• joni86

    Tipsa polisen

    Någon här som tipsat polisen om er partner eller nära vän begått ett brott?

    I detta fall att inta droger och även köra bil drogpåverkade.

    Hur gick det?

    Jag försöker få dem att sluta, men vill liksom lära dem en läxa. Men känns sjukt dumt och elakt att tipsa polisen. Därav frågan. Får skuldkänslor av tanken men det börjar spåra ur känns det som.

    Vad händer med den personen man anmäler? Vad är straffet?

  • Svar på tråden Tipsa polisen
  • Anonym (Juni)
    joni86 skrev 2021-06-14 12:32:05 följande:

    Någon här som tipsat polisen om er partner eller nära vän begått ett brott?

    I detta fall att inta droger och även köra bil drogpåverkade.

    Hur gick det?

    Jag försöker få dem att sluta, men vill liksom lära dem en läxa. Men känns sjukt dumt och elakt att tipsa polisen. Därav frågan. Får skuldkänslor av tanken men det börjar spåra ur känns det som.

    Vad händer med den personen man anmäler? Vad är straffet?


    Så när din partner eller nära vän kör ihjäl sig själv eller någon annan, kommer du fortfarande tycka att det varit "sjukt dumt och elakt" att kontakta polisen som kanske hade kunnat förhindra att personen körde drogpåverkad fler gånger..?
  • Anonym (V)

    Jag hade först hotat med att tipsa polisen. Det kan kanske hjälpa. 

  • Anonym (Anonym 666)

    Böter för drogbruk iaf, om de tar honom hög i bilen lär han bli av med körkortet också.

  • moaguuun
    Narkotiska preparat i samband med bilkörning ses enlig lagen som rattfylleri och du blir därför straffad på samma sätt. Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse. Normalt återkallas körkortet.
  • joni86
    Anonym (Juni) skrev 2021-06-14 12:43:50 följande:

    Så när din partner eller nära vän kör ihjäl sig själv eller någon annan, kommer du fortfarande tycka att det varit "sjukt dumt och elakt" att kontakta polisen som kanske hade kunnat förhindra att personen körde drogpåverkad fler gånger..?


    Bra poäng.

    Det känns ändå dumt på något sätt. Men jag menar såklart väl och vill inte tänka på det värsta som kan hända.

    Jag kommer har faktiskt ringt nu, och det kändes både skönt och skrämmande. Jag tänker ju på deras barn, vill inte att de ska bli indragna I det, om pappan blir av med körkortet eller blir straffad. Men konsekvenserna av att hålla på med droger med barn inblandade är väl klart mycket värre. Och nu kunde jag ju prata med polisen istället för att någon annan person som kanske inte alls menar väl, så skulle det nog bli ännu värre.

    Polisen var väldigt förstående om att jag tyckte det var jobbigt, och att uppge namn.

    Jag hoppas jag tagit rätt beslut
  • Anonym (Juni)
    joni86 skrev 2021-06-14 14:25:56 följande:
    Bra poäng.

    Det känns ändå dumt på något sätt. Men jag menar såklart väl och vill inte tänka på det värsta som kan hända.

    Jag kommer har faktiskt ringt nu, och det kändes både skönt och skrämmande. Jag tänker ju på deras barn, vill inte att de ska bli indragna I det, om pappan blir av med körkortet eller blir straffad. Men konsekvenserna av att hålla på med droger med barn inblandade är väl klart mycket värre. Och nu kunde jag ju prata med polisen istället för att någon annan person som kanske inte alls menar väl, så skulle det nog bli ännu värre.

    Polisen var väldigt förstående om att jag tyckte det var jobbigt, och att uppge namn.

    Jag hoppas jag tagit rätt beslut
    Herregud, personen har barn och du har inte gjort något tidigare? Självklart tog du rätt beslut som äntligen pratade med polisen. Självklart. Bättre sent än aldrig i ett sånt här fall. 

    Och har du inte tänkt på att din vän kanske är en person som inte borde ha körkort?
  • joni86
    Anonym (Juni) skrev 2021-06-14 15:15:57 följande:

    Herregud, personen har barn och du har inte gjort något tidigare? Självklart tog du rätt beslut som äntligen pratade med polisen. Självklart. Bättre sent än aldrig i ett sånt här fall. 

    Och har du inte tänkt på att din vän kanske är en person som inte borde ha körkort?


    Jo, särskilt eftersom han fick sitt körkort för knappt ett år sedan. Så borde han vara rädd om det också.

    Det är väldigt jobbigt det här, det är ju någon jag tycker hemskt mycket om.
  • Anonym (V)
    joni86 skrev 2021-06-14 16:19:35 följande:
    Jo, särskilt eftersom han fick sitt körkort för knappt ett år sedan. Så borde han vara rädd om det också.

    Det är väldigt jobbigt det här, det är ju någon jag tycker hemskt mycket om.
    Nästan vem som helst kan bli beroende av droger, det är lite så det funkar. Men att sätta sig i en bil och köra när man gjort det, det är ett aktivt val. Ej okej.
Svar på tråden Tipsa polisen