• Ande90

    Kost och fertilitet

    Hej! Jag och min man har försökt få barn i 9 månader utan resultat. Var idag hos min gynekolog och vi pratade en del om tips o råd kring graviditet. Mitt BMI är högt (35) och hon rekommenderade att jag skulle försöka gå ner i vikt med kost som är låg på kolhydrater, då man sätt positiva samband mellan det och fertilitet.

    Jag undrar om det är någon annan här inne som provat detta/provar det och kan ge lite tips o råd längs vägen. Finns ju en djungel när man söker, LCHF, KETO, och jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

  • Svar på tråden Kost och fertilitet
  • Kexsmula

    Mig veterligen finns det inga vetenskapliga studier för att någon särskild kosthållning skulle påverka fertiliteten. Däremot kan det för vissa fungera bra att gå ner i vikt med hjälp av t ex LCHF och lägre vikt är positivt för fertiliteten. Men tycker absolut inte att du ska köra på någon sådan diet om du inte mår bra av det, är det som du gillar men minska portionerna och förbjud ingenting men spara det onyttiga till helgen. Tror att du har störst chans att lyckas gå ner och samtidigt må bra också.

  • Ande90

    Hej, tolkar din kommentar som att du själv inte provat/har erfarenhet kopplat till LCHF/Keto och fertilitet och därav blir den ju lite inaktuell för denna tråden. Tack ändå.

  • BuoBä

    Är det PCO du har kan en kost som håller blodsockret stabilt vara bra, eftersom man då har insulinresistens. De råd jag fick var att inte hoppa på någon extrem diet, men tänka på att dra ner på mängden snabba kolhydrater. Någon sorts moderat LCHF kanske man kan kalla det, eller motsvarande hur typ-2-diabetiker bör äta. Känns det svårt kan du säkert få remiss till en dietist.

    Är det "bara" övervikt, och inte PCO, fungerar troligen vilken hållbar omläggning av kosten som helst, som gör att du går ner i vikt på ett hälsosamt sätt.

Svar på tråden Kost och fertilitet