• Anonym (Sambos?)

Pojkvännen bor hos mig på heltid.

Hejsan!

Pojkvännen har typ flyttat hem till mig. Jag har två barn på halvtid och nu en jättemysig man boende hos mig.

Men det är dyrt med en person till boendes hos mig, han äter och dricker av det som finns hemma. Han betalar sina luncher själv och sitt snus.

Han har ju räkningar på sitt hus, men eftersom huset ägs av hans föräldrar(föräldrarna bor inte där) så betalar han bara bredbandet och elen på huset.

Jag bor i hyreslägenhet med en hyra på nästan 14000kr/mån. Mat för oss 4 6000kr/mån.

Han har dock längre resväg sedan han flyttade hem till mig.

Vad är rimligt att han får betala för att bos hos mig?

Jag tänker 1/3 av hyran och 1/3 av matkostnaden(snus ingår inte i matkostnaden).

Låter jag snål som vill ha betalt av honom?

Eller hur tycker ni jag ska göra?

Vi är snart 40 år båda, han har inga barn och jag har 2 på 13 och 12 år boende vv.

• Svar på tråden Pojkvännen bor hos mig på heltid.
  • Anonym (*)

Skrev du en nolla för mycket på matkostnaden eller kostar er mat verkligen 46 000 i månaden?

• Anonym (Sambos?)

Mat för oss 4 är 6000kr/mån

• Anonym (M)

Jag tänkte först 50% av hyran, men kanske bor du större och dyrare pga dina barn. Då är nog 1/3 rimligare. En del väljer att beräkna något procentuellt på inkomsten.

Vad gäller maten så är ni 4 som äter, men han äter inte lunch hos dig. Kanske äter han lite mer än barnen I övrigt, men det räcker nog att han betalar 1/4. Hur mycket har dina matkostnader ökat sedan han flyttade in?

Hur länge skall han bo på två ställen? Kanske dags att han inte längre betalar el och bredband på huset och flyttar ut? Då kan han bidra med dessa kostnader hos dig också, samt försäkringar osv.

Vad tycker han själv är rimligt? Ta upp frågan om inkomster/utgifter/hur ni skall göra med ekonomin.

Har han bott hos dig länge?

• Anonym (Åsa)

Jag tycker att ditt förslag låter rimligt. Det absolut minsta du kan begära är att han själv ska betala de kostnader han har oavsett var han bor (mat och sådant), men jag tycker gott att han även kan bidra till hyran. Kanske läge att han börjar leta efter en hyresgäst till sitt hus?

• Anonym (Sambos?)
    Anonym (M) skrev 2021-06-13 07:03:58 följande:

Jag tänkte först 50% av hyran, men kanske bor du större och dyrare pga dina barn. Då är nog 1/3 rimligare. En del väljer att beräkna något procentuellt på inkomsten.

Vad gäller maten så är ni 4 som äter, men han äter inte lunch hos dig. Kanske äter han lite mer än barnen I övrigt, men det räcker nog att han betalar 1/4. Hur mycket har dina matkostnader ökat sedan han flyttade in?

Hur länge skall han bo på två ställen? Kanske dags att han inte längre betalar el och bredband på huset och flyttar ut? Då kan han bidra med dessa kostnader hos dig också, samt försäkringar osv.

Vad tycker han själv är rimligt? Ta upp frågan om inkomster/utgifter/hur ni skall göra med ekonomin.

Har han bott hos dig länge?

Mina matkostnader har ökat med ca 2000kr/mån.

Han spelar mycket dator och bredbandet är mycket bättre hos mig, han duschar flera ggr om dagen så vattenräkningen har blivit dyrare.

Diskmaskinen, tvätt och torktumlare går oftare(han har ett skitit jobb).

Jag tjänar ca 10000kr mer i månaden än han gör. Han har 20000kr ut efter skatt i månaden och jag ca 30000kr ut efter skatt.
  • Anonym (Thomas)

Alltså ursäkta men hur sjukt är det inte att han inte tar upp detta själv?

Hur kan man bo hos någon och äta deras mat utan att göra rätt för sig? 
    Bor ni ihop så ska han betala hälften. Barn eller inte. 
    Varför kan inte han handla mat?

Varför ska hans kostnad för resa ge honom en "Rabatt"? Det är ju hans val.

• Anonym (ppp)

Jag lever i bonusfamilj, Jag har 2 barn, min partner 3. 
    Vi delar 50/50 på hyra, el osv (vi tjänar ungefär lika mycket). 

Maten har vi fördelat efter hur barnen bor här. Mina är varannan vecka så därför räknas jag + de = 2 personer. Hans barn bor här 2 st på heltid och 1 på 50%. Därför räknas han + de barnen = 3,5 st. 
    Alla är över 13 år så de äter som vuxna. 
    Vår mat/hushållskostnad är ca 7,500 kr, så vi delar helt enkelt det enligt ovan. 

Du får räkna över igen och sen prata med honom. Om han har kostnader för sitt gamla boende så ska han stå för det och du står för utgifter rörande dina barn (kläder, idrotter osv). Det som är gemensamt delar ni 50/50 på OM det inte är så att en av er har mycket låg inkomst. Då kan man behöva fundera på en lösning som görs procentuellt. 

Det låter dock inte rimligt att dina kostnader har ökat så mycket. Det brukar ju bli billigare när man flyttar ihop. 

• Almavivas
    Anonym (Sambos?) skrev 2021-06-13 07:22:00 följande:
    Mina matkostnader har ökat med ca 2000kr/mån.

Han spelar mycket dator och bredbandet är mycket bättre hos mig, han duschar flera ggr om dagen så vattenräkningen har blivit dyrare.

Diskmaskinen, tvätt och torktumlare går oftare(han har ett skitit jobb).

Jag tjänar ca 10000kr mer i månaden än han gör. Han har 20000kr ut efter skatt i månaden och jag ca 30000kr ut efter skatt.
    Du har barn också som kostar pengar. 

Min man tjänar mer än mig, men han har två barn som kostar pengar. Om man drar av de kostnaderna så har vi ungefär samma kvar i månaden och sedan delar vi på resten. 
  • Anonym (Steff)

Hur stor är lägenheten? Har barnen egna rum? Jag tycker inte han ska betala en tredjedel om ni bor i en fyra och han delar sovrum med dig. I vart fall inte så länge han har kvar kostnader för sitt egna boende. En fjärdedel tycker jag är rimligare då. Däremot tycker jag han ska betala en tredjedel av maten i och med att barnen bara bor halvtid.

• Anonym (Sambos?)
    Anonym (Thomas) skrev 2021-06-13 08:01:38 följande:

Alltså ursäkta men hur sjukt är det inte att han inte tar upp detta själv?

Hur kan man bo hos någon och äta deras mat utan att göra rätt för sig? 

Bor ni ihop så ska han betala hälften. Barn eller inte. 

Varför kan inte han handla mat?

Varför ska hans kostnad för resa ge honom en "Rabatt"? Det är ju hans val.

Jag tänkte att någon månad gör det ju inget att han bor här. Men nu har kostnader ökat ganska mkt.

Han gillar inte att handla, sedan arbetar jag bara 3 nätter i veckan så jag är ju alltid ledig en vardag och kan handla då. Han jobbar mån-fre.

Han har betalt någon handling och pizza när vi ätit ute.
Svar på tråden Pojkvännen bor hos mig på heltid.