• Anonym (Fundersam)

Gravid trots helamning?

Har läst att helamning ska ge 98% skydd mot graviditet. Ändå hör jag titt som tätt om de som blivit gravida under amning.

Är det en gammal siffra jag sett? Någon här som blivit gravid trots att ni helamnat?

• Svar på tråden Gravid trots helamning?
  • BuoBä

Du har i så fall gått på en stor, fet myt. Om du letar efter trådar på ämnet "när efter förlossningen fick du tillbaka din mens?" så kommer du upptäcka att vissa får tillbaka mensen tidigt, _trots_ att de helammar. Och ÄL inträffar som du vet innan dess, så du kan vara fertil utan att veta om det.

• Anonym (x)

Som redan skrivet, det där om amningen är bara en gammal myt.

• Anonym (Stina)

Amning är inget preventivmedel.

• Anna 428

Jag var 40 år gammal och helammade min dotter var tredje och ibland varannan timme. Ändå fick jag mens, två månader efter förlossningen. Vilket innebär att jag kunde ha blivit gravid då. Det händer att man träffar syskon som har 9-10 månader emellan för man trodde sig vara skyddad.

• Anonym (Myt!)

Jag har blivit gravid inom sex månader efter förlossning efter båda mina barn trots helamning. Förlita dig inte på amning som preventivmedel om du inte vill ha barn tätt!

• BuoBä
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-06-17 10:57:44 följande:

Jag läste detta:

janusinfo.se/nyheter/tidningenevidens/nr42016temablod/4/ppillersakertvidamning.5.10adba9e1616f8edbc9250e8.html

? Amning ger 98 procents skydd mot graviditet de första sex månaderna efter förlossning, men det gäller bara så länge modern har amenorré och helammar sitt barn.?

Men det kanske menas 98% om man inte fått tillbaka mensen då?

Ja. Det blir lite knepigt att uttrycka det på det där sättet, för det är ju inte amningen i sig som gör att man inte blir gravid, utan det faktum att mensen inte har kommit igång. För vissa håller helamning mensen borta, för andra drar den igång ändå. Det kan också variera mellan olika amningsperioder för samma kvinna, så man kan aldrig vara säker. Slutsats: Vill du inte bli gravid snabbt igen, så är det någon annan form av preventivmedel som gäller, trots amning.
  • Anonym (Klart)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-06-17 10:57:44 följande:

Jag läste detta:

janusinfo.se/nyheter/tidningenevidens/nr42016temablod/4/ppillersakertvidamning.5.10adba9e1616f8edbc9250e8.html

? Amning ger 98 procents skydd mot graviditet de första sex månaderna efter förlossning, men det gäller bara så länge modern har amenorré och helammar sitt barn.?

Men det kanske menas 98% om man inte fått tillbaka mensen då?

Det står ju klart och tydligt - om du har amenorre.

Har du amenorre?
Svar på tråden Gravid trots helamning?