 års tid. Först blev det att störa sig på islam - lösning? SD. Sedan störa sig på bensinskatten - lösning? Börja läsa mer om hur klimatets nedgång är ett påhitt. O.s.v. Så är ju ofta dessa saker och sidor lite sammanflätade. Det är ju inte ovanligt att en desinformationssida tar upp antivaccinpropaganda, klimatförnekanden o.s.v. Så litar man på en källa när den säger A - då är det ju inte långt bort att lita på sidan när den säger B.
    Ok, så hon är lite som sägnen om grodan som plötsligt kokas i hett vatten. Den satt först i kallt vatten som gradvis värmdes upp så det blev till slut försent att fly eftersom den inte märkte förändringen. 

Men hon gör det frivilligt så det är svårt att göra något åt. Sedan är det inte ovanligt att lite äldre människor blir nostalgiska; "det var bättre förr" och blir oroade av allt nytt som sker i världen. Det kan var en trygghet att läsa och hitta förklaringar till saker (oavsett om de är sanna eller ej). 

Du får förhålla dig på ett sätt som funkar för dig. Vill hon prata om det och du inte vill, får du säga det bara. Eller fråga henne varför hon tar upp det med dig - vill hon höra din åsikt? Vill hon mest bara beklaga sig kan du säga att du vill umgås men du vill inte höra på det där. 
    Har du barn och du blir orolig över att hon ska prata om saker med barnen? Då behöver du styra upp även där, om du anser att det här blir ett för stort problem. 
  • Anonym (känner)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2021-06-11 10:30:33 följande:

Hej!

Mitt problem är egentligen med min mamma. Hon är närmare 60 år, och har väl alltid varit lite åt det faktaresistenta hållet. Med det menar jag: Troende kristen som menar att kol-14-metoden är ren bullshit och att jorden är några tusen år gammal. Helt okej med mig - ha du din tro kära mamma. Men nu har det börjat bli något annat...

Plötsligt har hon blivit klimatförnekare, läser och tror på desinformation som kommer från swebbtv och naturalnews och andra sabla skitsidor! Hon har gått från *typ* centern till SD. Hon ångrar plötsligt att hon vaccinerade mig och min syster när vi var barn, och tycker inte alls att jag ska vaccinera mina barn (jodå, de vaccineras fullt och lite till, t.ex. mot vattkoppor, TBE och annat som inte är mer i allmänna programmet). Givetvis är covid-vaccinerna satans påfund (ungefär) och alla som tar den kommer bl.a. bli infertila och få hjärtproblem. Hon läser allt vad Lars Bernt (eller vad gubben nu heter) skriver om den "metabola pandemin" och sväljer det med hull och hår. Islam är ju också ett kapitel för sig... Kollodialt silver is THA BOMB. Läkemedelsbolagen är ute efter att lura all världens befolkning. Trump var tydligen en toppenpresident på alla sätt. All journalistik (förrutom den hon går på) är manipulerad av regeringen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon får väl tro vad hon vill, men hur i hela fridens namn kan hon gå på allt detta!? Jag har ju som ändå alltid sett henne som hyfsat smart, även om jag själv aldrig haft någon religiös tro. Men nu börjar det kännas ganska sjukt... Jag ger mig aldrig in i diskussioner med henne. Det är lönlöst och vi blir bara arga på varann. Vill dock inte lämna barnen själva med henne heller, nu när de är små, bara p.g.a. dessa åsikter. Vill INTE att hon sätter griller i huvudet på dem.

Utåt sett skulle INGEN tro att hon går runt och tänker sådär. Hon är BMA och vädrar inga konstiga åsikter med kreti och pleti. Så det är liksom ingen "livets hårda skola"-pucko, utan hon har ju ändå läst på Uppsala universitet och framstår som en pålåst och empatisk person.

Usch vad jag babblar... Detta känns bara så extremt konstigt för mig.

Någon annan med föräldrar som fått totalt snedvridna tankar och åsikter?

Jag känner igen det väldigt mycket med min egen mamma. Hon har alltid haft starka åsikter och kunnat snöa in en del på olika ämnen. Men med stigande ålder (nästan 80 år) och nu isolering i samband med pandemin så har det eskalerat totalt.

Egentligen är det märkligt då hon också är universitetsutbildad i en medicinsk utbildning och borde veta både fakta inom medicin och hur man granskar och bedömer källor. Men icke, som läget är nu tror/tycker hon att det nån skriver på men blogg eller i ett FB-inlägg är att jämställa med forskning och evidens. Inte bara när det gäller medicin utan det mesta. 

Hon vet nog dock innerst inne att det inte håller det hon tycker och tror, för hon pratar aldrig om det här med mig, för jag ifrågasätter och är också utbildad så att jag kan ifrågasätta på ett sätt som hon inte kommer undan. Men hon pratar ju med andra och kommer då djupare och djupare in i den här världen. nån har liknat det vid ett kaninhål som i Alice i underlandet, och det känns som en bra beskrivning. Ibland tror man ju inte sina öron när man förstår vad en del går omkring och tror. 

Jag har i princip gett upp, jag låter henne hållas. Hon är gammal, kan inte göra så mycket skada, det kan troligen inte skada henne själv så mycket heller. Vi pratar om annat när vi har kontakt. Det som oroar i så fall är att hon har ju rösträtt och kommer att använda den på ett sätt som jag finner osmakligt. Men å andra sidan måste hon ju få rösta såsom hon vill och tror är rätt, det måste ju alla få. 

Min mamma är mest inne på invandringsfientlighet och allmän misstro mot samhället, har börjat bunkra i sin lägenhet som en riktig prepper. Hon anser att pandemin skötts dåligt i Sverige men har ändå vaccinerat sig och varit försiktig, så hon tror ju på viruset i sig i alla fall. Även hon anser att Trump var toppen (!!!!!) och att valet var riggat. Men det har lugnat sig nu när det liksom är ett faktum att Trump är borta.
  • Anonym (beklagar)

Det låter både svårt och nästan tragiskt.
    Försöker sätta mig in i situationen och kommer fram till att jag troligen skulle begränsa umgänget kraftigt med mamma om jag hade hamnat i en sån situation.

Jag skulle vara ärlig och prata med henne, utan att försöka döma eller bråka. Bara förklara att jag har väldigt svårt för hennes åsikter och värderingar, det ligger så långt ifrån hur jag själv känner, tänker och tror. Jag skulle säga att jag älskar henne men inte kommer att kunna träffa henne mer än absolut nödvändigt framöver och att det tyvärr även gäller barnen.

Sen skulle jag önska henne all lycka och hoppas det går bra för henne framöver.
    Givetvis lite justerat beroende på omständigheterna i övrigt. Skulle man träffas hos något syskon eller så i samband med något firande så är det ok.
    Jag skulle precis som du göra allt för att skydda barnen i första hand.

Kanske finns det något att göra för att hjälpa henne men jag vet inte vad. Det behövs ju något program liknande det som man använder för tex. radikaliserade extremister

• Anonym (K)

Hur vet du att det inte är du som gått på massa "sanningar" om hur livet skall vara? Hur vet du att det är du som "har rätt" och "hon har fel"?

Svar på tråden Min mamma har blivit väldigt faktaresistent...