• liz1981

    Lågt Progesteron? Mina prosvar

    Slutade med p-piller förra sommaren, men fick aldrig tillbaka någon "riktig" mens, heller ej ägglossning verkar det som.


    Långa menstruationer när de väl kommer, ingen mensvärk, senaste jag hade var i slutet på mars. 


    Sökte hjälp för andra gången förra veckan, denna gång hos min husläkare och inte gynekolog, och fick idag tillbaka följande provsvar:


    FSH   4,2
    LH   6,9
    Östradiol   688
    Progesteron 0,2  (?)
    T4   13
    TSH   1,62


    Någon som är bra på att läsa av prosvar?


    Såg ju direkt att Progesteronet är väldigt lågt... 

  • Svar på tråden Lågt Progesteron? Mina prosvar
  • Anonym (A)

    Oj läste maj och inte mars. Jag vet faktiskt inte om progesteronet är okej för att vara innan ägglossning. Hoppas att någon annan kan svara på det.

  • liz1981

    Problemet är att jag inte vet om jag har någon ÄL överhuvudtaget. Kikade på alla referensvärden och av 4 olika så ligger jag på gränsen till för lågt på 3 st. 


     


    Får se vad läkaren kommer tillbaka med för besked. 


    Sökte egentligen för sköldkärteln då jag trodde att det var den som jäklades. Där låg jag på gränsen till för lågt på ett värde. 

  • Jag är bara jag

    Väldigt långa cykler är oftast utan äl. Nåt vajsing med hormonerna är det nog vilket inte är alldeles ovanligt efter pilleravslut. Men det brukar lösa sig inom ett år max.

  • liz1981

    Sökte mig till en gyn i höstas, men där tog man aldrig prover på progesteron, vilket min husläkare gjorde. De visar ju jättelåga värden. 


    Hoppas det här rättar till sig eller att man kan få hjälp med det. 

  • Alessi

    Gonadtropinerna är helt normala, även sköldkörtelvärdet är normalt. E2 ligger åt det högre hållet i follikelfas, vore intressant med ultraljud för att se om där är en växande follikel. Ligger mer i nivå nära ovulation. P ska ligga lågt i follikelfas, stiger efter ovulation, så proverna visar att du inte ovulerat.

    Provsvaren visar att orsaken till den oregelbunden mensen troligen inte beror på sviktande äggstocksfuntion och inte heller på hypothalamisk hypogonadism(överträning, svält)

    Har du problem med acne eller oönskad hårväxt? Jag skulle gissa att orsaken till mensstörningen mer trolig är PCOS i ditt fall utifrån provsvaren. Gå till en gynekolog. Du kan ju be husläkaren om rec på provera, ibland kan det fungera för att få igång cykeln. Be att de tar AMH oxå och så borde du boka tid hos en gynekolog för UL

Svar på tråden Lågt Progesteron? Mina prosvar