• Pixxen

    Jag är sjukligt ensam

    Hej FL. Jag är en man som lever ett otroligt ensamt liv. Jag har föräldrar och syskon men dom hör aldrig av sig utan det är alltid jag som får bjuda in mig själv. Den gången dom kontaktar mig är när jag får ett SMS på min födelsedag och en inbjudan till julafton då. Annars när det är midsommar och allt möjligt så får jag bjuda in mig själv.

    När jag flyttade till min nuvarande lägenhet så bjöd jag in släkten men inte en enda kom. Inte mamma. Inte pappa. Inte en enda syster. Ingen mor/farförälder. Och vi bor i Stockholm allihopa.

    Har aldrig haft en flickvän eller så och nu när man börjar bli till åren börjar jag inse att ingen i mitt liv har någonsin tyckt om mig. Tror knappt någon skulle bry sig längre än någon dag om jag tog mitt liv. Har funderat på att skriva ett självmordsbrev där jag skriver vad jag känner gällande detta så att dom förstod hur illa dom har fått mig att må.

    Dessa tankar får mig att sova dåligt om nätterna och jag vaknar upp flera gånger och kan sedan knappt fokusera på jobbet. Jag blir avundsjuk av bara tanken att ha någon att gå till en restaurang och ta en middag och en öl, men jag har ingen att bjuda med mig. Har bott här i flera år och inte ens besökt lokala krogen ännu.

    Hur ska jag kunna gå vidare? Har ju en dröm om en bättre framtid men jag kan verkligen inte se den framför mig. Jag vill ju inte ta mitt liv men samtidigt är det kanske enda sättet för mina släktingar att förstå hur illa dom har gjort mig.

  • Svar på tråden Jag är sjukligt ensam
  • Anonym (Tips från coachen)

    Vad dina släktingar tycker eller tror kvittar. Om du begår självmord är det helt bortkastat på dem, de kommer inte fatta poängen ändå. Ditt liv ska inte levas eller icke-levas på grund av såna människor!

    Men vet du, börja med att göra roliga saker själv, t ex gå på restaurang, eller den där krogen som du nämnde. Besök nåt nytt ställe. Gå med i en förening, eller intresseorganisation. Gå en danskurs och besök en dansbana. Det finns så mycket mer i livet!

  • Anonym (Tante)

    Vilken tråkig familj du har.Varför tror du att det är så.Lev ditt eget liv,ommdom inte bryr sig.Familjen går först.

  • Anonym (Teddy)

    Jag beklagar din familjesituation. Det låter som en dysfunktionell familj. Det finns troligen psykiska problem hos flera utav dina familjemedlemmar? Det är ingen ursäkt men kan vara en förklaring till din familj och uppväxt.

    Visst har du en hobby, en passion? Sök dig till likasinnade, leta upp föreningar, bokklubbar eller varför inte prova något helt nytt, amatörteater! Att du bor i Stockholm gör ju möjligheterna större.

    Steg nummer två är samtalsterapi. Kan verka svårt, jobbigt, skrämmande. Men jag tror att det skulle betyda mycket för dig. Du verkar vara en tänkande och känslig själ. Det skulle vara så bra för dig att ha någon som lyssnar på bara dig. Jag önskar dig lycka till!

  • Pixxen
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-06-11 22:05:30 följande:

    Vad dina släktingar tycker eller tror kvittar. Om du begår självmord är det helt bortkastat på dem, de kommer inte fatta poängen ändå. Ditt liv ska inte levas eller icke-levas på grund av såna människor!

    Men vet du, börja med att göra roliga saker själv, t ex gå på restaurang, eller den där krogen som du nämnde. Besök nåt nytt ställe. Gå med i en förening, eller intresseorganisation. Gå en danskurs och besök en dansbana. Det finns så mycket mer i livet!


    Ibland går jag ju ut och äter ensam. Men inte direkt riktiga restauranger då sådant känns tragiskt. Blir ju mer snabbmat då. Var lite engagerad i politiskt ungdomsförbund men sedan blev man för gammal för det. Den bästa tiden i mitt liv faktiskt.
    Anonym (Teddy) skrev 2021-06-11 22:23:27 följande:

    Jag beklagar din familjesituation. Det låter som en dysfunktionell familj. Det finns troligen psykiska problem hos flera utav dina familjemedlemmar? Det är ingen ursäkt men kan vara en förklaring till din familj och uppväxt.

    Visst har du en hobby, en passion? Sök dig till likasinnade, leta upp föreningar, bokklubbar eller varför inte prova något helt nytt, amatörteater! Att du bor i Stockholm gör ju möjligheterna större.

    Steg nummer två är samtalsterapi. Kan verka svårt, jobbigt, skrämmande. Men jag tror att det skulle betyda mycket för dig. Du verkar vara en tänkande och känslig själ. Det skulle vara så bra för dig att ha någon som lyssnar på bara dig. Jag önskar dig lycka till!


    Ja min mamma är psykiskt... sjuk kan man nog säga. Har brutit kontakten med henne sedan ett halvår. Jag gillar sport som hockey och fotboll och går på alla hemmamatcher (när man får).

    Samtalsterapi hade jag för några år sedan. Tyckte inte det hjälpte faktiskt.

  • Anonym (Ollis)

    Vad tråkigt att höra att du har det så. Familjen låter som att det är svårt att ändra på tyvärr. Generellt är det ju så att den enda man kan ändra på är sig själv. Då menar jag inte att du ska ändra din personlighet, men kanske ditt beteende.

    Skulle du vilja träffa mer folk? Du gillade ju att vara förenings/politiskt aktiv. Du kanske kan fortsätta på det spåret i ett parti eller en förening. Annars finns ju också organisationer som Röda korset och Stadsmissionen som gärna vill ha hjälp av ett par extra händer. Amnesty är en annan.

    Att gå en kurs tycker jag om. Då är man sysselsatt minst en kväll i veckan och träffar lite folk, även om man kanske inte direkt träffar en själsfrände så är det lite folk att säga hej till.

    Behöver sportklubbarna någon som klipper gräs, spolar is, fixar mat på ungdomsläger etc?

  • Anonym (f)
    Pixxen skrev 2021-06-11 21:59:06 följande:

    Hej FL. Jag är en man som lever ett otroligt ensamt liv. Jag har föräldrar och syskon men dom hör aldrig av sig utan det är alltid jag som får bjuda in mig själv. Den gången dom kontaktar mig är när jag får ett SMS på min födelsedag och en inbjudan till julafton då. Annars när det är midsommar och allt möjligt så får jag bjuda in mig själv.

    När jag flyttade till min nuvarande lägenhet så bjöd jag in släkten men inte en enda kom. Inte mamma. Inte pappa. Inte en enda syster. Ingen mor/farförälder. Och vi bor i Stockholm allihopa.

    Har aldrig haft en flickvän eller så och nu när man börjar bli till åren börjar jag inse att ingen i mitt liv har någonsin tyckt om mig. Tror knappt någon skulle bry sig längre än någon dag om jag tog mitt liv. Har funderat på att skriva ett självmordsbrev där jag skriver vad jag känner gällande detta så att dom förstod hur illa dom har fått mig att må.

    Dessa tankar får mig att sova dåligt om nätterna och jag vaknar upp flera gånger och kan sedan knappt fokusera på jobbet. Jag blir avundsjuk av bara tanken att ha någon att gå till en restaurang och ta en middag och en öl, men jag har ingen att bjuda med mig. Har bott här i flera år och inte ens besökt lokala krogen ännu.

    Hur ska jag kunna gå vidare? Har ju en dröm om en bättre framtid men jag kan verkligen inte se den framför mig. Jag vill ju inte ta mitt liv men samtidigt är det kanske enda sättet för mina släktingar att förstå hur illa dom har gjort mig.


    Försök släppa fokus helt på din familj och byt stad är mitt råd. När man kommer till en ny stad är dte ju mycket mer accepterat att inte ha några bekanta, så då kan man lite börja om. Det är i alla fall mitt nästa drag om jag inte snart får det att fungera.

    Själv har jag varit fast i en destruktiv relation i många år och inte kunnat ha vänner, nu när jag är fri från relationen så är jag rädd för att ta kontakt med folk. 

    Hade också önskat någon att bara gå ut och ta en öl med, känner man en eller två så träffar man oftast automatiskt fler.
  • Anonym (f)

    Hade vi bott närmre hade jag kunnat tänka mig ta en öl med dig ts, men nu bor jag på sydspetsen av landet :)

  • Anonym (H)

    Åh vad jag känner med dig. Har också känt enorm ensamhet. Men vet du vad, du måste ge dig ut på något. Börja på en kurs, i precis vad som helst, välj det som känns minst tråkigt, och så börjar du. Du behöver ett sammanhang där du är inräknad. Det gör mycket. Kram

  • Anonym (Felicia)
    Pixxen skrev 2021-06-11 21:59:06 följande:

    Hej FL. Jag är en man som lever ett otroligt ensamt liv. Jag har föräldrar och syskon men dom hör aldrig av sig utan det är alltid jag som får bjuda in mig själv. Den gången dom kontaktar mig är när jag får ett SMS på min födelsedag och en inbjudan till julafton då. Annars när det är midsommar och allt möjligt så får jag bjuda in mig själv.

    När jag flyttade till min nuvarande lägenhet så bjöd jag in släkten men inte en enda kom. Inte mamma. Inte pappa. Inte en enda syster. Ingen mor/farförälder. Och vi bor i Stockholm allihopa.

    Har aldrig haft en flickvän eller så och nu när man börjar bli till åren börjar jag inse att ingen i mitt liv har någonsin tyckt om mig. Tror knappt någon skulle bry sig längre än någon dag om jag tog mitt liv. Har funderat på att skriva ett självmordsbrev där jag skriver vad jag känner gällande detta så att dom förstod hur illa dom har fått mig att må.

    Dessa tankar får mig att sova dåligt om nätterna och jag vaknar upp flera gånger och kan sedan knappt fokusera på jobbet. Jag blir avundsjuk av bara tanken att ha någon att gå till en restaurang och ta en middag och en öl, men jag har ingen att bjuda med mig. Har bott här i flera år och inte ens besökt lokala krogen ännu.

    Hur ska jag kunna gå vidare? Har ju en dröm om en bättre framtid men jag kan verkligen inte se den framför mig. Jag vill ju inte ta mitt liv men samtidigt är det kanske enda sättet för mina släktingar att förstå hur illa dom har gjort mig.


    Men vännen <3 blir ledsen när jag läser vad du skriver. Vet hur det är att ha en sådan familj. Mitt tips är att säga till rent ut vad du känner och sedan skita i dem. Det gjorde jag. Sedan skulle jag försöka hur svårt det än må vara att utöka mitt umgänge med andra vuxna människor.

    Kanske genom att börja med några nya aktiviteter och inte i kontakten med de nya personerna fokusera på hur ensam jag är utan mer på att umgås lättsamt och kravlöst.

    Kanske byta jobb osv. Det är inte för sent för dig att skaffa fig umgänge, jag lovar.

    Du kan också prova på att spela onlinespel. Då spelar man i lag (samma personer varje dag under längre tid) och pratar i mikrofon.

    Kanske testa att bosätta dig i en annan stad? Då blir det naturligt för dig att börja om socialt och får inga frågor om det.
  • Anonym (Biobonus)

    Verkligen sorgligt att höra om din eländiga familj. Jag hoppas att du verkligen beslutar dig för att ta revansch genom att skapa dig ett så bra liv som möjligt.

    Några tips om var man kan hitta vänner:

    Här är en nice vänskapsförening som finns i Stockholm:

    www.citypolarna.se/

    Föreningen Nya Vänner finns på Facebook likaså en grupp som heter just Vänner på Facebook, kolla in dem!

    Gå på sportbar och se matcher! Ta en öl, växla några ord med andra supporters. Du kanske inte får vänner för livet där men lite social träning och förstås en trevlig stund!

  • Anonym (waki)

    No offence men ta tag i ditt liv o ryck upp dej.

    Din familj känns som den kan kvitta? Det gör min oxå men lämnade den i sena tonåren.

    Gå ut o ta en bärs på krogen, kvittar om man är själv. Skaffa en hobby? Sålänge du sitter hemma o ältar dej själv vet inte ens någon annan om att du existerar.

  • Anonym (Anonym)

    Ditt mående är fullt förståeligt med tanke på hur din familj och släkt beter sig. Är det någonting du kan prata med någon av de om? Mamma skriver du att du inte har kontakt med men pappa isåfall kanske? Något syskon?

    Självklart kan du välja att hitta vänner. Gå med i organisationer som har ditt intresse i syfte, fråga någon kollega på jobbet om hen vill luncha. Testa en ny träningsform kanske? Finns verkligen människor överallt men du måste bara komma ut. Kanske flytta?

    Önskar dig all lycka till TS!

  • Anonym (waki)

    Blod är inte tjockare än spillolja man lämnar in på återvinningen.

Svar på tråden Jag är sjukligt ensam