• Lavalampa

    Använder färger för att beskriva människor

    Hej familjeliv!

    Mitt barn på 2,5 kan beskriva föremål utifrån färger på både svenska och engelska.

    Den senaste tiden har han dock börjat kategorisera människor och saker som röda eller blå, utifrån vad jag tror är beskrivningar av hans känslor.

    Jag tror att hans kategorier fungerar såhär (men är inte säker):

    Människor han gillar = röda

    Människor han inte gillar = blå

    Människor som han inte har någon åsikt om = ingen färg.

    Han själv är däremot rosa (brun i verkligheten).

    Mig och min man beskriver han enligt våra verkliga hudfärger (svart och vit).

    När det kommer till saker så vet han tex att tåget är lila/pulple när han ser tåget och jag frågar honom om färgen. När han inte ser tåget säger han däremot ?jag ska åka röda tåget? (vilket betyder att han gillar att åka tåg).

    Har googlat sönder internet men hittar inte något. Jag tycker mest det är gulligt och praktiskt eftersom jag får tillgång till hans känslovärld. Men är det vanligt? Är det något jag kan ta tillvara på, på något sätt? Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Använder färger för att beskriva människor
  • nnnnnnnn

    låter som synestesi
    Tänker att du lättare kan hitta mer info om du vet vad du ska söka på, jag har ingen erfarenhet av detta själv

  • syntharen

    Det låter väldigt spännande, det du beskriver TS. Och jag googlade synestesi och det låter ju som om det är vad ditt barn beskriver. Jag upptäckte själv att jag har en form av det. Jag har en speciell struktur på siffror, årstider, månader och veckodagar. Aldrig tänkt på att inte alla gör så

  • Mrs Moneybags

    Ja, det är synestesi. Jag har också såna grejer för mig.

    För mig har dagarna olika färger, toner har olika färger, jag ser tiden på ett speciellt sätt osv. Även vissa bokstäver har färger nu när jag tänker på det...

Svar på tråden Använder färger för att beskriva människor