• Hyllemor

    Ge mig tips på roliga uteleksaker till 7-åring!

    Första sommaren med uteplats! Vi föräldrar är lyriska medan vår 7-åring visar det hela ganska svalt intresse, bortsett från när vi planterar något eller vattnar blommor, men det kan man ju inte göra hela tiden. Han tycker att det är tråkigt att hänga där ute och vill mycket hellre gå till en lekplats.


    Förutsättningar: uteplatsen är ca 10 kvadratmeter och stensatt, ena kortsidan av uteplatsen gränsar till ett förråd. I andra änden av uteplatsen finns ett allmänt grönområde, där vi inte kan ställa saker som studsmatta eller någonting annat, men man kan ju springa runt där. Vi har ett litet äppelträd men det är alldeles för litet och för nära häcken för att hänga upp en gunga. En gunga hade annars varit det bästa att skaffa, eftersom det är att gunga vår son framför allt gör när vi är på lekplatser.

    Idag köpte vi en darttavla som vi ska sätta upp på förrådsväggen, men frågan är om det kanske inte är mer min man som kommer att leka med den, än vår son. 
    En liten barnpool ska vi också införskaffa. Men mer då? Finns det små gungor som kanske är portabla så att man kan dra ut den på gräsmattan enkelt? Att ha den på uteplatsen känns trångt. Vad finns det mer för saker man skulle kunna ha där ute så att han tycker att det är roligt att vara med oss där? Vi leker gärna med honom, men ibland hade det varit skönt om han kan hitta på något på egen hand, framför allt när vi rensar ogräs och han inte vill hjälpa till.

  • Svar på tråden Ge mig tips på roliga uteleksaker till 7-åring!
  • Frontline

    Det optimala är en studsmatta, finns mindre modeller för små platser..
    Mina barn hoppar flera timmar om dagen på sin studsmatta..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Täppa)

    Liten studsmatta, balansleksaker. 10 kvm är ju inte jättemycket. Har ni utemöbler och växter kan väl inte finnas mycket plats kvar att leka på på själva uteplatsen? Särskilt inte om ni vuxna dessutom är där samtidigt. Satsa på leksaker för grönytan utanför (om det inte blir väldigt störande för grannarna, ni får ju inte ta över den). Men bästa leksaken i den åldern är för många en kompis. Kanske i kombination med vattenpistoler. Frisbee, bollar mm.

    Burk med förstoringsglas att titta på insekter i. Min 7-åring bygger hus av pinnar till humlorna och sniglarna i buskarna. Läsa böcker/serier och lyssna på ljudböcker/barnradio kan vara mysigt i en skön och skuggig mysvrå. Lego kan man ta med ut på en bricka. Men som sagt, många barn tycker ju inte att det är särskilt kul att leka ensamma. Så jag hade satsat på kompisar om det finns.

Svar på tråden Ge mig tips på roliga uteleksaker till 7-åring!