• Anonym (Budget?)

    Budget 70 000 kr + netto

    Ni familjer som får in 70 000 kr i måndagen totalt netto (alltså efter skatt), hur ser era budgetar ut? Har ni en specifik budget ni följer?

  • Svar på tråden Budget 70 000 kr + netto
  • Anonym (Ja)

    Ja, vi har en budget som vi följer. Inte högt i sten utan med ganska stor flexibilitet.

    Ca. 68000 in netto.

    Bolån: 9500

    Bilkostnad: 1000

    Bensin: 2000

    Mat: 8000

    Övriga räkningar: 5000 (försäkringar, abonnemang, förskola osv)

    Övriga kostnader: 2000 (födelsedagspresenter, kemtvätt, blommor på morsdag osv)

    Fickpengar (även inköp till barn som båda är under 6): 12000

    Spar till barn: 3000

    Spar till familjen: ca. 25000

    Vad sparpengarna går till är olika. Familjeresor, renoveringar, en stor del i buffert som vi inte rör annat än i nödfall. Just nu har vi som förhoppning att kunna köpa en segelbåt modell lyxigare om 7-8 år när barnen är äldre, så just nu är vi glada att pengarna växer. Givetvis är de investerade i fonder.

  • Anonym (femtiöringen)

    Jag gör en budget varje år, men den är ganska lös i formerna eftersom det är svårt att inte få överskott med vår inkomst tycker vi. Nu med corona gör man dessutom mycket mindre saker än normalt. I april hade vi så tråkigt att vi bara gjorde av med en inkomst och hade alltså 35 000 kvar efter månaden. Galet, det är så att man nästan funderar på att gå ner i tid.

    Jag har dessa kategorier i mitt excelark, ger lite exempel på belopp också men normalt ser det klart lite annorlunda ut med mat och bilkostnader om vi är på jobbet och inte sitter hemma:

    Inkomster:
    Lön 1
    Lön 2
    F-kassa (för att hålla koll på tappet vid sjukdom)
    Övrigt

    Utgifter:
    Barn- kläder              750
    Barn-månadspeng    580
    Barn- övrigt                550
    Bil-besiktning
    Bil- drivmedel            1000 (normalt högre)
    Bil-försäkring
    Bil-service
    Bil- fordonsskatt
    Bil- p-avgifter 
    Länstrafiken resor    
    Boende- avgift och ev. lån (eller hyra )  8000
    Hemlarm
    Hemförsäkring
    Övrigt försäkringar (barn, olycksfall, resetillägg)
    El och vatten
    Fickpengar vuxna         2 x 4500
    Mat                                  6800
    Luncher ute 1                    0
    Luncher ute 2                    350
    Medlemskap (gym, föreningar osv)
    Fackavgifter
    Välgörenhet                        
    Bolaget/sprit                         
    Presenter                              500 (6 000 i december)
    Resor                                    5000
    Restauranger/nöjen/inträde   2000 (normalt högre)
    Frisör                                      500 
    Mobiler                                    800
    Bredband/domänavgift            300
    Spotify/netflix etc
    Övrigt- gemensamt till hemmet   8000
    Övrigt-Sjukvård                            500
    Övrigt- Tandvård och glasögon      600

  • Anonym (Budget?)
    Anonym (femtiöringen) skrev 2021-06-17 21:52:07 följande:

    Jag gör en budget varje år, men den är ganska lös i formerna eftersom det är svårt att inte få överskott med vår inkomst tycker vi. Nu med corona gör man dessutom mycket mindre saker än normalt. I april hade vi så tråkigt att vi bara gjorde av med en inkomst och hade alltså 35 000 kvar efter månaden. Galet, det är så att man nästan funderar på att gå ner i tid.

    Jag har dessa kategorier i mitt excelark, ger lite exempel på belopp också men normalt ser det klart lite annorlunda ut med mat och bilkostnader om vi är på jobbet och inte sitter hemma:

    Inkomster:

    Lön 1

    Lön 2

    F-kassa (för att hålla koll på tappet vid sjukdom)

    Övrigt

    Utgifter:

    Barn- kläder              750

    Barn-månadspeng    580

    Barn- övrigt                550

    Bil-besiktning

    Bil- drivmedel            1000 (normalt högre)

    Bil-försäkring

    Bil-service

    Bil- fordonsskatt

    Bil- p-avgifter 

    Länstrafiken resor    

    Boende- avgift och ev. lån (eller hyra )  8000

    Hemlarm

    Hemförsäkring

    Övrigt försäkringar (barn, olycksfall, resetillägg)

    El och vatten

    Fickpengar vuxna         2 x 4500

    Mat                                  6800

    Luncher ute 1                    0

    Luncher ute 2                    350

    Medlemskap (gym, föreningar osv)

    Fackavgifter

    Välgörenhet                        

    Bolaget/sprit                         

    Presenter                              500 (6 000 i december)

    Resor                                    5000

    Restauranger/nöjen/inträde   2000 (normalt högre)

    Frisör                                      500 

    Mobiler                                    800

    Bredband/domänavgift            300

    Spotify/netflix etc

    Övrigt- gemensamt till hemmet   8000

    Övrigt-Sjukvård                            500

    Övrigt- Tandvård och glasögon      600


    Vad får ni ut netto då?

    Vi har runt 70 000 efter skatt. I sparar knappt 10 000 per månad. Iof så amorterar vi mer än vi behöver, tror runt 8000 kr. Men ändå skevt. Vi har inga lån eller likande men kanske relativt höga kostnader
  • Anonym (Ella)

    Sambos, ganska unga i ca 25 årsåldern. Inte gemensam ekonomi, men en touch av procentuell.

    Boende: 16 000kr

    Mat: 12 000kr (vi äter ganska dyr mat)

    Nöje: får i princip allt betalat genom jobbet men kanske ca 3000kr av våra egna pengar

    Skönhet och annat: 3-4000kr

    Bil: genom jobb

    Sparande: 35 000 + beroende på hur bonusarna ser ut.

  • Anonym (femtiöringen)
    Anonym (Budget?) skrev 2021-06-17 22:01:46 följande:
    Vad får ni ut netto då?

    Vi har runt 70 000 efter skatt. I sparar knappt 10 000 per månad. Iof så amorterar vi mer än vi behöver, tror runt 8000 kr. Men ändå skevt. Vi har inga lån eller likande men kanske relativt höga kostnader
    En smula över 70 000, det var därför jag svarade. I vanliga fall har vi kanske 10-15000 över utan att göra något särskilt, men under corona blev det mer.

    Vi har ett okej kapital och sparar därför inte regelbundet utan skummar av det som ackumuleras och renoverar eller investerar efter hand. Vi har valt vårt långtidsboende så nu renoverar vi som vi vill ha det och då går det pengar. 

    Men varför skriver du att ni amorterar och samtidigt att ni inte har några lån, hur menar du då?
  • Anonym (Mammon)
    Anonym (Budget?) skrev 2021-06-17 22:01:46 följande:

    Vad får ni ut netto då?

    Vi har runt 70 000 efter skatt. I sparar knappt 10 000 per månad. Iof så amorterar vi mer än vi behöver, tror runt 8000 kr. Men ändå skevt. Vi har inga lån eller likande men kanske relativt höga kostnader


    Hur kan ni amortera utan att ha lån?
  • Anonym (Budget?)
    Anonym (Mammon) skrev 2021-06-17 22:08:35 följande:

    Hur kan ni amortera utan att ha lån?


    Sorry, det var lite otydligt. Menar inga skulder utöver bolån. Bolån har vi men inga andra lån.
  • Anonym (Budget?)
    Anonym (femtiöringen) skrev 2021-06-17 22:08:31 följande:

    En smula över 70 000, det var därför jag svarade. I vanliga fall har vi kanske 10-15000 över utan att göra något särskilt, men under corona blev det mer.

    Vi har ett okej kapital och sparar därför inte regelbundet utan skummar av det som ackumuleras och renoverar eller investerar efter hand. Vi har valt vårt långtidsboende så nu renoverar vi som vi vill ha det och då går det pengar. 

    Men varför skriver du att ni amorterar och samtidigt att ni inte har några lån, hur menar du då?


    Var lite otydligt. Vi amorterar på bolån men har inga övriga skulder. Så vi borde kunna spara mer.
  • Anonym (Mammon)

    Vi har ingen budget men bränner i snitt 40 000 kr per månad och sparar lite över 30 000 kr per månad (dvs det som blir över). Vi lever inget lyxliv, inget dyrt boende, ingen dyr bil, inga dyra hobbies, sällan dyra resor men är väldigt bekväma av oss så pengarna rinner snabbt iväg ändå.

  • Anonym (73)

    Vi får gemensamt ut drykt 73 tror jag, varav jag 35. Vi är två vuxna och ett förskolebarn och har inget speciell budget. Vi har separat ekonomi och betalar hälften/hälften av boende, mat osv. Vi har boendekostnader på drygt 12' varav amortering 5. Ingen bil utan vi åker tunnelbana. Jag gör av med runt 15 i månaden (sparar 20' på ISK)  maken borde spara samma eller något mer då, har ingen insyn. Sparpengarna går till pension/boende, resor sparar jag ihop från vanliga lönen och då blir det inte så mycket till ISK:en. 

Svar på tråden Budget 70 000 kr + netto