• kepokaowsbrother

    Rattfylla straffbart?

    För några veckor sedan satt jag i en bil i förarsätet på en parkeringsplats.
    Bilen är inte igång. Helt plötsligt svänger Polisen upp och misstänker mig för drograttfylla och beslagtar bilnycklar och körkort.

    Jag hade druckit under kvällen men inte kört bilen.

    Ett vittne hade rapporterat från ett annat område att de sätt en liknande bil som min som uppträtt konstigt.

    Kommer jag bli straffad för detta?

  • Svar på tråden Rattfylla straffbart?
  • Mr K69
    kepokaowsbrother skrev 2021-06-13 11:55:38 följande:

    För några veckor sedan satt jag i en bil i förarsätet på en parkeringsplats.

    Bilen är inte igång. Helt plötsligt svänger Polisen upp och misstänker mig för drograttfylla och beslagtar bilnycklar och körkort.

    Jag hade druckit under kvällen men inte kört bilen.

    Ett vittne hade rapporterat från ett annat område att de sätt en liknande bil som min som uppträtt konstigt.

    Kommer jag bli straffad för detta?


    Hur kan du bli misstänkt för drograttfylla om det är bevisat att du bara druckit? Du ska bli dömd för de brott du begått och bevisats för det tycker jag väl
  • kepokaowsbrother
    Mr K69 skrev 2021-06-13 11:59:38 följande:
    Hur kan du bli misstänkt för drograttfylla om det är bevisat att du bara druckit? Du ska bli dömd för de brott du begått och bevisats för det tycker jag väl
    Ja precis fick följa med för provtagning direkt. 
  • BeautifulLiz
    kepokaowsbrother skrev 2021-06-13 11:55:38 följande:

    För några veckor sedan satt jag i en bil i förarsätet på en parkeringsplats.

    Bilen är inte igång. Helt plötsligt svänger Polisen upp och misstänker mig för drograttfylla och beslagtar bilnycklar och körkort.

    Jag hade druckit under kvällen men inte kört bilen.

    Ett vittne hade rapporterat från ett annat område att de sätt en liknande bil som min som uppträtt konstigt.

    Kommer jag bli straffad för detta?


    Jag har en gammal bekant som blev dömt trots att bilen inte var igång.

    Han fick en månad med havsutsikt i Visbys fängelse. Var dock många år sedan, nu är detta fängelse omgjort till vandrarhem.
  • kepokaowsbrother
    BeautifulLiz skrev 2021-06-13 12:10:37 följande:
    Jag har en gammal bekant som blev dömt trots att bilen inte var igång.

    Han fick en månad med havsutsikt i Visbys fängelse. Var dock många år sedan, nu är detta fängelse omgjort till vandrarhem.
    Jag trodde rattfylla var när bilen rullade
  • November Rain
    kepokaowsbrother skrev 2021-06-13 11:55:38 följande:

    För några veckor sedan satt jag i en bil i förarsätet på en parkeringsplats.

    Bilen är inte igång. Helt plötsligt svänger Polisen upp och misstänker mig för drograttfylla och beslagtar bilnycklar och körkort.

    Jag hade druckit under kvällen men inte kört bilen.

    Ett vittne hade rapporterat från ett annat område att de sätt en liknande bil som min som uppträtt konstigt.

    Kommer jag bli straffad för detta?


    Om det kan bevisas på något sätt att just din bil hade körts, precis innan de tog dig. Och givetvis om du erkänner, annars borde det frikännas.
    - Man är inte bättre än man gör sig -
  • kepokaowsbrother
    November Rain skrev 2021-06-13 13:11:37 följande:
    Om det kan bevisas på något sätt att just din bil hade körts, precis innan de tog dig. Och givetvis om du erkänner, annars borde det frikännas.
    Om jag förstår er rätt så måste dem då bevisa att det var jag som körde den sträckan. Dom kan ju också bara att hitta på en anledningen när jag fråga varför dom kolla mig.

    Rent rättsligt är det en åklagare som bestämmer om bevisbördan är bra? Om dom inte tycker jag kan bli fälld. Läggs åtalet ner då och jag får tillbaka körkortet? Eller beprövas allt gällande Rattfylla.
  • ds3

    Det är helt lagligt att dricka i en stillastående parkerad bil. Är det trovärdigt (polisens bedömning) att du kommer bruka bilen får nycklarna beslagtas.

    Huruvida du kommer straffas eller inte beror på trovärdigheten hos vittnet att just din bil har körts och att det är du som kört den.


    BeautifulLiz skrev 2021-06-13 12:10:37 följande:

    Jag har en gammal bekant som blev dömt trots att bilen inte var igång.


    Din bekant är uppenbarligen en mytoman eller endast berättat delar av historien.
  • rememberme
    me33 skrev 2021-06-13 16:00:34 följande:

    Helt rätt ändå, straffet borde verkställas med exekutions-patrull mot vägg om du frågar mig. 

    Varför satt du då i bilen? 
    Klart du ska ha ditt straff idiot.


    Jag ifrågasätter inte om det är rätt eller fel moraliskt. 
    Hämtade en väska från bilen. Att sitta i bilen och dricka är t.ex inte olagligt har vi rättat ut här
  • BeautifulLiz
    ds3 skrev 2021-06-13 14:09:45 följande:

    Det är helt lagligt att dricka i en stillastående parkerad bil. Är det trovärdigt (polisens bedömning) att du kommer bruka bilen får nycklarna beslagtas.

    Huruvida du kommer straffas eller inte beror på trovärdigheten hos vittnet att just din bil har körts och att det är du som kört den.

    Din bekant är uppenbarligen en mytoman eller endast berättat delar av historien.


    Detta var på 70- eller möjligtvis början av 80-talet. Lagen kan ha ändrats, dock vet att han satt inne, jag har läst domen och även hälsat på fängelset.
  • gabi1969

    Erkänn inte. Då kan det bli huvudförhandling i tingsrätten. Har polisen inte sett dig köra erkänn inte.

  • rememberme
    gabi1969 skrev 2021-06-13 17:28:59 följande:

    Erkänn inte. Då kan det bli huvudförhandling i tingsrätten. Har polisen inte sett dig köra erkänn inte.


    Inte erkänt något. Jag nekade. På vilket sätt kan det gynna mig? Om de blir en huvudförhandling.


  • ds3
    BeautifulLiz skrev 2021-06-13 17:25:37 följande:

    Detta var på 70- eller möjligtvis början av 80-talet. Lagen kan ha ändrats, dock vet att han satt inne, jag har läst domen och även hälsat på fängelset.


    Det var ett tag sen, kanske var en lag som togs bort på senare år.

    Ber om ursäkt för mitt tidigare påstående.
Svar på tråden Rattfylla straffbart?