• Anonym (Ivf?)

    Vad ingår i ett ivf försök?

    Hej!

    Ja som rubriken låter. Jag undrar vad som ingår i ett ivf försök? Om det blir flera embryon som kan frysas och första gången misslyckas. Räknas det som ett nytt ivf försök om man behöver ta från ett fryst embryo? Eller är det varje gång man behöver göra äggplock osv som räknas som ett försök?

  • Svar på tråden Vad ingår i ett ivf försök?
  • Anonym (Olika)

    Det är olika från region till region. Så kolla upp just ditt län och den IVF-klinik som kommer ifråga.

  • Anonym (Beror på)

    Är det via landstinget eller privat? Olika regler även mellan landsting. Privat brukar man få betala per insättning, men lägre pris än vid äggplocket.

  • Anonym (Ivf?)

    Det gäller privat då vi har ett barn sen innan.

  • Anonym (Olika)

    Privat skiljer sig också. Man kan ta ett tre-pack eller betala för ett försök åt gången. Att frysa in kostar extra, man får ha dom i 5 år eller tills man blir 45. FET kostar extra.

  • Anonym (A)

    Man betalar för ett äggplock och insättning. Jag är ganska säker på att flera insättningar ingår om det inte blir ett barn direkt, men det skiljer sig kanske åt mellan kliniker. Vill man spara äggen till syskonförsök kostar det ofta 1-3000 per år attha dem där. Vi betalade sedan ca 13000 för insättning av syskon 3 år senare.

  • Anonym (Ivf?)

    Tack för alla svaren! :) Velar mellan att köpa ett försök eller ett 3-pack. Om det ingår fler insättningar känns det bättre att chansa på bara ett försök.

  • BuoBä
    Anonym (Ivf?) skrev 2021-06-18 09:52:32 följande:

    Tack för alla svaren! :) Velar mellan att köpa ett försök eller ett 3-pack. Om det ingår fler insättningar känns det bättre att chansa på bara ett försök.


    Du får fråga kliniken vad som ingår, för det varierar.

    Att göra en insättning/FET i naturlig cykel brukar hur som helst vara billigare än en full IVF, ifall det inte ingår.
  • Anonym (Ivf?)
    BuoBä skrev 2021-06-18 10:01:44 följande:

    Du får fråga kliniken vad som ingår, för det varierar.

    Att göra en insättning/FET i naturlig cykel brukar hur som helst vara billigare än en full IVF, ifall det inte ingår.


    Ja, exakt. Jag har nog inte förstått vad FET är, alla begrepp är så nya för mig. Tack för förklaring :)
  • Anonym (A)
    Anonym (Ivf?) skrev 2021-06-18 10:38:59 följande:

    Ja, exakt. Jag har nog inte förstått vad FET är, alla begrepp är så nya för mig. Tack för förklaring :)


    FET står för ungefär frozen embryo transfer (överföring av fruset embryo).
  • Anonym (Ivf?)
    Anonym (A) skrev 2021-06-18 11:41:46 följande:

    FET står för ungefär frozen embryo transfer (överföring av fruset embryo).


    Aha! Tack!
  • Anonym (Ivf?)

    Ytterligare frågeställning, ni med endometrios som genomgått ivf. Blev ni gravida? Hur många försök tog det? Hade ni barn sen innan? Fick ni genomgå hormonbehandling innan (försatt i konstgjort klimakterium)? Hur länge i så fall? Osv?

Svar på tråden Vad ingår i ett ivf försök?