• Anna 428

    Hur kallar man förskolelärare för sitt barn?

    Hej,
    Svenska är ett nytt språk för mig och jag har inte hittat svar på min fråga någonstans. Min dotter har nyligen börjat på förskola och jag kan inte namn på alla förskolelärare så vill berätta till henne att nu går vi och träffar?vem? Förskolelärare låter svårt för tvååring. Blir det fel om man säger ?fröken?? Vad säger man om man inte vet deras namn?

  • Svar på tråden Hur kallar man förskolelärare för sitt barn?
  • Anna 428

    Några av dem är dessutom, barnskötare. Blir det inte konstigt för dem att kallas för lärare om dem hör oss?

     Jag undrar också hur ska man kalla andra kvinnor för tvååring på svenska. Dottern pekar ofta på någon förbigående och frågar ?vem är det?? Är det ?kvinna? som passar bäst då? På vårt språk kalls folk motsvarande ?tanten? och ? farbror? för barn. Men det kanske låter illa på svenska om jag lär henne det.

    Vi pratar mest svenska med dottern och inte vårt hemspråk.

  • solros68

    Fröken tycker jag är helt okej att säga när man inte kan namnen på pedagogerna, oavsett titel.

    Prata ert modersmål hemma. Svenska kommer er barn få höra/lära sig i förskolan/samhället.

  • Gasellen87

    Fröken tycker jag är ett bra ord att kalla vuxna som jobbar både inom förskola och skola. Jag arbetar inom skolan med åk 1-3 och en del kallar mig vid namn andra säger fröken. Jag är helt okej med båda.

  • Tow2Mater

    Ordet "fröken" har hängt med. Jag har nog sagt både "tant" och "farbror" också, försöker undvika ordet "gubbe".

  • Mortiscia80

    För okända personer man ser i samhället kan man använda man eller kvinna, pojke eller flicka, beroende på ålder.

  • Mr K69
    Anna 428 skrev 2021-06-15 12:54:24 följande:

    Några av dem är dessutom, barnskötare. Blir det inte konstigt för dem att kallas för lärare om dem hör oss?

     Jag undrar också hur ska man kalla andra kvinnor för tvååring på svenska. Dottern pekar ofta på någon förbigående och frågar ?vem är det?? Är det ?kvinna? som passar bäst då? På vårt språk kalls folk motsvarande ?tanten? och ? farbror? för barn. Men det kanske låter illa på svenska om jag lär henne det.

    Vi pratar mest svenska med dottern och inte vårt hemspråk.


    Vad bra du är på svenska, vilket land kommer ni från?

    Fröken är väl vanligast annars förnamnet bara
  • BuoBä

    Vi kallar tom de manliga förskolepedagogerna för fröknar. Inte så de hör, men när vi pratar om personalen generellt hemma. Tex "vilka fröknar jobbade idag?" Det blev så komplicerat annars.

    En manlig lärare i skolan kan kallas magister, men det lät väldigt fel för unga, manliga barnskötare.

  • Hyllemor

    Jag arbetar på förskola och tycker absolut att man kan säga "fröken" om mig. Däremot anser jag inte att man generellt sett ska byta ut ord mot enklare ord bara för att man pratar med ett mindre barn. Barn lär sig att förstå ord i alla fall, genom att man förklarar och förtydligar. I 3-årsåldern kommer barnet i alla fall börja fråga: "vad betyder det?" "vad är det?" och lär sig då ännu fler ord.

    Jag har en 7-åring som vi inte har förenklat ord inför och han har idag ett mycket mer avancerat och rikt ordförråd än sina jämnåriga. Han är medveten om det här och anpassar sitt språk beroende vem han pratar med.

Svar på tråden Hur kallar man förskolelärare för sitt barn?