• Eveline87

Smak och lukt, kan inte äta något

Hej,

Är gravid i vecka 8. Sedan några veckor är det en sådan konstig lukt på allt tycker jag. Det är lite unket, tungt, svårt att förklara. Nästan all mat luktar så tycker jag, tom min urin, skit äckligt är det. Jag håller nästan på att spy av lukten. Det enda jag kan äta är frukt och yoghurt och det som är lite salt. Någon som haft likadant och vill ge mig ett bra tips? Jätte jobbigt, magen kurrar och man kan inte ens äta varmrätter:/

• Svar på tråden Smak och lukt, kan inte äta något
  • Anonym (Mamma)

Ja! Hur dumt det än låter så är det en bra grej, bäbis växer och mår bra. Ät allt du klarar att få ner. I början av min graviditet kunde jag bara äta äppelklyftor med senap. Ja, senap. PÅ äpple. Det släpper snart!

• NatMar005

Har inga bra tips för är i samma situation. Det är skitjobbigt. Själv lever jag på bröd just nu. Kräks tom när jag borstar tänderna för fixar inte lukten av mint. Min sambo får inte så mycket som andas åt mig håll för då klyker jag mig.

Är i v9, hoppas på att det vänder snart.

Jag försöker äta det jag möjligtvis har lust med just då. Glass, drickyoghurt, mannafrutti, sallader.. kalla saker. Skuren frukt. Det får helt enkelt vara så just nu men svårt att dölja för bonussonen här hemma så undrar varför jag inte äter middag med dem för tillfället. Vi har inte berättat om graviditeten för honom än.

• Dagsförentredje

Kan inte det vara ett tecken på Covid? Jobbar inom vården, och flera jag mött där har förklarat som du gör nu. Att allt luktar annorlunda än vanligt..

• Wave Mother

Jag har haft dålig aptit/illamående och konstigt smak i munnen i flera veckor nu, men försöker äta så gott det går ändå. Här är några saker som gått lite bättre för mig att äta (inser att det nog är extremt individuellt). 

sallad (alltså lite olika grönsaker med vinägrett, även pizzasallad)
    sushi 
    vissa soppor
    smoothies 
    frukt och bär
    fröknäcke
    chips
    nötter
    tomater av alla sorter

Min barnmorska sa att det är bra att småäta om man inte kan få i sig ordentligt vid måltiderna så jag försöker göra det. 

Sedan verkar det för mig som att det ofta blir en lite bättre dag med illamåendet om jag försöker äta något litet direkt på morgonen, gärna redan i sängen. Min partner får gå och hämta något :) 

Svar på tråden Smak och lukt, kan inte äta något