• farman

Tar hand om sig själv först!

Jag uppfattar det som att detta var er konversation, strecken var byte av person? 

Då skulle jag tänka att det är väl viktigast att man tar hand om sina egna behov först, det är ju det enda man har ansvar för. Ingen annan kan egentligen ha förväntningar på en, som jag ser det. Man ger och tar ju det man vill, inte det andra vill. Men sen är det ju en sakfråga, från fall till fall, men rent generellt tycker jag så. Man tar hand om sej själv så att man själv mår bra - då kan och vill man också ge till andra. Fråga henne mer ingående vad det är hon pratar om tycker jag, vilka förväntningar andra har på henne och varför hon tror hon sviker andra genom att göra det hon själv vill?
  • Svar på tråden Tar hand om sig själv först!
  • Anonym (Gjo)
    farman skrev 2021-06-19 08:24:55 följande:

Jag uppfattar det som att detta var er konversation, strecken var byte av person? Då skulle jag tänka att det är väl viktigast att man tar hand om sina egna behov först, det är ju det enda man har ansvar för. Ingen annan kan egentligen ha förväntningar på en, som jag ser det. Man ger och tar ju det man vill, inte det andra vill. Men sen är det ju en sakfråga, från fall till fall, men rent generellt tycker jag så. Man tar hand om sej själv så att man själv mår bra - då kan och vill man också ge till andra. Fråga henne mer ingående vad det är hon pratar om tycker jag, vilka förväntningar andra har på henne och varför hon tror hon sviker andra genom att göra det hon själv vill?

Man ska bygga sig själv stark framförallt. Sedan ska man tillfredställa andras behov. Övertygad om att det är rätt väg att gå om man vill uppnå framgång i familj, vänner och karriär.
  • Anonym (Aaaa)
    farman skrev 2021-06-19 08:24:55 följande:

Jag uppfattar det som att detta var er konversation, strecken var byte av person? Då skulle jag tänka att det är väl viktigast att man tar hand om sina egna behov först, det är ju det enda man har ansvar för. Ingen annan kan egentligen ha förväntningar på en, som jag ser det. Man ger och tar ju det man vill, inte det andra vill. Men sen är det ju en sakfråga, från fall till fall, men rent generellt tycker jag så. Man tar hand om sej själv så att man själv mår bra - då kan och vill man också ge till andra. Fråga henne mer ingående vad det är hon pratar om tycker jag, vilka förväntningar andra har på henne och varför hon tror hon sviker andra genom att göra det hon själv vill?

Det stämmer inte helt för som förälder har man enligt lag ansvar att tillgodose sina barns behov. Då kan man inte nödvändigtvis prioritera sig själv framför dem.

Om man är djurägare behöver djurens behov tillgodoses även om det går på bekostnad av sina egna.

Detta är dock självvalt och barnen/djuren uppfyller något form av behov hos individen.
Svar på tråden Tar hand om sig själv först!