• Anonym (Lisa)

    Är min sgi skyddad?

    Jag var sjukskriven över sommaren förra året fram till början på oktober. Jobbade sedan mellan oktober till slutet av januari och blev då sjukskriven igen. Fick sedan avslag av försäkringskassan från slutet på maj, har nu semester från min tjänst eftersom jag ändock är sjukskriven, sedan föräldraledig direkt efter semestern då jag ska föda barn i sommar.

    Jag har inte haft något glapp då jag endera varit sjukskriven, haft semester eller kommer ha föräldraledigt innan bebisen kommer. Visst är väl SGIn skyddad?

  • Svar på tråden Är min sgi skyddad?
  • Anonym (Ja)

    Om du tagit ut BETALD semester och inte har några glapp så är din sgi skyddad ja.

    6 månader före bf är din sgi dessutom skyddad av sin graviditet om du arbetat heltid 6 månader innan detta. Nu var du väl sjukskriven under precis denna period, och då kan det vara så att du inte omfattas av detta skydd (tror dock att du gör det men vågar inte svära på det)

  • Anonym (Ja)

    Och om du inte har detta skydd som gäller sista 6 månadenata av graviditeten och du tänkt vara föräldraledig innan barnet föds så är MÅSTE du ta ut föräldrapenning för den perioden för att skydd sgi,

    När barnet sedan väl är fött så är din sgi skyddad hela barnets första år

Svar på tråden Är min sgi skyddad?