• Anonym (Fundersam)

    Att slänga en död förälders saker

    Så här ligger det till, min bästa vän (som jag kommer att kalla för Simon) förlorade sin pappa 2018.

    Han hittades död i sin lägenhet.

    För att göra en lång historia kort så har Simon vuxit upp på halvtid med sin pappa i denna lägenheten och fick även ta över den efter sin pappas bortgång.

    Detta resulterade i att de fick städa lägenheten och rensa lite av hans pappas saker.

    Simon har många mål i livet och han vill gärna flytta till en annan stad.

    Han mår däremot inte så värst bra, det har till stor del att göra med sin pappas bortgång och att han faktiskt bor i den lägenhet som han hittades död i men även annat kämpigt han har fått gå igenom i livet.

    Hans största problem är ju dock lägenheten han bor i. Överallt är det saker som är från hans pappa. Det är högar och tonvis med gamla tidningar, böcker, porslin och skivor. Listan kan göras lång.

    Simon vill så himla gärna bli av med allt och gå vidare men han har så sjukt svårt att göra sig av med saker för han ser ett sentimentalt värde i allt!

    Han vill så gärna att allt ska komma till ett ?bra hem?, även om det handlar om Kalle-Anka tidningar som säljs för 5kr på en secondhandbutik.

    Sammanfattningen av allt är alltså att han behöver göra sig av med sin pappas gamla saker men han kan inte rent mentalt göra det. Så fort han börjar med något så slutar han lika snabbt för att han känner sig så överväldigad av att det är så mycket att ta tag i.

    Värt att tillägga är att han har en knackig relation till sin mamma och resterande av släkt osv.

    Han är helt ensam i detta och jag vill så gärna hjälpa honom men det är svårt.

    Han har kontakt med psykiatrin men de har ju så mycket annat för sig, som vanligt..

    Med detta vill jag gärna be om hjälp, tips och råd hur jag kan hjälpa Simon eller hur han själv ska gå till väga.

    Någon själv här kanske känner igen sig eller har gått igenom samma sak?

  • Svar på tråden Att slänga en död förälders saker
  • Tow2Mater

    Hyr ett forråd att ha alla saker i tillsvidare. Det har bara gått tre år, han är inte redo ännu att gora sig av med dem.

  • Anonym (Fundersam)
    Tow2Mater skrev 2021-06-11 15:43:30 följande:

    Hyr ett forråd att ha alla saker i tillsvidare. Det har bara gått tre år, han är inte redo ännu att gora sig av med dem.


    Jag har tänkt på samma sak, dock kostar det pengar och Simon är sjukskriven..

    Jag tycker också det är tidigt, där emot är det han som vill detta. Jag skulle aldrig pressa honom till något så klart!
  • neverpreggo

    Finns det någon plätt utanför huset som man kan fråga hyresvärden om det går att ställa ut några saker per gång till bortskänkes? Annars utanför dörren men då måste man planera lite mer med upphämtare pga saker bör inte vara i trapphuset under en längre tid. En låda tidningar, skivor eller porslin brukar inte vara svårt att få bort via bortskänkessidor/blocket iförsej, ta en kategori i taget. Det går absolut att fixa även om det känns övermäktigt nu och vissa saker kanske helt enkelt får slängas (böcker av skönlitterär typ kan vara svårt men denna årstid kan det gå!). Hellre att sakerna försvinner enkelt än att man ska tjäna pengar på saker som ändå blir kvar, allt är inte eftertraktat. Är det några av sakerna i kategorin som Simon känner osäkerhet över så spara dessa men kanske i förrådet så kan han kolla igenom om något år.


     

  • neverpreggo

    Jag har själv skänkt bort mycket som jag vet kommit till bra hem där upphämtare har blivit jätteglada :)

  • Anonym (Tålamod)

    Att gå igenom ett hem är en process. Antingen gör man det intensivt under en period OM man orkar, eller så får det ta den tid det tar.

    Att få hjälp att rensa kan vara väldigt bra, men det krävs att personen som stöttar klarar vara konstruktiv.

    Någonstans behöver man börja och det är viktigt att det blir lite resultat, så att man orkar fortsätta. Det är också viktigt att göra det så enkelt som möjligt, dvs. faktiskt få in lite övning på att rensa och få in känslan.

    Ett ställe att börja på kan exempelvis vara kylskåpet. Där har det säkert också samlats på saker som definitivt inte har affektionsvärde, men där effekten av rensning kan märkas tydligt om det också är belamrat.

    Ett annat ställe kan vara sovyta, eller hall. Helst ska det vara väldigt lite av pappans grejer där.

    Även att packa ner pappans grejer att ställa undan kan göra jättemycket. Och det kan faktiskt göras tämligen slarvigt för att ge andningsutrymme.

  • Anonym (Fundersam)
    neverpreggo skrev 2021-06-11 16:07:37 följande:

    Finns det någon plätt utanför huset som man kan fråga hyresvärden om det går att ställa ut några saker per gång till bortskänkes? Annars utanför dörren men då måste man planera lite mer med upphämtare pga saker bör inte vara i trapphuset under en längre tid. En låda tidningar, skivor eller porslin brukar inte vara svårt att få bort via bortskänkessidor/blocket iförsej, ta en kategori i taget. Det går absolut att fixa även om det känns övermäktigt nu och vissa saker kanske helt enkelt får slängas (böcker av skönlitterär typ kan vara svårt men denna årstid kan det gå!). Hellre att sakerna försvinner enkelt än att man ska tjäna pengar på saker som ändå blir kvar, allt är inte eftertraktat. Är det några av sakerna i kategorin som Simon känner osäkerhet över så spara dessa men kanske i förrådet så kan han kolla igenom om något år.

     


    Det var en bra idé! Ska föra det vidare och se vad han känner angående det. Tack ska du ha ????????
  • Anonym (Fundersam)
    neverpreggo skrev 2021-06-11 16:08:29 följande:

    Jag har själv skänkt bort mycket som jag vet kommit till bra hem där upphämtare har blivit jätteglada :)


    Kul att höra! Jag hoppas det kan kännas så för Simon också
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Tålamod) skrev 2021-06-11 16:08:48 följande:

    Att gå igenom ett hem är en process. Antingen gör man det intensivt under en period OM man orkar, eller så får det ta den tid det tar.

    Att få hjälp att rensa kan vara väldigt bra, men det krävs att personen som stöttar klarar vara konstruktiv.

    Någonstans behöver man börja och det är viktigt att det blir lite resultat, så att man orkar fortsätta. Det är också viktigt att göra det så enkelt som möjligt, dvs. faktiskt få in lite övning på att rensa och få in känslan.

    Ett ställe att börja på kan exempelvis vara kylskåpet. Där har det säkert också samlats på saker som definitivt inte har affektionsvärde, men där effekten av rensning kan märkas tydligt om det också är belamrat.

    Ett annat ställe kan vara sovyta, eller hall. Helst ska det vara väldigt lite av pappans grejer där.

    Även att packa ner pappans grejer att ställa undan kan göra jättemycket. Och det kan faktiskt göras tämligen slarvigt för att ge andningsutrymme.


    Det har du helt rätt i! Bra tips, det snurrar med tankar och idéer nu. Tack!
  • Shameless

    Min mamma gick bort i Oktober förra året och iom att hon bodde i Sverige och jag i Norge så hade jag inte möjlighet att ta med mig så mycket, tog mest med mig små saker av sentimentalt värde.

    Jag la upp en annons på Facebook i sådana där köp- och säljgrupper att folk fick komma och hämta det dom ville ha. Morsan hade sjukt mycket grejer men i loppet av två dagar så var allt borta!

  • Anonym (Ulrika)

    Om han verkligen vill/ska flytta kan han lösa det i samband med flytten. Han tar med sig det han verkligen behöver, och sedan kommer en hjälporganisation/företag och hämtar dödsboet. Vad de gör med sakerna behöver han sedan inte bry sig om.

  • Fågel Flax

    Hej!

    Jag är egentligen inte alls kvalificerad att ge råd för jag skulle kanske inte kunna följa dem själv! Jag förstår nämligen till 100 procent och är precis likadan!

    Ändå så har jag lite tankar om det:

    Jag tänker att någonting som kan hjälpa i det läget kanske är att ta noggranna foton på allt, få dem framkallade och sätta in dem i ett stort fint album med kommentarsfält, så kan Simon skriva vad det är för grej, till exempel

    ?Det här var pappas pipa. Han brukade sitta vid fönstret om kvällen och puffa på den och fundera på livet. Det kändes hemtrevligt, vi hade våra bästa samtal då?

    eller

    ?Det här var pappas Kalle Anka-tidningar (skriv upp årgångarna). Pappa gillade Kalle så mycket för att x. Eller Pappa älskade mig så mycket och när han såg en Kalletidning brukade han köpa den och ta hem den till mig?

    Etc, etc.

    Med saker som böcker och tidningar och musikskivor, så kan man dessutom skriva listor vilka det är,

    1. August Strindberg, Giftas, årgång detta, Förlag detta, upplaga denna.

    2. Ernest Hemingway, Farväl till vapnen, etc etc.

    När man dokumenterat och gått igenom allt, fysiskt och digitalt, så har man på sätt och vis bevarat det (och minnena) utan att behöva ha kvar alla grejerna.

    Därefter så kan man välja bort sådant som inte har haft så stort värde för vare sig en själv eller ens pappa.

    Man kan tänka att det inte är ett bra mål att göra sig av med allt, utan målet är att hitta de saker som man verkligen vill behålla, och att det är helt ok att behålla pappas kostym, tavla, några böcker, en frimärkssamling och hans pipa; ÄVEN fast man inte själv har frimärksintresse eller röker. Självklart får man lov att behålla saker av kärlek, minnessaker.

    Saker man behöver, som ett durkslag från ikea eller en servis, får man också behålla och använda! Det är bara bra!

    Om pappan har gillat modelljärnvägar och man inte själv gör det och egentligen inte alls vill behålla det, så är det en bra tanke att leta upp någon entusiast och berätta om pappan och fråga om entusiasten skulle bli glad att få pappans järnväg och ta väl hand om den!

    Men att behålla precis alltihop och leva pappans liv i pappans lägenhet är INTE vad pappan skulle vilja! Simon och pappan är inte samma person, utan har fått varsitt liv!

    Och en tanke som kan hjälpa litegrann att ha, är att OM pappan levde, då skulle han troligen både kunna göra sig av med saker och skaffa nya saker.

    (Och kunde han inte det så kunde pappan ha gått i terapi för det, isåfall!)

    Samma är det med lägenheten. Visst skulle väl pappan själv kunnat måla om väggarna? Utan att bli jättesentimental? Så, då finns det ingen anledning för Simon heller att vara sentimental kring det. Utan, han har fått lägenheten i present av pappan, så lägenheten är just Simons, nu när pappan har rest vidare till annan plats.

    Ett jättebra steg skulle kunna vara just att tapetsera och måla om så som Simon vill ha det, så att lägenheten kan bli mer hans.

    När den väl är och känns som hans, så om några år och om han vill flytta då, så blir det mer att han säljer just sin egen lägenhet, om än med många minnen i.

    Han får tänka att om hans pappa levde skulle han också ha kunnat sälja den en dag! Och att den nya bostaden han köper för försäljningspengarna är tack vare pappan, en förlängd gåva. Att pappan hjälpt honom med att ha ett hem, efter att pappan är borta!

    Pappan ville troligtvis som en förälder försäkra sig om att hans barn har det bra även efter hans bortgång, pappan vill att Simon är glad och trygg, ingenting annat som att spara på hans gamla grejer och sådant! Det bryr sig PAPPAN inte om. Han önskar Simon ett positivt arv, en positiv hjälp på vägen.

    Jag nämner det för att det kan vara vanligt att känna skuld över att lämna bort en anhörigs saker. Men pappan HAR lämnat sina saker. Han vill inte att Simon har skuld över att ta hand om det praktiska arbetet som blivit av det!

    Problemet är nog förstås inte pappan och vad han skulle önska, utan att Simon hakar upp sin sorg på sakerna och just den lägenheten. Han klarar inte av att säga ett slutgiltigt hejdå till just den tapeten eller den lampan; men egentligen är det pappan som han inte vill säga slutgiltigt hejdå till.

    Han klamrar sig fast vid att inte ta avsked, på det enda sätt han kan. Sakerna är det enda som är kvar, resten av pappan har gått?

    Det är svårt, och sorg måste få ta sin tid, så kanske Simon så småningom kan nå fram till ett gott kärleksband i hjärtat till sin pappa på ett annat sätt. När det läkt mer, så kan han uppleva att pappan är med honom var han än går i livet, utan att han behöver klamra sig fast.

    Det är det som är att läka efter sorg. Inte att man inte kan känna sig ledsen och sakna personen mer, utan att personen är med en alltid i hjärtat och man förstår det. Det är en insikt. Och den behöver växa fram ur sorgen.

    Man kanske luktar på en blomma i en trädgård och säger Den blomman skulle X tyckt luktar jättegott! Och på sätt och vis, eftersom man älskar och personen är i ens tankar och känslor just då, så luktar man på den tillsammans! Så upplevelserna med varandra fortsätter!

    Det är allt vi människor kan göra. Vi kan inte stoppa döden och vi kan inte hålla fast varandra från att dö. Vad vi kan göra är att säga Jag bär dig med mig i mitt hjärta under hela mitt liv. Det kommer jag alltid att göra!

    Alla mina bästa önskningar till Simon, och till dig hans fina vän! Jag tror att du kan hjälpa mycket bara genom att finnas där över en fika och lyssna om han vill berätta om sin pappa, sina minnen och känslor, och sin sorg. Att du förblir varm och stabil är nog också bra.

  • Fågel Flax

    En ytterligare tanke är att han kan finna fler kanaler för sin sorg, till exempel gå till graven eller kyrkan och tända ett ljus hur ofta han vill. Lyckas han återfinna sin relation till pappan på flera olika sätt, så är det kanske också ett sätt att småningom kunna släppa taget. Han är ju inte färdig med att säga hejdå, det är ju nog det.

  • Anonym (A)
    Fågel Flax skrev 2021-06-12 14:04:25 följande:
    En ytterligare tanke är att han kan finna fler kanaler för sin sorg, till exempel gå till graven eller kyrkan och tända ett ljus hur ofta han vill. Lyckas han återfinna sin relation till pappan på flera olika sätt, så är det kanske också ett sätt att småningom kunna släppa taget. Han är ju inte färdig med att säga hejdå, det är ju nog det.
    Håller med
Svar på tråden Att slänga en död förälders saker