• Dockan123

    byter arbetsgivare och går ner i %

    Hej!

    I sommar kommer jag påbörja en ny tjänst på 64,23% efter att ha varit föräldraledig från min tjänst som är på 100% på en annan arbetsplats.

    Jag kommer endast jobba 8 veckor på den nya tjänsten innan jag går på 1 år föräldraledighet till. Jag vill gärna behålla samma sgi som jag har på min gamla tjänst. Om jag från dom 64.23% fyller upp med föräldradagar så jag får 100% sysselsättning, räknas min föräldrapenning  på min gamla sgi då? Vill gärna inte förlora min höga sgi pga att jag går ner i tid och får en annan årsinkomst. Men så länge jag fyller upp till 100% så kommer försäkringskassan räkna på min gamla sgi? 

    Tack på förhand

  • Svar på tråden byter arbetsgivare och går ner i %
  • Anonym (K)

    Så länge du inte återgår till arbete i samma omfattning som du arbetade när din sgi sattes så skall denna inte räknas om.

    Mao om du skyddar din sgi upp rill 100% nu när du börjar arbetet så ska den inte räknas om.

    Annars kan man säga att om din anställning förväntas pågå mer än 6 månader så är den nya lönen det som gäller.

    Så om du på detta nya arbetet hade arbetat heltid 2 månader så hade din sgi räknats om.

    Ring fk och dubbelkolla

  • Anonym (Erie)

    Jag tror det beror lite på hur gammalt det första barnet är, dvs den vars föräldrapenning-nivå och SGI du avser skydda.
    Jag tyckte jag läste någon annan tråd för inte så länge sen där man menade att det inte gick att skydda SGI på det sättet. Dvs just om man får en anställning på lägre sysselsättning så går det inte. Däremot om du hade haft heltid och valt att gå ner till tex 75% så hade du genom att kunna ta ut FP behållt den på heltid.
    Men jag kan ha fel.


    Och du behöver absolut ringa till FK, beskriva exakt din situation, be att de kollar i sina system och kan följa det du talar om för dem. Och sen be att få ett besked i Kivra om vad som gäller, så att du har det på papper. Då har du (oftast) namnet på handläggaren där samt även ibland kontaktuppgifter vid behov.

  • Anonym (K)
    Anonym (Erie) skrev 2021-06-18 21:13:02 följande:

    Jag tror det beror lite på hur gammalt det första barnet är, dvs den vars föräldrapenning-nivå och SGI du avser skydda.

    Jag tyckte jag läste någon annan tråd för inte så länge sen där man menade att det inte gick att skydda SGI på det sättet. Dvs just om man får en anställning på lägre sysselsättning så går det inte. Däremot om du hade haft heltid och valt att gå ner till tex 75% så hade du genom att kunna ta ut FP behållt den på heltid.

    Men jag kan ha fel.

    Och du behöver absolut ringa till FK, beskriva exakt din situation, be att de kollar i sina system och kan följa det du talar om för dem. Och sen be att få ett besked i Kivra om vad som gäller, så att du har det på papper. Då har du (oftast) namnet på handläggaren där samt även ibland kontaktuppgifter vid behov.


    Jodå. Så länge ts skyddar sin sgi hela tiden så ska den vara just det.

    Men självklart skall ts dubbelkolla.

    Hur gammalt barnet är har inte med saken att göra.

    Däremot får man samma föräldrapenning, även om sgi sänkts, vid nästa barn om man blir gravid inom 1 år och 9 månader
Svar på tråden byter arbetsgivare och går ner i %