• Anonym (Barnlängtan)

Andra barnet - tid till plus?

Finns det någon koppling för tid till plus för andra barnet om man rätt nyligen varit gravid? Är det lättare eller svårare för kroppen generellt eller går det inte att säga?

Dvs: om kroppen redan varit gravid, är det mer att den lättare tar till sig en till graviditet (som en del säger om graviditet efter missfall) eller är det svårare för att den vill återhämta sig? Eller är det individuellt?

Är det ofta så att man blir gravid ungefär lika fort alla gånger som gravid eller kan det variera väldigt mycket?

• Svar på tråden Andra barnet - tid till plus?
  • syntharen

Jag tror inte man kan säga nåt generellt om det. En del verkar ju ha lätt att bli gravid oavsett. Andra som mig själv kan det ta olika lång tid. Jag blev t.ex lättast gravid med tredje barnet när jag var 39 år än med andra barnet där det tog 5 år och 4 missfall innan det tog sig och då var jag mellan 32 och 37. Första barnet tog knappt ett år att få till och jag var knappt 31 år då.

• Anonym (Jag)

Det finns ingen logik alls. Värstingen jag vet om tog det 10 år med första barnet och ingen tid alls med andra. Hon blev gravid när första var bara 4 månader!  En annan fick 3 väldigt tätt, sen blev det 10 år till nästa och sen 10 år igen till 5:e och sista barnet. För egen del är det längsta intervallet mellan jag öht blivit gravid 5 år. Och det tog totalt drygt 10 år att få barn. 

Jag säger som jag brukar- man kan endast försöka och hoppas på det bästa och går det inte får man söka hjälp.

• Anonym (A)
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-15 17:48:39 följande:
    Det finns ingen logik alls. Värstingen jag vet om tog det 10 år med första barnet och ingen tid alls med andra. Hon blev gravid när första var bara 4 månader!  En annan fick 3 väldigt tätt, sen blev det 10 år till nästa och sen 10 år igen till 5:e och sista barnet. För egen del är det längsta intervallet mellan jag öht blivit gravid 5 år. Och det tog totalt drygt 10 år att få barn. 

Jag säger som jag brukar- man kan endast försöka och hoppas på det bästa och går det inte får man söka hjälp.
    Håller med
  • Anonym (Olika)

Tveksamt, tror det varierar väldigt. 11 månader med första, 18 månader med andra och 2 månader med tredje här.

Har en bekant där det tog 6 år med första och sen blev hon gravid med andra på första försöket.

Svar på tråden Andra barnet - tid till plus?