• bbarajag

    Sola i bikini på gräsmattan?

    Någon som vet om man får sola vart man vill? Jag bor i hyreslägenhet och solar med bikini på gräsmattan bredvid lägenheten. 3 grannar kan se mig sola eftersom deras fönster är framför mig. Skulle jag sola på annat ställe här så är det antingen nästan vid entrédörren till mitt trapphus eller där alla 6-7 balkongerna är, då ser fler mig liksom.

    Granntanten på typ 95år kommenterade till en annan granne för några dagar sen (hon är typ döv så hon skrek typ, så jag hörde klart och tydligt) ?Hon ligger ju nästan naken!?, och det störde mig lite. Vet även att fler grannar stört sig på att jag solar i bikini och vill inte se mig så ?lättklädd?. Är det ens tillåtet att jag solar såhär?

    Ps. Jag vet att hon är gammal och säkert inte tänker likadant som yngre generationen. Men ändå. Vill gärna veta om det finns någon speciell regel.

  • Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?
  • Anonym (Fler som vill)

    Jag lovar dig det är fler som uppskattar att du solar i bikini än de som är missnöjda

  • Anonym (Fler som vill)

    Jag tänker att den klädsel som är OK ute på en sandstrand är OK på en gräsmatta inne i olika gemensama utrymen så som buss, tvättstuga affär eller dyligt kan annat gälla.

  • Anonym (V)

    Aldrig fattat grejen med att sola. Själv försöker jag hålla mig borta från solen för att ej få cancer osv.

  • Silverjenny

    Det är inte i sig olagligt att vara naken eller halvnaken i offentliga miljöer, och att sola på en gräsmatta på gården är knappast olagligt. Det är ju inte heller olagligt att ens sola topless på en strand exempelvis. Skulle du promenera omkring på stan i bikini däremot skulle det kunna räknas som förargelseväckande beteende.

    Kan du inte prata med tanten och fråga om hon stör sig på att du solar i bikini och fråga varför? Förklara att du inte vill sola i parken för att det känns tryggare hemma på gården eller något. Jag kan tycka att det är fullt normalt att sola i bikini på gården, här sitter granntanten ute i bikini hela sommaren och det är ingen som har några problem med det. Jag själv är lite småpryd och vill inte att grannarna ska se min halvnakna kropp men det är ju snarare mitt problem ;)

  • bbarajag
    Anonym (V) skrev 2021-06-13 14:37:57 följande:

    Aldrig fattat grejen med att sola. Själv försöker jag hålla mig borta från solen för att ej få cancer osv.


    Nu var ju inte det min fråga var om. Men om du måste veta så använder jag naturligtvis solskydd.
  • bbarajag
    bbarajag skrev 2021-06-13 15:29:42 följande:

    Nu var ju inte det min fråga var om. Men om du måste veta så använder jag naturligtvis solskydd.


    Tack för svar :) Att fråga henne är lönlöst för hon är väldigt virrig och ganska jobbig att prata med. Får inga ordentliga svar.
    Silverjenny skrev 2021-06-13 14:44:51 följande:

    Det är inte i sig olagligt att vara naken eller halvnaken i offentliga miljöer, och att sola på en gräsmatta på gården är knappast olagligt. Det är ju inte heller olagligt att ens sola topless på en strand exempelvis. Skulle du promenera omkring på stan i bikini däremot skulle det kunna räknas som förargelseväckande beteende.

    Kan du inte prata med tanten och fråga om hon stör sig på att du solar i bikini och fråga varför? Förklara att du inte vill sola i parken för att det känns tryggare hemma på gården eller något. Jag kan tycka att det är fullt normalt att sola i bikini på gården, här sitter granntanten ute i bikini hela sommaren och det är ingen som har några problem med det. Jag själv är lite småpryd och vill inte att grannarna ska se min halvnakna kropp men det är ju snarare mitt problem ;)


    Tack för svar :) Att fråga henne är lönlöst för hon är väldigt virrig och ganska jobbig att prata med. Får inga ordentliga svar.
  • bbarajag
    Anonym (Fler som vill) skrev 2021-06-13 14:33:57 följande:

    Jag lovar dig det är fler som uppskattar att du solar i bikini än de som är missnöjda


    Korkad kommentar av vad jag förmodar är en gubbe som sitter blek inomhus framför sin slitna dator. Här finns det bara gamla tanter och gamla farbröder som jag antar inte gillar det dom ser på det sättet, jag är yngst på 27. Och att jag solar i bikini ska inte behöva vara ett orosmoment att folk kollar på mig och gillar det. Vill känna mig trygg och inte bli kollad på på det sättet du skriver.
  • Anonym (V)
    bbarajag skrev 2021-06-13 15:35:36 följande:
    Korkad kommentar av vad jag förmodar är en gubbe som sitter blek inomhus framför sin slitna dator. Här finns det bara gamla tanter och gamla farbröder som jag antar inte gillar det dom ser på det sättet, jag är yngst på 27. Och att jag solar i bikini ska inte behöva vara ett orosmoment att folk kollar på mig och gillar det. Vill känna mig trygg och inte bli kollad på på det sättet du skriver.
    Du kan dock inte styra över vad folk kollar på genom sitt fönster.
  • Anonym (E)
    bbarajag skrev 2021-06-13 15:35:36 följande:
    Och att jag solar i bikini ska inte behöva vara ett orosmoment att folk kollar på mig och gillar det. Vill känna mig trygg och inte bli kollad på på det sättet du skriver.
    Det finns en snabb lösning på det. Sluta lägga ut din kropp på display för andra att titta på, annars får du räkna med att bli tittad på, oavsett ålder på de omkring dig. Du vill nog inte veta hur många som säkert gjort både det ena och det andra medan du solat.
Svar på tråden Sola i bikini på gräsmattan?