• Grilimy

Kan ultraljud döda fostret?

Hej

För 11 dagar sedan var jag på KUB det tog jättelång tid, hon höll på i minst 45 minuter och tryckte hårt för hon ville ha perfekta bilder till nåt eget hon skulle skicka in. Jag hade på slutet väldigt ont och sammandragningar som inte släppte så jag bad henne sluta vilket jag hade önskat hon gjort för länge sen. Sammandragningarna satt i resten av kvällen tills jsg somnade. Hade även ont i livmodertappen.

Nu är jag vecka 15. Och sedan igår har jag en ilade molande värk i vänster äggstock som kommer och går, inte något av växtvärk känslorna sen innan utan detta är exakt samma värk jag fick för ett år sedan när jag åkte in akut och fostret var dött. Jag är nu 99 % säker på att den är död igen. Ett helt friskt foster med 1 på 20000 på KUB. Så min undran är nu om ultraljud kan döda fostret? Skada hjärnan vet jag att det kan men döda? Läste att det kan orsaka skadlig uppvärmning av UL men det framgår inte om det kan dö. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan ultraljud döda fostret?
  • JosHed

Det finns inget som säger att det skadar hjärnan heller, det enda man hittat är att en större procent blir vänsterhänta - men det finns inga andra saker man hittat. Däremot avråder man för mycket ultraljud i onödan då de inte vet helt hundra hur det kanske påverkar (alltså privata UL och UL för att bestämma kön). Medicinska avråda inte från. Det finns ingen ökad missfallsrisk vid UL, i så fall hade de inte fått göra det på alla gravida utan enbart i superspeciella fall. De trycker ofta hårt när barnet är så litet som vid KUB, vissa har ju lite mer hull på magen och då kan man behöva ta i - är inte heller någon ökad missfallsrisk. Sen kan ju saker gå fel trots bra KUB. De enda de bedömer på KUB är risken för kromosomavvikelser, finns massa andra saker som kan vara fel med fostret (vill absolut inte skrämmas - men tänkte eftersom du skrev ett helt frisk foster).

Jag hoppas det är helt lugnt för dig, missfallsrisken efter vecka 12 är väldigt liten ??

• Anonym (K)

Med 1:a gjorde jag 13 ultraljud.

Med nr 2 så blev det 10 st.

Hiltills med denna i v 29 har jag gjort 4 st.

Alla är medicinska och ibland måste de trycka jättehårt. De har varat mellan 20-90 minuter allihopa. Och jag har fått 2 friska barn.

Dock tycker jag du ska höra av dig om din smärta till din bm. Jag har fått liknande smärta vilket har bland annat varit ligament och växtvärk ihop.

Hoppas det går bra för dig!

• Anonym (Inga)

Det ska inte vara någon fara. Jag tycker ofta att de trycker hårt, speciellt på KUB. Jag hade ont efter och vet många andra som också fått det.

Det är väldigt ovanligt att få missfall i vecka 14 om allt sett bra ut på KUB.

Däremot tycker jag att du ska kontakta gynakuten om du är orolig. OM inte annat för att lugna din oro. För jag antar att du inte är inskriven på förlossningen än.

• Grilimy
    Anonym (K) skrev 2021-06-19 08:25:36 följande:

Med 1:a gjorde jag 13 ultraljud.

Med nr 2 så blev det 10 st.

Hiltills med denna i v 29 har jag gjort 4 st.

Alla är medicinska och ibland måste de trycka jättehårt. De har varat mellan 20-90 minuter allihopa. Och jag har fått 2 friska barn.

Dock tycker jag du ska höra av dig om din smärta till din bm. Jag har fått liknande smärta vilket har bland annat varit ligament och växtvärk ihop.

Hoppas det går bra för dig!

Tack för lugnande ord :) jag ska ringa bm på måndag få se vad hon säger. Jag gar ju en del ligament o växtvärk, det här är något annat. Och tyvärr exakt samma jag kände med förra dom då legat död i 5 veckor... såå tyvärr kopplar jag ihop det. :( I ren panik beställde jag ett angelsound nyss för att slippa gå orolig hela sommaren till nästa ul vecka 20. Hör jag inget så blir det ju ingen skillnad då jag redan är övertygad om att bebis är död. Skulle jag höra nåt så kan jag få en bra sommar i alla fall. Så kände att jag inte har något att förlora.

Tyckte hennes 45 min var lite väl länge bara... och speciellt eftersom hon redan hade alla mått och bara gjorde det i eget syfte för hennes perfekta bilder hon behövde skicka in. Kändes inte alls bra, jag blev inte ens tillfrågad om det. :/
  • Grilimy
    Anonym (Inga) skrev 2021-06-19 08:35:13 följande:

Det ska inte vara någon fara. Jag tycker ofta att de trycker hårt, speciellt på KUB. Jag hade ont efter och vet många andra som också fått det.

Det är väldigt ovanligt att få missfall i vecka 14 om allt sett bra ut på KUB.

Däremot tycker jag att du ska kontakta gynakuten om du är orolig. OM inte annat för att lugna din oro. För jag antar att du inte är inskriven på förlossningen än.

Tack för svar, jag ska ringa bm eller gyn på måndag. Finns ingen att ringa på helgen vad jag vet.
  • Grilimy
    JosHed skrev 2021-06-19 07:49:07 följande:

Det finns inget som säger att det skadar hjärnan heller, det enda man hittat är att en större procent blir vänsterhänta - men det finns inga andra saker man hittat. Däremot avråder man för mycket ultraljud i onödan då de inte vet helt hundra hur det kanske påverkar (alltså privata UL och UL för att bestämma kön). Medicinska avråda inte från. Det finns ingen ökad missfallsrisk vid UL, i så fall hade de inte fått göra det på alla gravida utan enbart i superspeciella fall. De trycker ofta hårt när barnet är så litet som vid KUB, vissa har ju lite mer hull på magen och då kan man behöva ta i - är inte heller någon ökad missfallsrisk. Sen kan ju saker gå fel trots bra KUB. De enda de bedömer på KUB är risken för kromosomavvikelser, finns massa andra saker som kan vara fel med fostret (vill absolut inte skrämmas - men tänkte eftersom du skrev ett helt frisk foster).

Jag hoppas det är helt lugnt för dig, missfallsrisken efter vecka 12 är väldigt liten ??

Tack för svar. Läst en del att det orsakar skadlig uppvärmning så därför jag är orolig nu när jag känner igen värken från sist och för att hon höll på så länge.

Friskt foster skrev jag då det är ivf och ett utvalt embryo plus att KUB var bra, men såklart det kan vara sjukt ändå. Tänkte mest att risken var liten men förstår att det kan vara fel på det ändå.
  • Anonym (Varnar)

Tänk bara på att det kan vara JÄTTESVÅRT att hitta hjärtljud med angelsound! Sjukvården avråder tom från dom eftersom många blir oroliga i onödan.

Sist jag var på ul tryckte bm också hårt vid ett tillfälle, hon bad om ursäkt för det också, så det behöver dom nog göra rätt ofta, som andra i tråden sagt. :)

• Grilimy
    Anonym (Varnar) skrev 2021-06-19 09:04:09 följande:

Tänk bara på att det kan vara JÄTTESVÅRT att hitta hjärtljud med angelsound! Sjukvården avråder tom från dom eftersom många blir oroliga i onödan.

Sist jag var på ul tryckte bm också hårt vid ett tillfälle, hon bad om ursäkt för det också, så det behöver dom nog göra rätt ofta, som andra i tråden sagt. :)

Absolut har jag förstått det, men eftersom jag redan "vet" att bebisen är död så kände jag att jag inte har något att förlora. Som det är nu blir sommaren vidrig med vetskap att jag går med död bebis i magen. Så det gör mig inte mer orolig att inte hitta hjärtljud då jag redan "vet" att den inte lever. Tänkte mest att om det är 1 % chans att höra då har jag 1 % större chans att må bra över sommaren.
  • Anonym (Inga)
    Grilimy skrev 2021-06-19 08:53:26 följande:

Tack för svar, jag ska ringa bm eller gyn på måndag. Finns ingen att ringa på helgen vad jag vet.

Gör det! Det är så hemskt att gå runt och vara orolig. Stort lycka till hoppas att allt är bra med bebisen.
  • Anonym (M)

Usch så jobbigt för dig.

Men när jag gjorde KUB tryckte de också jättehårt, hade ont i magen ett par dagar efteråt. Och hon höll på minst en halvtimme pga bebis sprattlade runt och la sig fel hela tiden. Den lilla tjejen är drygt ett år nu. Hoppas verkligen allt är bra med din bebis!

Angående smärta i magen så hade jag fruktansvärt hon mellan v 15-20 nånstans när livmodern växte som mest och töjde magmusklerna. Så om du har starka magmuskler kan det göra för jäkla ont när de töjs för att ge plats åt bebis.

Svar på tråden Kan ultraljud döda fostret?