• Anonym (Sorgsen)

    Hur funkar en begravning?

    På en svensk begravning i kyrkan brukar vänner och familj kunna säga några ord under begravningen eller inte?
    Kan man som en vän fråga familjen om man får göra det eller är det för påfluget?

  • Svar på tråden Hur funkar en begravning?
  • Anonym

    Det är inte vanligt att man under begravningsgudstjänsten håller tal som anhörig.
    Däremot på kaffet / mottagningen efteråt kan man säga några ord. 

  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym skrev 2021-06-12 17:26:48 följande:
    Det är inte vanligt att man under begravningsgudstjänsten håller tal som anhörig.
    Däremot på kaffet / mottagningen efteråt kan man säga några ord. 
    Men nu får man ju inte ha mottagning efteråt pga corona så då kommer jag inte kunna säga några ord framför alla alltså?
  • Fjäril kär

    På en begravningsgudstjänst är det i bara enstaka fall någon anhörig som läser ett minnesord/bibelvers eller sjunger något.

    I övrigt är ordet fritt på mottagningen efteråt.

    Är du inte bjuden på mottagningen så kan du alltid skriva ditt minne av den avlidne och ge till den anhöriga och den vägen få det sagt det du vill

  • Anonym (Sorgsen)
    Fjäril kär skrev 2021-06-12 17:30:17 följande:
    På en begravningsgudstjänst är det i bara enstaka fall någon anhörig som läser ett minnesord/bibelvers eller sjunger något.

    I övrigt är ordet fritt på mottagningen efteråt.

    Är du inte bjuden på mottagningen så kan du alltid skriva ditt minne av den avlidne och ge till den anhöriga och den vägen få det sagt det du vill
    Det kommer inte att vara någon mottagning alls och jag kan inte gå på begravningen oavsett men hade gärna velat att någon läste upp något från mig. Men det verkar inte fungera så tydligen.
  • Anonym (L)

    Hej,

    Nej, om det är en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkans ordning är det inte fritt ord, men diktläsning eller sång förekommer. Griftetalet är det prästen som håller.

    Eftersitsen/minnesstunden är oftast tillfället för tal liknande det som nämns i TS.

  • Anonym (Stina)

    Nej det är nog bara i usa som det är vanligt. Svenska begravningar håller prästen i.

    Vad sorgligt att du inte kan vara med men du kanske kan gå till minneslunden eller graven någon dag efteråt och säga det du vill säga där, tyst för dig själv. Förstår det är viktigt med avslut.

  • Guldnovan
    Fjäril kär skrev 2021-06-12 17:30:17 följande:

    På en begravningsgudstjänst är det i bara enstaka fall någon anhörig som läser ett minnesord/bibelvers eller sjunger något.

    I övrigt är ordet fritt på mottagningen efteråt.

    Är du inte bjuden på mottagningen så kan du alltid skriva ditt minne av den avlidne och ge till den anhöriga och den vägen få det sagt det du vill


    Det stämmer inte alls. Man får göra precis som man vill i enighet med sorgehuset. Anhöriga/vänner får både prata och sjunga, någon man anlitat får spela/sjunga. Kvinnliga sångare kallar för övrigt bårlärkor.
  • Anonym (L)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2021-06-12 17:32:40 följande:

    Det kommer inte att vara någon mottagning alls och jag kan inte gå på begravningen oavsett men hade gärna velat att någon läste upp något från mig. Men det verkar inte fungera så tydligen.


    Möjligen skulle en representant från begravningsbyrån kunna läsa upp någonting efter att begravningsgudstjänsten är avslutad.
  • Anonym
    Guldnovan skrev 2021-06-12 17:43:51 följande:
    Det stämmer inte alls. Man får göra precis som man vill i enighet med sorgehuset. Anhöriga/vänner får både prata och sjunga, någon man anlitat får spela/sjunga. Kvinnliga sångare kallar för övrigt bårlärkor.
    Är det en begravning i Svenska kyrkan så görs allt i samråd med tjänstgörande präst. Det är inte sorgehuset som bestämmer över begravningen.
  • Anonym (Tyra)

    Känner du de närmast sörjande väl och tror att de skulle uppskatta att något från dig läses upp så fråga lite försiktigt, men var tydlig med att du förstår helt och fullt om de inte vill.

    Om det är fler som inte kan komma på begravningen kanske ni kan ses vid graven vid senare tillfälle och ha en minnesstund. Ring till kyrkan i förväg så kanske de kan låsa upp och låta er sitta tillsammans där en stund också.

    Jag beklagar sorgen, och jag hoppas att du hittar ett sätt att sörja som blir bra för dig.

  • Guldnovan
    Anonym skrev 2021-06-12 18:07:46 följande:

    Är det en begravning i Svenska kyrkan så görs allt i samråd med tjänstgörande präst. Det är inte sorgehuset som bestämmer över begravningen.


    Oj ojoj....
  • Anonym (Tjo)

    På min mormors begravning höll min morbror ett litet tal som min moster skrivit (hon visste att hon inte skulle klara av att läsa talet så han fick göra det). Ett väldigt fint tal som vi alla uppskattade. Det var såklart förankrat hos prästen.

    Men det är den enda begravning som jag varit med om det på. Tror nog att det är möjligt att få säga några ord om man pratar med närmaste familjen och prästen innan.

  • Anonym (P)

    Jag skulle också vilja tillägga att om du inte var nära med den avlidne, ex familj, så är det inte säkert att det uppskattas att din sorg får ta sån plats under gudstjänsten.

  • nernu

    Skriv ner det du vill säga och lämna till de anhöriga så får de ta del av det ändå.

  • Anonym (Qwerty)

    Jag har varit på en begravning där det hölls ett långt tal men det är verkligen den enda. Detta hölls av en av de närmast sörjande.

Svar på tråden Hur funkar en begravning?