• Anonym (Ts)

Hur länge kan man ha babyskyddet?

Kan man använda ett babyskydd hur länge som helst sålänge barnet är tillräckligt kort/väger lite eller finns det ändå en gräns?

Är inne på att köpa ett visst babyskydd och det står att gränsen är 85 cm, 13 kg, ca 15 månader. Om jag jämför dock med min dotter (blivande storasyster) så är hon kortare än jämnåriga och vägde betydligt mindre som 15 månaders. Vad gäller då? Menar för säkerheten givetvis.. vi hade ingen bil när hon var liten så aldrig behövt använda ett babyskydd, har inte tänkt på detta innan.

• Svar på tråden Hur länge kan man ha babyskyddet?
  • Anonym (Olika)

Precis som med alla bilbarnstolar så kan man använda dem så länge barnet inte väger mer eller är längre än skyddets maxgränser ...ålder är bara en uppskattning av hur " medelbarnet" är ..ett mindre och lättare barn kan ha en stol flera månader längre än stolen åldersrekomendation på samma sätt som ett långt barn behöver byta stol tidigare

• Anonym (Vi då)

Vi hade babyskyddet lite längre till den yngre än den äldre och det var mest pga vikten.

• Anonym (Trötter)

Det är vikt och längd som man ska ha koll på - barnet får varken vara för tungt eller för långt.

När man byter till framåtvänd bilstol har jag däremot för mig att även ålder har viss relevans - att nacken är för klen på en treåring även om hen skulle vara lång för sin ålder.

• Anonym (Ba)

Ja barnet kan sitta i babyskydd så länge inte vikt och längd överskrids.

Däremot så är det säkrare att sitta i en stol med mindre lutning. Av denna anledinh bör man byta till nästa stol så snart barnet sitter stadigt själv och uppnått vikten och längden för att få åka i nästa stol

• Anonym (Minna)

Jag upplevde att babyskyddet kändes trångt innan min dotter hade uppnått maxvikt och -längd. Jag bytte vid 13 månader.

Men det beror säkert även på modell av babyskydd och barnets kroppsform och motoriska utveckling .

• Anonym (113)

Det är som sagt godkänt tills barnet nått maxvikt och längd men en fast bilstol är säkrare och man bör därför byta till den när barnet sitter stadigt själv.

• Anonym (Stadigt..?)
    Anonym (Ba) skrev 2021-06-11 22:46:24 följande:

Ja barnet kan sitta i babyskydd så länge inte vikt och längd överskrids.

Däremot så är det säkrare att sitta i en stol med mindre lutning. Av denna anledinh bör man byta till nästa stol så snart barnet sitter stadigt själv och uppnått vikten och längden för att få åka i nästa stol

Hur stadigt är ?stadigt?? Dottern är 8,5 månader och bryr sig inte om att sitta på golvet (hon börjar luta och krypa iväg) men har suttit i barnstol i köket i flera månader. Skulle det vara stadigt nog tro? Hon kan sitta rakt en liten stund på golvet men har absolut inget intresse av det.
  • Anonym (Ba)
    Anonym (Stadigt..?) skrev 2021-06-12 07:34:53 följande:

Hur stadigt är ?stadigt?? Dottern är 8,5 månader och bryr sig inte om att sitta på golvet (hon börjar luta och krypa iväg) men har suttit i barnstol i köket i flera månader. Skulle det vara stadigt nog tro? Hon kan sitta rakt en liten stund på golvet men har absolut inget intresse av det.

Jag har tyvärr inte helt koll. Men om barnet kan krypa bör hon rimligen vara tillräckligt stadig.

Jag skulle ställa frågan i gruppen bilbarnstolar på fb. Där finns mycket kunskap
  • Aamon

Bör inte vara några problem att byta till stol 2 utifrån det du beskriver. Det viktiga är vilken stol du väljer då utifrån vikt/längd/kroppsform så den inte är för stor och bälte kommer ut i axelhöjd eller lägre etc.
  • Anonym (M)
    Anonym (Minna) skrev 2021-06-12 05:47:05 följande:

Jag upplevde att babyskyddet kändes trångt innan min dotter hade uppnått maxvikt och -längd. Jag bytte vid 13 månader.

Men det beror säkert även på modell av babyskydd och barnets kroppsform och motoriska utveckling .

Varför använder man babyskydd så länge när man vet att stol 2 är säkrare?
  • Anonym (Ba)
    Anonym (M) skrev 2021-06-12 10:03:55 följande:

Beroende på var man läser så rekommenderas att använda babyskydd så länge det går.

Sedan är det absolut inte självklart att alla vet att det är säkrare att åka i stol 2 med mer upprätt possition
  • Anonym (Stadigt..?)
    Aamon skrev 2021-06-12 10:01:19 följande:

Bör inte vara några problem att byta till stol 2 utifrån det du beskriver. Det viktiga är vilken stol du väljer då utifrån vikt/längd/kroppsform så den inte är för stor och bälte kommer ut i axelhöjd eller lägre etc.

Tack för svar
  • Anonym (Stadigt..?)
    Anonym (Ba) skrev 2021-06-12 09:07:57 följande:

Jag har tyvärr inte helt koll. Men om barnet kan krypa bör hon rimligen vara tillräckligt stadig.

Jag skulle ställa frågan i gruppen bilbarnstolar på fb. Där finns mycket kunskap

Tack
  • Anonym (Minna)
    Anonym (M) skrev 2021-06-12 10:03:55 följande:

Jag visste inte att 13 månader var länge att använda babyskyddet, inte heller att det skulle vara osäkert på något vis. Det måste väl ändå vara farligare att byta för tidigt?
  • asdfgh
    Anonym (Minna) skrev 2021-06-12 12:57:09 följande:
    Jag visste inte att 13 månader var länge att använda babyskyddet, inte heller att det skulle vara osäkert på något vis. Det måste väl ändå vara farligare att byta för tidigt?
    Är barnet stort nog och sitter stadigt, dvs sjunker inte ihop som en hösäck, är det säkrare att sitta mer upprätt eftersom vikten vid en krock fördelas mer över hela ryggen och mindre på axlarna.
  • Anonym (Ba)
    Anonym (Minna) skrev 2021-06-12 12:57:09 följande:

Det är många som inte vet att man bör byta så fort barnet uppfyller kraven för att byta till nästa stol.

Naturligtvis större risk att byta för tidigt än för sent.

Men de allra flesta barn sitter stabilt när de når den vikt och längd som krävs för nästa stol.
  • Anonym (7)

Sålänge huvudet inte går över kanten och du inte överskrider vikten. Dock är nästa stol mycket säkrare eftersom man sitter mer upprätt. Så man bör byta när barnet kan sitta själv.

• Anonym (7)

Ja det är stadigt nog.
Svar på tråden Hur länge kan man ha babyskyddet?