• Anonym (Hanne)

    Könssjukdom - Vad händer om man inte uppger namn?

    Om man har en könssjukdom som gör att man måste uppge vilka som kan ha smittats/gett smittan, vad händer om man inte uppger någon?

  • Svar på tråden Könssjukdom - Vad händer om man inte uppger namn?
  • Karlington
    Anonym (Hanne) skrev 2021-06-12 15:10:53 följande:

    Om man har en könssjukdom som gör att man måste uppge vilka som kan ha smittats/gett smittan, vad händer om man inte uppger någon?


    Det är ingen fara att uppge folk. Om det behövs så kontaktar smittskyddsläkaren dem, och de berättar inte vem det var som de kunde fått smittan ifrån. :)
  • Aikido
    Anonym (Hanne) skrev 2021-06-12 15:10:53 följande:

    Om man har en könssjukdom som gör att man måste uppge vilka som kan ha smittats/gett smittan, vad händer om man inte uppger någon?


    Då blir du kvarhållen, fastspänd och förstaårsstudenterna får öva olika ingrepp på dig.
  • Anonym (CL)

    Du uppger inte vem du eventuellt smittats AV. Du uppger vilka du träffat. Det är smittspårning i avsikt att stoppa spridning.

  • Anonym (er)

    Brott mot smittskyddslagen - Den enskilde patienten är skyldig att lämna de upplysningar som han eller hon förmår lämna.

    Har tyvärr inget svar på frågan men blev nyfiken på vad 'förmår' betyder rättsligt, är ett 'vill inte' tillräckligt?

  • Anonym (CL)
    Anonym (er) skrev 2021-06-12 17:22:46 följande:

    Brott mot smittskyddslagen - Den enskilde patienten är skyldig att lämna de upplysningar som han eller hon förmår lämna.

    Har tyvärr inget svar på frågan men blev nyfiken på vad 'förmår' betyder rättsligt, är ett 'vill inte' tillräckligt?


    De gånger personen inte vet vad den man träffat heter? Vad gör man då?
  • Anonym (er)
    Anonym (CL) skrev 2021-06-12 17:24:25 följande:

    De gånger personen inte vet vad den man träffat heter? Vad gör man då?


    Då får man uppge dom uppgifter man vet. Vet man inte så vet man inte. Man har dock skyldighet att uppdatera med namn och info i efterhand om man får reda på något.
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (er) skrev 2021-06-12 17:22:46 följande:

    Brott mot smittskyddslagen - Den enskilde patienten är skyldig att lämna de upplysningar som han eller hon förmår lämna.

    Har tyvärr inget svar på frågan men blev nyfiken på vad 'förmår' betyder rättsligt, är ett 'vill inte' tillräckligt?


    Nej, det betyder "kan". Om du vet vad personen heter måste du säga det, och lämna andra kontaktuppgifter eller fakta som gör att de kan få tag på personen.
    Om du bara vet att han hette Linus och var runt 30 och bodde i Stockholm så säger du det. (Fast då kan de ju inte hitta honom)
    Sedan är det ju omöjligt för dem att veta hur mycket du vet eller hur många du varit med...
  • Anonym (Tompa)

    Då riskerar smittan att få ännu större spridning i samhället.

  • Anonym (er)
    Anonym (Ulrika) skrev 2021-06-12 18:48:50 följande:

    Nej, det betyder "kan". Om du vet vad personen heter måste du säga det, och lämna andra kontaktuppgifter eller fakta som gör att de kan få tag på personen.

    Om du bara vet att han hette Linus och var runt 30 och bodde i Stockholm så säger du det. (Fast då kan de ju inte hitta honom)

    Sedan är det ju omöjligt för dem att veta hur mycket du vet eller hur många du varit med...


    Jo jag förstår att det är syftet. Men ponera att man helt enkelt säger nej, jag tänker inte svara på det.

    Rättslig följd? Eller räknas ett 'vill inte till förmår då?
  • Karlington
    Anonym (er) skrev 2021-06-12 19:49:59 följande:
    Jo jag förstår att det är syftet. Men ponera att man helt enkelt säger nej, jag tänker inte svara på det.

    Rättslig följd? Eller räknas ett 'vill inte till förmår då?
    Nej, du har inte rätt att neka att ge uppgifterna. Du måste ge dem. Jag vet dock inte vad för eventuella påföljder ett nekande kan ge.
Svar på tråden Könssjukdom - Vad händer om man inte uppger namn?