• Anonym (Mamma)

Hål i öronen på barn och hur "gick" det?

Jag undrar vid vilken ålder ni tog hål i öronen på era barn och hur lätt ni upplevde det var att sköta om hålen/hur det gick med läkningen?

Min dotter var 3 månader så det gick jättebra då hon inte hade sina händer där som lite äldre barn kan ha.

Så funderar på att antingen göra ungefär i den åldern på lillasyster eller kanske vänta ändå.. men vill gärna höra om hur det gick med just läkningen för äldre barn då jag misstänker att man kanske är där med sina smutsiga händer jämt?

• Svar på tråden Hål i öronen på barn och hur "gick" det?
  • Anonym (K)

Varför så tidigt....?

• Glinda från Oz

Jag gick i lågstadiet, det gick bra, inga infektioner. Jag tog med pistol något som jag inte skulle låta min dotter göra men på den tiden visste man inte bättre. Min dotter tog hål i öronen när hon var några veckor hon är 6 år idag. Det gick också bra, inga infektioner mm 

• Hannahistan82

Vansinne att ta hål i öronen på en bebis. Min dotter fick vid 5 år då hon själv ville.

När det var dags att byta ut håltagningörhängena bytte vi till plasthängen från Blomdahl. Luftigt och lätt att hålla rent och inget som riskerar att sitta för hårt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2021-06-17 20:59:59 följande:

Varför så tidigt....?

Skönt att ha det gjort tidigt.
  • Anonym (A)

Var 10 år, lagom ålder.

• Anonym (YD)

Barnen (flickor) är 7 och 10, inga hål och har aldrig frågat efter det. Det är ju inget man behöver. Låt barnen växa upp lite och se om de själva ber om det.

Jag har faktiskt svårt att förstå hur någon kan vilja skada ett litet spädbarn på det viset helt i onödan. Jag tyckte alla sprutor de behövde ta var tillräckligt jobbiga (men där fanns det ju en tydlig nytta).

Märkligt att det ens är tillåtet.

Vill barnen ha örhängen som små finns ju såna som inte kräver hål, tex med lite klistrig baksida.

• Anonym (Neo)
    Glinda från Oz skrev 2021-06-17 21:03:48 följande:

Min dotter tog hål i öronen när hon var några veckor hon är 6 år idag.

Hur kunde hon göra det?

De flesta bebisar på sex veckor kan mest bara äta och sova, och vifta lite på armarna och skrika.
  • Anonym (Allergi)

När jag var 13 för 10 år sedan. Läkte ok men fick nickelallergi när jag började använda annat än läkörhängena. Tack o lov att man inte hanterar kontanter längre, hade alltid torra händer med utslag på händerna förut. Illa nog med alla knappar i kläder och så. Har en ettårig dotter och finns inte att jag skulle ta hål i hennes öron. Det får hon göra när hon är gammal nog att ta ev konsekvenser, typ 15.

• Hyllemor

Jag tycker inte att man ska göra hål i öronen på bebisar eller små barn. Det är barnets kropp och barnet kommer att få leva med hål i öronen under resten av sitt liv. Dessutom är det så att ju tidigare man gör hålen, desto fulare blir de med åldern.

Jag var 10 år när jag tog hål i öronen med pistol (som man gjorde då) De hålen har jag kvar än idag och är fula. När jag var 16 år så tog jag ett hål till och när jag var 18 ytterligare två och ytterligare ett när jag var 19. Fördelen med de hål som jag tog i öronen när jag var tonåring är att jag har kunnat låta två av dem växa igen utan att det syns något. Jag önskar idag att jag hade tagit hål i örat första gången när jag var tonåring, för nu måste jag ha örhängen för att inte hålet ska se ut som ett sträck, för örsnibben har liksom veckat sig.

Min bror tog ett hål i örat när han var 8 år. Det blev inflammerat och växte igen, sedan tog han hål igen, vilket blev inflammerat och sedan växte igen och sedan ytterligare en gång i tidiga 20-årsåldern. Han har avskytt sitt hål i örat länge nu när han är 37 år, framför allt eftersom han arbetar inom restaurangbranschen och måste ha plåster över plastörhänget och han har frågat min mamma åtskilliga gånger varför hon tillät honom att ta hål i örat från första början. Om han tar ut örhänget så blir det snabbt inflamerat igen eller ser konsigt ut eftersom hans hål har blivit stort med åldern. Man kommer alltid att se på honom att han har ett hål i örat.

• Anonym (Siri)

Fattar inte varför vissa har så bråttom att ändra deras barns kroppar? Det är ju bara en bebis. Inte behöver den örhängen. Finns ju ingen poäng i att ta hål så tidigt. Ingen alls. Att det skulle vara ?enklare? är bara ren och skär BS.

Och jag vet ju att normen är att kvinnor har hål i öronen, men en piercing är ju något personen själv ska få ta ett beslut om och en bebis kan inte ta ett sånt beslut.

Svar på tråden Hål i öronen på barn och hur "gick" det?