Gravid trots helamning?
Har läst att helamning ska ge 98% skydd mot graviditet. Ändå hör jag titt som tätt om de som blivit gravida under amning.
Är det en gammal siffra jag sett? Någon här som blivit gravid trots att ni helamnat?
Har läst att helamning ska ge 98% skydd mot graviditet. Ändå hör jag titt som tätt om de som blivit gravida under amning.
Är det en gammal siffra jag sett? Någon här som blivit gravid trots att ni helamnat?
Du har i så fall gått på en stor, fet myt. Om du letar efter trådar på ämnet "när efter förlossningen fick du tillbaka din mens?" så kommer du upptäcka att vissa får tillbaka mensen tidigt, _trots_ att de helammar. Och ÄL inträffar som du vet innan dess, så du kan vara fertil utan att veta om det.
Som redan skrivet, det där om amningen är bara en gammal myt.
Amning är inget preventivmedel.
Jag var 40 år gammal och helammade min dotter var tredje och ibland varannan timme. Ändå fick jag mens, två månader efter förlossningen. Vilket innebär att jag kunde ha blivit gravid då. Det händer att man träffar syskon som har 9-10 månader emellan för man trodde sig vara skyddad.
Jag läste detta:
janusinfo.se/nyheter/tidningenevidens/nr42016temablod/4/ppillersakertvidamning.5.10adba9e1616f8edbc9250e8.html
? Amning ger 98 procents skydd mot graviditet de första sex månaderna efter förlossning, men det gäller bara så länge modern har amenorré och helammar sitt barn.?
Men det kanske menas 98% om man inte fått tillbaka mensen då?
Jag har blivit gravid inom sex månader efter förlossning efter båda mina barn trots helamning. Förlita dig inte på amning som preventivmedel om du inte vill ha barn tätt!
Jag läste detta:
janusinfo.se/nyheter/tidningenevidens/nr42016temablod/4/ppillersakertvidamning.5.10adba9e1616f8edbc9250e8.html
? Amning ger 98 procents skydd mot graviditet de första sex månaderna efter förlossning, men det gäller bara så länge modern har amenorré och helammar sitt barn.?
Jag läste detta: