• Anonym (Orolig)

Cellförändringar/knöl

Mitt senaste cellprov visade HPV16 som jag misstänker är kronisk då jag varit med samma partner i 7 år.

När jag sedan var på kolposkopi så kunde de se lätta cellförändringar och de tog en rejäl provbit på ett ställe där jag har en knöl (vilket jag sökt hjälp för).

Mina cellprover har alltid varit normala och även denna gång (bortsett från HPV).

Är så fruktansvärt orolig nu. Tänk så är knölen en cancertumör?

Någon som varit med om att lätta cellförändringar enl kolpo visar sig vara cancer när provet analyserats?

Ni som haft cellförändringar/livmoderhalscancer får gärna dela era erfarenheter.

Någon som haft kronisk HPV och blivit av med det?

• Svar på tråden Cellförändringar/knöl
  • McIris

Kronisk hpv? Finns det? Jag hade uppenbarligen hpv i 16 år innan jag utvecklade livmoderhalscancer. Nu när de tog test för ca 2 år sen var den borta. Kanske för att allt är bortopererat. Jag tror inte att man har lätta förändringar som visar cancer. Det tar ju lite tid.

• Anonym (Orolig)
    McIris skrev 2021-06-12 20:47:50 följande:

Kronisk hpv? Finns det? Jag hade uppenbarligen hpv i 16 år innan jag utvecklade livmoderhalscancer. Nu när de tog test för ca 2 år sen var den borta. Kanske för att allt är bortopererat. Jag tror inte att man har lätta förändringar som visar cancer. Det tar ju lite tid.

Jag tror det klassas som kronisk när man haft det i många år. Vilken hpv-stam hade du?

Hade du fått utslag på cellproverna innan det utvecklades till cancer? Gjort konisering? Hade du några symtom?

Jag är orolig eftersom cellprovet inte visade några förändringar, men kolposkopin gjorde det.

Sökt hjälp pga mellanblödningar, molande värk i livmodern och den där jäkla knölen.
  • McIris
    Anonym (Orolig) skrev 2021-06-12 21:04:47 följande:

Jag tror det klassas som kronisk när man haft det i många år. Vilken hpv-stam hade du?

Hade du fått utslag på cellproverna innan det utvecklades till cancer? Gjort konisering? Hade du några symtom?

Jag är orolig eftersom cellprovet inte visade några förändringar, men kolposkopin gjorde det.

Sökt hjälp pga mellanblödningar, molande värk i livmodern och den där jäkla knölen.

Jag tror hpv 16 om jag minns rätt. Jag hade normala cellprover alltid tills jag hade cancer. Aldrig gjort konisering. Vanligt med normala cellprover vid körtelcellscancer, det är när det utvecklas högre upp i livmoderhalsen.

Hade inga symtom, inga blödningar, smärta etc
  • McIris

Som tröst såg läkaren direkt att det var cancer på kolposkopin, även om hon inte sa det rakt ut. Då hade jag ändå tidigt stadium. Jag tror du kan vara lugn. Säkert nån polyp, det har jag också haft.

Svar på tråden Cellförändringar/knöl