• lollollo

Vem ska betala/göra vad?!

Har en son på 10mån som bor hos mig på heltid, pappan han inte ens varit ensam med sonen i 5 minuter (för att han inte vill). Pappan bor ca 4 mil bort, och kommer hit oftast 1 gång i veckan i någon timme med buss. Han är sjukskriven och kan träffa sonen nästan när som helst, men väljer sina vänner före.

Nu vill pappan att jag och sonen ska börja komma in till honom varje vecka så sonen får vara där (med mig då) och så han slipper betala buss. Men jag ska betala bensin + åka med sonen i denna värmen i en bil utan ac? Pappan betalar inget underhåll, har ansökt hos försäkringskassan nyligen..

Han har inga leksaker hemma hos sig, det finns endel självmedicinering där och det är supertrång.

MEN, till min fundering - är det jag som ska åka med sonen fram och tillbaka och stå för alla kostnader? Eller är det hans ansvar som umgängesförälder att komma hit och så för kostnaderna? Vi har gemensam vårdnad för tillfället, men vi har ändrat till ensam för mig - vi båda är överens om det.

• Svar på tråden Vem ska betala/göra vad?!
  • Anonym (L)

Nej vill han träffa barnet får han komma till dig, den miljön han bor i är inte lämplig. Var hård bara! Inga leksaker och självmediciniering jag hade vägrat

• Sockerikaffet

Hur mycket kostar bussbiljetten? Om det är en skitsumma kanske du kan betala delar eller hela resekostnaden om han kommer till dig? Bara för att vara snäll/smidig tänker jag. Annars säg bara nej, han får komma till dig.

• Anonym (F)

Jag skulle försöka ta fram ett ungöngesavtal. Detta verkar vara som gjort för att bara bli mer krångel.

Naturligtvis behöver du inte köra barnet till pappan om det inte är så att DU flyttat ifrån pappan och flyttat orimligt långt. Vilket du uppenbart inte har då det inte tar mer än en timme att åka.

Oavsett så ska naturligtvis du inte stå för kostnaden (du hade kunnat vara skyldig att betala hälften om du flytatt typ 20 mil bort)

• Anonym (E)

Båda föräldrarna ska samverka för umgängets bästa så du måste också vara beredd att lägga en slant ibland. Ni skulle kunna mötas halvvägs på en allmän plats, kanske en lekplats eller lummig park eller nåt nu när vädret är så fint.

• lollollo

Jag har erbjudit att betala ibland - men han tackar nej. Hans mamma har gett honom pengar till månadsbiljetter - men han köper annat för dom.

Han har mer inkomst än vad jag har just nu, och vill ändå inte lägga några pengar på sonen - inte ens underhåll. Så jag har knappt råd att åka dom 4 milen fram och tillbaka varje vecka - medans han har råd.

• MammaKajsa
    Vad jobbig du har det Ts!

Rent juridisk gäller följande om barnet bor bara hos dig:

(Föräldrabalken)
    [K6]15 b §  Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

Med andra ord, du förväntas inte ställa upp som chaufför och skjutsa er son till pappan. Genom att ni har samma inkomst är det inte skäligt att du tar del i resekostnaderna heller. 

Om din f.d inte gillar läget, så kan han kontakta familjerätten i er kommun för att etablera ett samarbetsavtal.

Kram på dig!
Svar på tråden Vem ska betala/göra vad?!