• Mikkans

    Planerat snitt första barnet!

    Berätta om din resa till planerat snitt pga humanitär indikation! Vilket sjukhus? Vilka argument förde du fram? Hur bemöttes du?

    Mvh LIVRÄDD förstagångsföderska som önskar snitt.

  • Svar på tråden Planerat snitt första barnet!
  • Drottningen1970

    Eftersom kvinnor som vill ha snitt av humanitära skäl ofta döms extremt hårt av främst andra kvinnor så är mitt tips att starta en ny tråd i känsliga rummet där folk kan vara anonyma.

    Eftersom jag skiter högaktningsfullt i vad folk tycker så kan jag dock svara själv.

    Jag skrev helt enkelt ett utförligt och mycket bestämt brev till min barnmorska där jag berättade att jag inte tänkte föda vaginalt och att alternativet till KS skulle vara abort, vilket jag gjort tidigare av samma skäl. Hon skickade mig direkt till planering med kirurgen. Hon sa att det inte var nån ide med aurora eftersom jag varit så tydlig. Så, så var det med det.

  • Mikkans
    Drottningen1970 skrev 2021-06-14 13:45:27 följande:

    Eftersom kvinnor som vill ha snitt av humanitära skäl ofta döms extremt hårt av främst andra kvinnor så är mitt tips att starta en ny tråd i känsliga rummet där folk kan vara anonyma.

    Eftersom jag skiter högaktningsfullt i vad folk tycker så kan jag dock svara själv.

    Jag skrev helt enkelt ett utförligt och mycket bestämt brev till min barnmorska där jag berättade att jag inte tänkte föda vaginalt och att alternativet till KS skulle vara abort, vilket jag gjort tidigare av samma skäl. Hon skickade mig direkt till planering med kirurgen. Hon sa att det inte var nån ide med aurora eftersom jag varit så tydlig. Så, så var det med det.


    Tack! Jag har också varit mkt tydlig till bm och vi ska i v.23 träffas å skriva en remiss tillsammans som ska vara lika tydlig. Har du tips på formuleringar till den?

    Visste inte att man inte kunde vara Anonym här.. men tack iaf för ditt svar!
  • bananmilkshake
    Mikkans skrev 2021-06-21 14:43:18 följande:
    Tack! Jag har också varit mkt tydlig till bm och vi ska i v.23 träffas å skriva en remiss tillsammans som ska vara lika tydlig. Har du tips på formuleringar till den?

    Visste inte att man inte kunde vara Anonym här.. men tack iaf för ditt svar!
    I "Känsliga rummet". Starta en tråd där så ska du se att svaren ramlar in. 
  • Mikkans
    syntharen skrev 2021-06-21 16:27:28 följande:

    Ett tips är att läsa det här som bl.a Socialstyrelsen sammanställt

    www.sfog.se/media/336234/nationella-indikationer-kejsarsnitt-moderns-onskan.pdf

    Det gav mig många argument för att få planerat snitt med mitt tredje barn (efter komplikationer med mina två tidigare förlossningar). Där står det i princip att man inte kan neka en kvinna som vill ha kejsarsnitt av humanitära skäl. Lycka till


    Tack!
Svar på tråden Planerat snitt första barnet!