• Andersb33

Hjälp! Vi vill flytta ihop men hittar ingen lösning

Hej! Ny här i hopp om att få höra andras erfarenheter och problemlösningar.

Jag och min särbo träffades på ett oväntat sätt och blev otroligt förälskade! Tyvärr har vårt förhållande kantats av en rad problem under våra dryga två åt tillsammans.

Kärleken är stark och vi vill leva ihop men vi kan inte hitta en lösning vilket gör att förhållandet spricker om vart annat och vi försöker på nytt men förtvivlan, oron och otryggheten hos oss båda finns hela tiden kvar.

Mer hos min flickvän av naturliga skäl och får vi snart ingen lösning på våran vardag så ser hon ingen annan utväg än att lämna mig då allt tär för mycket på henne.

Vi bor på olika platser, det är 4 mil mellan oss.

Hon har barn (5år gammalt) sedan ett tidigare förhållande, delad vårdnad med varannan vecka.

Pappan till barnet bor inte långt från henne men trots allt är det en annan kommun.

För att Vi ska kunna gå vidare i vår relation så vill vi inget mer än att flytta ihop. Vi behöver få flytta ihop.

Jag vill inte flytta från mitt hus som varit en dröm sedan tonåren. Jag var hemma tjänstledig och byggde hus och garage 2017/2018 Jag håller nu på med trädgård och gör min drömbostad, att säga jag har jobbat hårt för detta är en underdrift på alla sätt.

Hon tycker om huset och kan absolut tänka sig bo här.

Men i och med barnet varannan vecka så är det helt omöjligt då pappan inte vill släppa på varken vårdnad (förståeligt) eller skolplacering.

Ett alternativ har varit att folkboföra barnet hos pappan så får vi köra dessa 4 mil för att lämna och hämta vilken i sig inte är några problem då vi båda åker den vägen till jobb varje dag.

Problemet blir då att barnet får sitt liv, sitt nätverk där. Inte nog med det så bor pappan i en grannkommun till min särbo vilket gör att skolan kanske inte alls blir där vi tänkt oss.

Han är svår att tala med men varken hon eller jag tror att han kommer bo kvar där han bor särskilt länge då det egentligen är för litet för dom redan idag, pappan hans nya och barnet. När dom flyttar,så vet ingen vart det blir och vilka avstånd det skulle medföra.

Till saken hör också att vi två gått till familjerådgivning för att få prata och få hjälp. Hon har varit där med pappan på tu man hand men det är en återvändsgränd.

Hur gör vi? Vad gör andra? Vi kan ju inte vara de första eller enda med detta problem.

Finns det inget annat än att lämna varandra? Kvinnan jag älskar mest av allt!

Hoppas det finns någon som orkar läsa och komma med nya idéer för våra är slut

• Svar på tråden Hjälp! Vi vill flytta ihop men hittar ingen lösning
  • Fjäril kär

Som jag ser det så är det hon som inte är flyttbar

Att offra sitt barn är inget alternativ, så gör man inte överhuvudtaget.

Drömboende må så vara men det är helt enkelt du som måste offra något/kompromissa om något för att kunna flytta ihop.

Jag tänker att ni helt enkelt måste gilla läget med hennes barn och osäkerheten kring exet. Trygga barnets vardag måste vara prio 1 för er alla.

Flytta ihop i en gemensam bostad så ni kan ge barnet en stabil plats, sen längre fram om ett par år när ni bott in er och barnet blivit äldre o h läget kanske förbättrats så kan ni försöka hitta ett gemensamt Drömboende.

• Anonym (H)

Hon kan inte flytta på sig. Så är det bara.

Angående skolplaneringen så är det ju så att så fort barnet börjar skolan så spelar flytt ingen roll.

Din partner kan alltså om ett år när flickan börjat skolan i den kommun hon bor i nu flytta till dig. Då hamnar inte skolan i pappans kommun.

Sedan kan ni väl helt enkelt bara bo tillsammans i din bostad de veckor hon inte har barnet? Och tillsammans i hennes de veckor hon har barnet? Kanske t.o.m. är en bra mjukstart att du inte bor där hela veckorna när barnet är där utan några dagar per vecka?

Däremot är ju frågan.

Vill ni ha gemensamma barn? Vill du ha barn? Hur bråttom är det? Kan du riskera att fortsätta med denna kvinna och sedan inse att boendesituationen inte köswr sig?

• Anonym (H)

Och det är absolut rimligt att pappan inte vill att barnet börjar skolan någon annanstans än det är tänkt. Han vill naturligtvis inte heller behöva skjutsa 4 mil om dagen.

Det är alltså 4 mil enkel väg? Hur lång tid tar det att åka? 30 minuter?

På vilket sätt umgås barnen där de bor nu? Träffas spontant på gatan och leker eller mer lekdejter??

Handlar det om det senare tänker jag att det inte är ett problem för barnets sociala liv att bo 4 mil bort

• Andersb33
    Fjäril kär skrev 2021-06-14 18:10:48 följande:

Som jag ser det så är det hon som inte är flyttbar

Att offra sitt barn är inget alternativ, så gör man inte överhuvudtaget.

Drömboende må så vara men det är helt enkelt du som måste offra något/kompromissa om något för att kunna flytta ihop.

Jag tänker att ni helt enkelt måste gilla läget med hennes barn och osäkerheten kring exet. Trygga barnets vardag måste vara prio 1 för er alla.

Flytta ihop i en gemensam bostad så ni kan ge barnet en stabil plats, sen längre fram om ett par år när ni bott in er och barnet blivit äldre o h läget kanske förbättrats så kan ni försöka hitta ett gemensamt Drömboende.

Nej, det är ju där vi är nu.

Det är inga tvivel om att barnet alltid kommer i första hand.
  • Andersb33
    Anonym (H) skrev 2021-06-14 18:24:03 följande:

Angående skolplaneringen så är det ju så att så fort barnet börjar skolan så spelar flytt ingen roll.

Din partner kan alltså om ett år när flickan börjat skolan i den kommun hon bor i nu flytta till dig. Då hamnar inte skolan i pappans kommun.

Sedan kan ni väl helt enkelt bara bo tillsammans i din bostad de veckor hon inte har barnet? Och tillsammans i hennes de veckor hon har barnet? Kanske t.o.m. är en bra mjukstart att du inte bor där hela veckorna när barnet är där utan några dagar per vecka?

Däremot är ju frågan.

Vill ni ha gemensamma barn? Vill du ha barn? Hur bråttom är det? Kan du riskera att fortsätta med denna kvinna och sedan inse att boendesituationen inte köswr sig?

Ja, vi vill ha gemensamma barn. Jag Vill absolut ha ett eget barn.

Det är tunga frågor. Hur bråttom vi har är svårt att säga. Vi ät båda i övre 30års åldern.
  • Andersb33
    Anonym (H) skrev 2021-06-14 18:26:08 följande:

Och det är absolut rimligt att pappan inte vill att barnet börjar skolan någon annanstans än det är tänkt. Han vill naturligtvis inte heller behöva skjutsa 4 mil om dagen.

Det är alltså 4 mil enkel väg? Hur lång tid tar det att åka? 30 minuter?

På vilket sätt umgås barnen där de bor nu? Träffas spontant på gatan och leker eller mer lekdejter??

Handlar det om det senare tänker jag att det inte är ett problem för barnets sociala liv att bo 4 mil bort

Det är ju mer lekdejter så det här du rätt i, vi kan styra upp det lika bra från mig som från henne.

Stämmer, 30 minuter enkel väg
  • Anonym (H)
    Andersb33 skrev 2021-06-14 18:35:27 följande:

Ja, vi vill ha gemensamma barn. Jag Vill absolut ha ett eget barn.

Det är tunga frågor. Hur bråttom vi har är svårt att säga. Vi ät båda i övre 30års åldern.

Andersb33 skrev 2021-06-14 18:37:16 följande:

Det är ju mer lekdejter så det här du rätt i, vi kan styra upp det lika bra från mig som från henne.

Stämmer, 30 minuter enkel väg

Då ser jag verkligen inte problemet. Kommer barnet gå högstadie på samma ställe? Gymnasium?

Som jag ser det kommer eventuella problem när barnet går gymnasiet och kanske vill bli hämtad senare på kvällarna. Men barnet kanske inte ens kommer gå gymnasiet på den ort de bor på nu oavsett?

Barnet kommer varannan vecka ha fri tillgång till kompisar hos pappan.

Varannan vecka krävs från er flexibilitet gällande hämtning.

Och det är ju faktiskt så att barnet dessutom kanske kan gå hem till pappan en stund om hämtning diffar med en timme?

Antingen flyttar ni till dig om ett år när barnet blivit inskrivet på rätt skola. Eller så måste du ge upp ditt hus.

Jag ser ingen rimlighet i att hon inte skall kunna flytta till dig.

Ett barn som trivs hos er kommer inte vilja bo hemma hos pappan på heltid av orsaken att det är något smidigare att träffa kompisar. Då är det annat som är den egentliga orsaken
  • Andersb33
    Anonym (H) skrev 2021-06-14 18:24:03 följande:

Däremot är ju frågan.

När det kommer till skolplacering är jag (vi) inte lila övertygade. Det är fritt skolval i mån av plats.

Annars blir det där barnet är folkbokfört.

Så anta att vi skriver barnet hos pappan som bor i en stor kommun (Göteborg) då är det inte alls säkert att barnet får gå kvar där det nu ät tänkt. Ovissheten med hans boende och vart han flyttar gör ju också allt svårare.

Ett alternativ jag lagt fram är att vi fortsätter som särbos för att se vart pappan tar vägen när han flyttar till ett mer kämpat boende med sin nya.

Vilket man inte vet när det blir.
  • Anonym (H)
    Andersb33 skrev 2021-06-14 18:42:25 följande:

När det kommer till skolplacering är jag (vi) inte lila övertygade. Det är fritt skolval i mån av plats.

Annars blir det där barnet är folkbokfört.

Så anta att vi skriver barnet hos pappan som bor i en stor kommun (Göteborg) då är det inte alls säkert att barnet får gå kvar där det nu ät tänkt. Ovissheten med hans boende och vart han flyttar gör ju också allt svårare.

Ett alternativ jag lagt fram är att vi fortsätter som särbos för att se vart pappan tar vägen när han flyttar till ett mer kämpat boende med sin nya.

Vilket man inte vet när det blir.

Om barnet redan har en plats och börjat skolan så lär det inte tvingas byta skola för att föräldern flyttar från kommunen? Det låter verkligen inte rimligt. Ring kommunen och fråga. Har aldrig hört talas om någon som tvingats lämna en skolplats de redan har.

Och jag antar att det bara är ett år kvar tills barnet börjar skolan?

Oavsett om det är bråttom att flytta ihop så kan ni ju isf göra det på halvtid i din bostad (och kanske några dagar på barnets vecka) och behålla hennes bostad tills barnet börjat skolan om ett år?
  • Plupp73

30 minuter enkel väg är ju mångas pendlingssträcja dagligen. Alternativt fortsätter ni som särbos och bor ihop varannan vecka och på helgerna. Ytterligare ett alternativ är ju att du släpper ditt hus för kärleken och startar nytt i hennes ort

Svar på tråden Hjälp! Vi vill flytta ihop men hittar ingen lösning