• Tvekaren

    Val av utbildning

    Har nu jobbat på ett jobb som är okej i 3 år och visst jag trivs men tycker ej detta arbete är nog för mig, jobbar på en plåtverkstad jag har relativt varierat jobb och jag får bocka montera och rita upp olika produkter i CAD. Är gymnasieutbildad i Teknik med hyfsade betyg. Gillar verkligen CAD då jag kan låta min fantasi flöda å rita upp allt möjligt.

    Jag undrar nu hur jag ska göra finns maskinteknik här där jag bor måste dock plugga till matte och fysik för att få kunskapskravet men har sökt till en yrkesutbildning,nu med byggnadsingenjör alltså inom samhällsbyggnad sektorn om ni ej vet vad det är så är det arkitektsektor så typ hus och andra byggnader man ritar antar jag.

    Men jag hade velat testa båda alltså maskinteknik där

    Man får rita olika detaljer i stål eller andra metaller material. Nackdelen är plugga upp betyg och 5 år på universitet. Istället för 2 år på yrkes och vidare är så osäker vad jag vill.

    Jag vill ju jobba som med en dator och kunna rita vad som helst, finns det någon som vet hur varierat det är som byggnadsingenjör om man får rita som man vill eller är det riktlinjer å sånt tråk

  • Svar på tråden Val av utbildning
  • Nutid

    Hej vad roligt att vill konstrera, jag gick maskinteknik 4.5 år som det var på den tiden. Men jag tänker att om du tycker studietiden är avskräckande går det ju att läsa 3-årigt också. De jag är konstruktör och de flesta av  mina kollegor har gått 3 år men de finns också flera som har jobbat på golvet och sen börjat konstruera också utan högskola. 

    Jag vet inte vad det där var för råd,, egentligen jo sikta på en 3-årig om du är osäker.

  • Tvekaren

    Tack för svar, jo vet att det finns är dock på annan ort för det universitet jag tänkt vill ju ej flytta då jag och min tjej är förtjusta i denna stad, men vem vet i framtiden asså plugga går ju alltid och om inte den här duger får ja väll flytta 3 år men är nog för feg, men är fortfarande fundersam om hur det ska gå. Får ta allt som det kommer om jag inte gillar denna yrkes får ja väll läsa upp å ta 3 ist på annan ort helt enkelt :/

  • Tvekaren

    Fick veta idag att ja blev reserv, vi hade ett prov om antagningsplats som ja inte förstod avgjorde vilken plats du kom på trodde det bara var som en extra betygsdel för jag har relativt högt merit trodde dem gixk på det först men icke d är på plats 7 så nu har man en stor klump i magen. Kmr inte kunna få gå nått känns d som är helt utmattad å less på jobba på nått värdelöst jobb som jag inte får göra saker på. Jahapp då får man vänta ett år till lyckat fyfan så kul kommer nog hinna hoppa av en klippa innan jag kmr få utbilda mig

Svar på tråden Val av utbildning