• Kandelaber

    Processen vid syskonförsök

    Jaha då var det dags att starta maskineriet igen...men hur gör man andra gången?

    Kommer ej få via regionen så får bekosta själva. Har embryon i frysen hos Livio. Kräver de att man utreder igen och hurs snabbt kan man få hjälp om man fyllt 35..?

    Tidigare utredning via regionen som Livio redan känner till visade oförklarlig barnlöshet. Om de vill ha ny utredning, görs allt hos dem privat eller kan de nyttja mer lokala resurser till oss som bor långt från en klinik även om regionen inte är inblandad i behandlingen från livio som vi bekostar själva?

  • Svar på tråden Processen vid syskonförsök
  • YKY

    Nu hade vi frysta embryon på Sahlgrenska när vi gjorde syskonförsök, men processen borde vara liknande. Vi hade återföring i naturlig cykel.

    En undersökning med vaginalt ultraljud, samt blodprov för infektion samt hormon, det var allt och sen planerade vi in insättningen. Ringde in vid omslag på äl-test. Odramatiskt.

    Nu kanske ni har andra faktorer, behöver ta sprutor pga hormonrubbningar etc, men detta är hur det funkade för oss.

  • YKY

    Tänker att oavsett finns det ingen anledning att göra en ny utredning med embryon i frysen.

  • Buggan

    Hej! Försöker precis ta reda på vad det är för regler som gäller om man får ett barn via ivf men sen vill ha hjälp igen med ett syskon. Får man det? Eller måste man bekosta allt själv då?

  • YKY
    Buggan skrev 2021-06-22 16:48:57 följande:

    Hej! Försöker precis ta reda på vad det är för regler som gäller om man får ett barn via ivf men sen vill ha hjälp igen med ett syskon. Får man det? Eller måste man bekosta allt själv då?


    Hej! Eftersom vi hade embryon i frysen via den offentliga vården så kunde vi göra syskonförsök till självkostnadspris. För Sahlgrenska är det nu 16 800 kr. Några hundralappar i patientavgift för nåt av besöken tror jag också, det var det.

    Men man bekostar allt själv vid syskonförsök. Den ofrivilliga barnlösheten räknas som "botad" efter första barnet.
  • Kandelaber
    YKY skrev 2021-06-22 16:35:38 följande:

    Nu hade vi frysta embryon på Sahlgrenska när vi gjorde syskonförsök, men processen borde vara liknande. Vi hade återföring i naturlig cykel.

    En undersökning med vaginalt ultraljud, samt blodprov för infektion samt hormon, det var allt och sen planerade vi in insättningen. Ringde in vid omslag på äl-test. Odramatiskt.

    Nu kanske ni har andra faktorer, behöver ta sprutor pga hormonrubbningar etc, men detta är hur det funkade för oss.


    Nice. Det behövdes alltså inga läkemedel alls? De hittade ingenting förra utredningen. Därför jag undrar.. vi kommer få betala själva misstänker jag. De kanske vill utreda igen innan, ska ringa och fråga så man vet. Hunnit passera 35 och då står det man ska höra av sig efter 6mån försök..
  • YKY

    Nej, inte om det sätts in i naturlig cykel vilket jag gissar de gör även med er eftersom man inte hittat en anledning till att ni har svårt att bli gravida.

    Finns ingen anledning till att det skulle krävas en helt ny utredning om det inte var typ tio år sedan ni fick första.

    Vi försökte inte alls egentligen, vi gick direkt till att sätta in vårt embryo när vi kände att det var dags. Inte så att vi skyddat oss dock. Min sambo hade lite mindre antal spermier men annars var allt fint för oss i utredningen.

  • Hunny B

    Vi hade embryon i frysen efter första försöket, jag kontaktade bara Livio och fick sätta igång processen med återföring på en gång. Kostar 18000 per insättning i Stockholm

  • Carinrebecca

    Vi drömmer också om syskon, och har lite funderingar kring hur det ska gå till. Vi gjorde IVF privat när vi blev gravida. Då fanns en privatläkare i vår stad som samarbetade med Livio i Falun. Nu har han stängt sin verksamhet och det finns ingen annan privat hemortsläksre nära. Närmst är 25 mil, och det är ca 45 mil till Livio. Är det någon som är eller har varit i samma sits och som kan berätta hur ni har gått tillväga? Vi kan ju inte direkt packa in oss i bilen och vila 25/45 mil för att göra ultraljud och liknande inför äggplock ???????????

Svar på tråden Processen vid syskonförsök