• enmammatill

    Sommarskola

    Jag har nu fått min sons betyg. Han har fått F i tre ämnen, varav ett är kärnämne. 
    Förra terminen klarade han betygen, men denna termin har varit kämpigare, och nu på slutet har han varit rejält skoltrött. Jag har inga höga krav på att han ska få jättehöga betyg, men vill att han ska vara godkänd. Han är ganska smart, men noll motivation ovh skoltrött.

    aInga direkta anpassningar har gjorts rrån skolans sida, men börjarr misstänka att det behövs,

    Nu till saken. Han har precis gått ut åk 6. Har pga tre F blivit erbjuden plats i sommarskola, det är totalt en vecka av det lååånga sommarlovet.

    Han har tydligt deklarerat att han knte tänker gå på nån sommar skola. 
    Jag könner mig kluven.

    Å en sidan- betygen i åk 6 är inte avgörande på nåt vis. Finns flera som fått F i hans klass. Han har äntligen sommarlov som han har längtat så efter och han känner sig fri. Och det finns möjlighet att ta nya tag nästa termin. 

    Å  andra sida- hur ska jag i framtiden få honom att anstränga  sig och jobba för sina betyg om  jag nu " accepterar" att han får F? vad skickar jag som färälder för signaler om han slipper gå? kommer han i framtiden tänka " jag fick F men det gick bra ändå". Är det dumt att inge ta chansen att nå betygsmålen nu när chansen finns, inför framtida skolgång. Tänker mer långsiktigt iför framtiden. Skolan ÄR  ju viktig. Borde jag sätta ned foten nu för att inte kommande ska bli " normailserat" att få F. 

  • Svar på tråden Sommarskola
  • Cecilialia

    Jag hade låtit min son gå sommarskola. Det spelar ingen roll att betygen i sexan inte är avgörande, men en sommarskola lär honom att betyg är viktigt och att det tyvärr kommer tråkiga konsekvenser av att få F i betyg.

    Jag vet inte grunderna till att han inte klarar skolan. Får han stöd av er hemma gällande läxor? Har han ett bra stöd från skolan? Pratar ni om utbildning och skola? Hur har han det i skolan med vänner?

    Hoppas det löser sig för er och att er son får det stöd han behöver i skolan.

Svar på tråden Sommarskola