• syster yster

    Skattjakt till 7 års kalas

    Hejsan!

    Snart dags för 7 åringens kalas och jag tänkte ha skattjakt när de ska leta fram sitt godis. Tänkte mig något lite klurigt där de får samarbeta. Men det står still helt för tillfället. Någon som haft liknande som vill dela med sig??

    Gärna nån kul lek som ni vet funkar. Tänkte köra lite 5 - kamp.

  • Svar på tråden Skattjakt till 7 års kalas
  • Går inte

    Vi körde ritade rebusar som tex en frusen eskimå + ett skåp så fick de lista ut att nästa ledtråd låg i kylskåpet osv. Sista ledtråden var till altanens dynlåda och där låg godiset och jag(pappa) med läskig mask och skrämde skiten ur dom.

  • Litorina

    De fick räkna saker i trädgården, tex stolar, hinkar, föräldrar... Kasta prick (gosedjur i en korg). Hitta alla gosedjur som gömt sig i buskarna. Om varje djur dessutom har en bokstav på sig kan de bilda ett hemligt ord. Hoppa sammanlagt 30 meter - förälder plussar ihop hoppen åt dem.

    Det var det jag kom på nu.

  • elsi
    syster yster skrev 2021-06-18 06:37:57 följande:

    Hejsan!

    Snart dags för 7 åringens kalas och jag tänkte ha skattjakt när de ska leta fram sitt godis. Tänkte mig något lite klurigt där de får samarbeta. Men det står still helt för tillfället. Någon som haft liknande som vill dela med sig??

    Gärna nån kul lek som ni vet funkar. Tänkte köra lite 5 - kamp.


    Jag hittade skattjakt och sånt på en hemsida. Kostade en liten peng, men det var det värt för det var jättebra och mycket roligare än jag själv kunnat komma på . Finns för olika åldrar och svårighetsgrad. 

    www.grapevine.nu/
  • Ellie

    5-kamp är kul, men i den åldern är det oftast roligast om alla tävlar mot sig själva och inte mot varandra, tex att man får ett kryss på en lapp för varje uppgift man försökt klara av.

    Vi har bla haft:
    gå en sträcka med potatis på sked/fjäder på fat,
    hoppa säck,
    kasta prick på upp&nervända muggar,
    flytta te-påsar med ätpinnar,
    blåsa bomull en sträcka med sugrör,
    äta godissnöre som hänger utan att använda händerna,
    flytta vatten mellan två skålar med hjälp av en disktrasa,
    sätta en kalashatt framför ansiktet och klippa ett litet hål i toppen så att man bara ser lite grand och leta efter potatisar på marken med kryss bland massa potatisar utan kryss.

    Vi har haft skattjakter där man gör en sak, får ledtråd till nästa sak osv.
    Tex börja med att få en lista på ett antal föremål att hämta (något gult, något runt, något vått, något randigt...). När man hämtat allt kan man få 5 bokstäver att bilda ett ord. När man har ordet får man ett sånt pussel där man själv målar motivet (och måla då tex en plats i huset/en karta), som man sedan får leta efter.
    Man kan också lägga ut massa lappar med en bokstav och en siffra tex från 1-16, sedan får de en lapp med streck där bokstäverna skall skrivas i rätt ordning (numrerade streck) och det kan bilda ett meddelande som "under den blå bilen".
    Tipspromenad där man skriver en bokstav istället för 1-X-2 och de rätta svaren bildar ett ord.

    Lekar som funkar bra är dansstopp, kanske att alla får en ballong knuten i snöre runt foten och man skall försöka smälla varandras ballonger (ha extra att hämta när den är sönder så kan de hålla på ett tag), pepparkakskull, Lösa "knuten" (alla står i ring, korsar armarna, blundar och tar tag i två andra händer och sedan skall man försöka trassla upp sig till en ring igen utan att man släpper händerna).

    Oftast går tiden jättefort och den mesta tiden ägnas åt att äta. Presentöppning, lite fri lek, en organiserad lek några minuter och en skattjakt (vill man ha fiskdamm också kan skatten i skattjakten bestå av fiskdammsbiljetter). Mer hinner man inte.

Svar på tråden Skattjakt till 7 års kalas