• Norrlandstjej84

    Tempkurva Ma?

    Hej,

    För en vecka sedan då jag gjorde ultraljud upptäckte man att fostret ej levde, jag skulle varit i v 12, fostret hade dött v 6.

    Nu funderar jag på att börja ta tempen för att eventuellt upptäcka ma. Någon som vet om det fungerar ? Jag hade dock kraftiga gravidsymtom hela tiden.. så min fråga är egentligen om tempen går ner vid ma? Eller håller den sig stabil tills fostret är ute?

  • Svar på tråden Tempkurva Ma?
  • Anonym (33)

    Jag hade inte litat på tempen tror jag... den går väl ned lite en bit in i graviditeten också tror jag? Risken finns ju att du oroas i onödan för att tempen sänks av naturliga skäl.

  • Anonym (Låt bli)

    Jag hade inte heller litat på tempen. Sjunker den en dag så kommer du bli jätteorolig.

    Försök att bara vara trygg i att du är gravid. Lättare sagt än gjort, då man känner sig orolig innan första UL och sen igen innan första sparken man känner och sen igen om det går för lång tid mellan sparkar och så håller det på. Och det är normalt. Så försök var lugn med att du är gravid och stressa inte upp dig.

    Missfall är ju tyvärr vanligt och inget du kan hindra så tidigt även om du upptäcker det snabbare.

  • Anonym (Yta)

    Det är väl progesteronhöjningen som ger temphöjning, och så länge kroppen tillverkar progesteron så borde tempen vara hög. Hade progesteronhalten sjunkit hos dig borde kroppen stött ut fostret, då progesteronet gör att graviditeten fortgår. Så snart din kropp förstår att den ska abortera fostret kommer nog progesteronhalten och därmed även tempen sjunka.

  • Norrlandstjej84

    Ja ni har rätt att jag säkert bara blir mer orolig. Det är bara så himla jobbigt att gå omkring och tro man är gravid när fallet inte är så.. men det är väl bara att gilla läget! Tack för svar!

  • Anonym (33)
    Norrlandstjej84 skrev 2021-06-15 12:48:10 följande:

    Ja ni har rätt att jag säkert bara blir mer orolig. Det är bara så himla jobbigt att gå omkring och tro man är gravid när fallet inte är så.. men det är väl bara att gilla läget! Tack för svar!


    Beklagar verkligen ditt missfall. :( Det är hemskt! Jag hade två ma, men känningar att nåt var fel så jag hade turen att få det upptäckt tidigt. Efter det fick vi jättebra stöd vid nästa graviditet, två tidiga ultraljud. Så be om att få lite extra koll nästa gång du blir gravid! Eller boka in privat ultraljud så tidigt som det går för att se hjärtslag. :) 
Svar på tråden Tempkurva Ma?