• Beaniee

    Lämplig taxa för gräsklippning av 11 åring

    Hej!


    Jag tänkte låta grannbarnet på 11 år klippa min gräsmatta två gånger i veckan.


    Jag står för bensin och åkergräsklippare. 


    Mattan tar 1 h att klippa per gång. 


    Jag skulle vilja betala per månad. 


    Jag tänkte 750 kr i månaden.


    Är det rimligt eller bör jag ge mer? 

  • Svar på tråden Lämplig taxa för gräsklippning av 11 åring
  • Magical
    Beaniee skrev 2021-06-13 11:12:54 följande:

    Hej!


    Jag tänkte låta grannbarnet på 11 år klippa min gräsmatta två gånger i veckan.


    Jag står för bensin och åkergräsklippare. 


    Mattan tar 1 h att klippa per gång. 


    Jag skulle vilja betala per månad. 


    Jag tänkte 750 kr i månaden.


    Är det rimligt eller bör jag ge mer? 


    Vår son klipper hos oss. Han började nog som ca 11-åring för några år sen. Han är mycket intressera av allt med motorer och en riktigt klippa så vi var inte oroade över att han inte skulle klara det. man är ju dessutom hemma när han klipper.
    Han får 50 kr/gång och vi tänker också att det tar ca en timme. 
  • Beaniee
    BeautifulLiz skrev 2021-06-13 11:27:25 följande:

    En elvaåring ska inte köra åkgräsklippare. Du får be någon annan.


    Det är upp till barnets förälder att avgöra. Barnet klipper deras gräsmatta med deras åkergräsklippare. 
  • AMCG

    Jag anlitade äldre ungdomar (19-20 åringar) för diverse arbete vid huset. De tog 150 kr/h.

    Det blir ca 9 ggr/månad du då ska ha denna 11-åringen klippandes. Alltså 9 h arbete i månaden => 83 kr/h. Om 11-åringen accepterar erbjudandet så är det helt acceptabelt (kan hända han ger sig på en förhandling av lönen?). För mig så låter det rimligt.

    Min spontana tanke är kanske att det är bättre för 11-åringen att få betalt per gång för att få förståelse för ekonomi rent allmänt.

  • Glinda från Oz

    Åldersgränsen för att köra en sådan är 16 år. Låt absolut inte 11_ åringen göra det. Anlita någon annan! 

  • Catriarch

    Åkgräsklippare som är så roligt! Barnet borde betala er istället!

    Tänk på att det inte är tillåtet att köra åkgräsklippare mot betalning innan man har fyllt 16.

Svar på tråden Lämplig taxa för gräsklippning av 11 åring