Skuldsanering.
Har en beviljad skuldsanering. Och min fråga är att om man får en högre årsinkomst efter ett par år, kan dom kräva att man betalar mer eller får förlängd skuldsanering ?
Har en beviljad skuldsanering. Och min fråga är att om man får en högre årsinkomst efter ett par år, kan dom kräva att man betalar mer eller får förlängd skuldsanering ?
Här användes det högre beloppet till att betala tillbaka skulderna. De räknade inte ens om direkt utan vi skulle ha X kronor kvar i månaden, resten gick till kronofogden.
Jag har fått ett fast belopp som jag ska betala in månadsvis under 5 års tid.
Har kvar samma jobb som jag hade vid starten för ett par år sen men tjänar lite mer.
Dom kräver mer i betalning, det står i beslutet du fick.
Skulle vara kul att få något svar från någon som faktiskt vet något :)
Nej, det står inte så i beslutet.
Nej, om du hade läst på Kf hemsida ordentligt så finns inte den formuleringen
med (Vilket du vet)
Men varför skulle du INTE betala mer tänker du. Pengarna går ju till de som du är skyldig pengar. Alltså pengar som du redan använt och nu ska betala tillbaks så mycket det bara går av. De kommer ju ändå inte att få tillbaks hela summan och du kommer ändå snart att vara skuldfri.
Om du får en bestående ökning på mer än 4000 netto (har jag för mig, om de inte ändrat nu) ska du ansöka om ändring, likaså om du får mindre lön. Jag och mannen har ganska nyligen avslutat våra skuldsaneringar, jag skickade in om ändring vid löneökning men det ändrade inte våra belopp att betala då det inte blir flera tusen i månaden i ökning men ville vara säker.
Om du får tillbaka på skatten tex är de dina, om du säljer aktier är pengarna dina osv.
Tack för det svaret. Är ju även som så att mina övriga kostnader som hyra, underhåll har ökat en hel del så jag tänkte som så att det kanske tar ut varann
då den ökningen är större än löneökningen
Hej! Du fyller i en blankett som heter Omprövning, både ändrade inkomster och utgifter. Finns på Kronofogdens hemsida. Sedan görs en utredning och du får svar, kan ta lite tid ibland beroende på handläggarnas arbetsbörda.
Hälsningar kommunens budget- och skuldrådgivare
Det rådet hoppas jag verkligen ingen följer. Snacka om att "väcka den björn som sover" :)
Och nej, inte trovärdigt att utge sig för att vara rådgivare (asg)
Ja, björnen sover tills KFM gör inkomstkontroll i deklarationstider. Då kan det ju bli så att ens skuldsanering förlängs.
Om de upptäcker att du misskött skuldsaneringen kan du bli av med den. Skuldsanering är att du ska leva på förbehållsbeloppet (hyra plus en fast summa för levnadsomkostnader) under fem års tid, allt du tjänar över det ska gå till att betala av skulder. Om du behåller mer än så när du fått höjd lön så uppfyller du ju inte skuldsaneringen. Ska du inte vara tacksam att du fått den möjligheten, de du är skyldig pengar förlorar ju redan på dig och får aldrig tillbaka det du är skyldig som du inte kommer att betala tillbaka?
Hoppas de drar tillbaka din skuldsanering så du sitter i skiten med alla dina skulder igen. Du är uppenbarligen inte intresserad av att göra rätt för dig utan vill bara smita undan dina skulder.