Min mamma har blivit väldigt faktaresistent...
Hej!
Mitt problem är egentligen med min mamma. Hon är närmare 60 år, och har väl alltid varit lite åt det faktaresistenta hållet. Med det menar jag: Troende kristen som menar att kol-14-metoden är ren bullshit och att jorden är några tusen år gammal. Helt okej med mig - ha du din tro kära mamma. Men nu har det börjat bli något annat...
Plötsligt har hon blivit klimatförnekare, läser och tror på desinformation som kommer från swebbtv och naturalnews och andra sabla skitsidor! Hon har gått från *typ* centern till SD. Hon ångrar plötsligt att hon vaccinerade mig och min syster när vi var barn, och tycker inte alls att jag ska vaccinera mina barn (jodå, de vaccineras fullt och lite till, t.ex. mot vattkoppor, TBE och annat som inte är mer i allmänna programmet). Givetvis är covid-vaccinerna satans påfund (ungefär) och alla som tar den kommer bl.a. bli infertila och få hjärtproblem. Hon läser allt vad Lars Bernt (eller vad gubben nu heter) skriver om den "metabola pandemin" och sväljer det med hull och hår. Islam är ju också ett kapitel för sig... Kollodialt silver is THA BOMB. Läkemedelsbolagen är ute efter att lura all världens befolkning. Trump var tydligen en toppenpresident på alla sätt. All journalistik (förrutom den hon går på) är manipulerad av regeringen.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon får väl tro vad hon vill, men hur i hela fridens namn kan hon gå på allt detta!? Jag har ju som ändå alltid sett henne som hyfsat smart, även om jag själv aldrig haft någon religiös tro. Men nu börjar det kännas ganska sjukt... Jag ger mig aldrig in i diskussioner med henne. Det är lönlöst och vi blir bara arga på varann. Vill dock inte lämna barnen själva med henne heller, nu när de är små, bara p.g.a. dessa åsikter. Vill INTE att hon sätter griller i huvudet på dem.
Utåt sett skulle INGEN tro att hon går runt och tänker sådär. Hon är BMA och vädrar inga konstiga åsikter med kreti och pleti. Så det är liksom ingen "livets hårda skola"-pucko, utan hon har ju ändå läst på Uppsala universitet och framstår som en pålåst och empatisk person.
Usch vad jag babblar... Detta känns bara så extremt konstigt för mig.
Någon annan med föräldrar som fått totalt snedvridna tankar och åsikter?